Mercedes-Benz již tradičně nechyběl na veletrhu CES v Las Vegas a ukázal na něm nové uživatelské rozhraní, kterému říká MBUX, což je zkratka slov Mercedes-Benz User Experience. Premiéry se nový systém dočká v Mercedesu třídy A. Ten dorazí na jaře letošního roku. Velmi brzy se ho dočkáme také ve faceliftované třídě C a dalších modelech.
Nový infotainment jsme na CESu vyzkoušeli a musíme ho zhodnotit jako velký krok dopředu. Mercedesu trval vývoj zcela nového infotainmentu skutečně dlouho, ale nyní bude stát opravdu za to. Základem jsou dva Full HD displeje identické s těmi, které známe už z třídy E nebo nové třídy S. Velkou novinkou však je, že ten pravý bude nově dotykový. To je u Mercedesu vůbec poprvé a automobilka byla jednou z posledních, která dotykové ovládání vůbec neumožňovala.
Prostředí je pro dotyk výborně přizpůsobeno a i když v mnoha ohledech vychází z designu třídy E a S, dočkali jsme se úprav, a to hlavně na pravém displeji infotainmentu. Inovované je hlavní menu i design podmenu, vše je logičtěji a přehledněji uspořádané. Krásné jsou například interaktivní animace v nastavení vozidla, kde můžete otáčet trojrozměrným modelem auta a prstem vybrat prvek, který chcete vysvětlit nebo nastavit.
Nejen dotyk, ale i zbrusu nový touchpad
Kromě dotykového displeje a optického trackpadu na volantu můžete ovládat systém ještě třetím způsobem, a to touchpadem na středovém panelu. Ten prodělal oproti stávajícím Mercedesům také velké změny. Zaprvé u něj už vůbec nenajdeme otočný ovladač, kterým se infotainment Mercedesů ovládal dlouhé roky – vše nově obslouží pouze touchpad. Ten má nově matný povrch a je mnohem lépe ovladatelný, získal také solidní a přesnou haptickou odezvu. Přesně tak víte, kdy přeskakujete gestem na další položku. Do touchpadu a kolem něj jsou integrována ještě některá tlačítka rychlých voleb, ale to je vše. Jinak se snaží Mercedes zbavit co největšího počtu tlačítek.
Vyzkoušeli jsme systém nových Mercedesů (CES 2018)
Skvělá grafika i extrémní rychlost
Velmi povedené je hlavní menu, které je nejenom přehledné, ale i šikovné. Pod každou položkou jsou totiž zástupci často používaných funkcí v dané kategorii. Vše je navíc extrémně rychlé. To samé platí o pohybu v mapách. Asi nikdy jsem neviděl tak rychlé reakce systému v autě, tohle se Mercedesu opravdu povedlo. Automobilka vlastní a používá Here Mapy včetně 3D modelů budov, zajímavostí ale je, že pro on-line dopravní informace stále využívá TomTom. A prý využívat i nadále bude.
Asi nikdy jsem neviděl tak rychlé reakce systému v autě. Tohle se Mercedesu opravdu povedlo.
Nechybí také témata, do kterých si můžete sdružit různá nastavení auta, od osvětlení po design přístrojové desky, podvozek a další. Pak jen stačí jedním kliknutím zvolit téma a vše se najednou nastaví. Nechybí ani možnost přidat si oblíbené položky do samostatného menu. Majitelé určitě ocení neustálé připojení auta na internet a on-line stahování aktualizací systému.
Hezčí a jednodušší design má také displej před řidičem. Ten samozřejmě není dotykový a ovládá se levým optickým trackpadem na volantu. Nově umí zobrazit mapu opravdu přes celý displej, bohužel ale přišel o moje oblíbené „Progresivní zobrazení“ s jedním budíkem uprostřed, které si vždy nastavuji ve třídě E nebo nové třídě S.
Mercedes do systému integroval také novou hlasovou asistentku, kterou probudíte zvoláním „Hey, Mercedes!“ Hlasová asistentka má být prý tak intuitivní jako třeba Google Asistent nebo Amazon Alexa. Uvidíme. Díky aplikaci Mercedes Me pak nechybí také vzdálené ovládání auta z mobilní aplikace nebo Apple Watch. Během druhé poloviny tohoto roku přibude konečně také podpora Android Wear. Novou aplikaci pro hodinky s Androidem jsme na veletrhu mohli vyzkoušet a funkčně je prakticky totožná s tou pro Apple Watch.
Nový infotainment najdeme poprvé v Mercedesu třídy A. Ten bude představen na jaře letošního roku. Velmi brzy se ho dočkáme také ve faceliftované třídě C a dalších modelech.