Doba je dnes taková, že i poměrně cenově dostupné modely mají ve své nabídce displej, který najdete před volantem. Tedy na místě, kde jsou standardně analogové budíky, tedy otáčkoměr a ukazatel rychlosti. Toto řešení má jednu nespornou výhodu – stačí přeprogramovat software a na displeji si můžete nechat zobrazit prakticky cokoli. Průkopníkem v této technologii je Audi, která na svém systému s názvem virtual cockpit neustále pracuje.
Audi Virtual Cockpit – test
Krásnou ukázkou toho, že na displeji můžete mít různé informace, jsou různé pohony. Co tím přesně myslím? Audi si virtual cockpit upravuje napříč pohony. Trošku jiné informace najdete v naftových či benzinových modelech a jiné zase v plug-in hybridním či elektrickém modelu. Svá specifika má také virtual cockpit ve sportovních modelech, jako je Audi S6, SQ5, Audi S7 a tak dále.
Standardně si můžete na displeji zobrazit dva digitální budíky znázorňující otáčkoměr a vaší aktuální rychlost. Mezi budíky můžete měnit informace o dojezdu, mapových podkladech nebo rolovat ve vašich kontaktech. Je jen na vás, zda budíky chcete mít velké, nebo spíše menší a umístěné více v rohu. Audi e-tron samozřejmě nezobrazuje kolik pohonných hmot máte v nádrží, ale virtual cockpit je přepracovaný tak, aby zobrazil spotřebu energie, informace o dojezdu atp. Audi Q7 e-tron zase pro změnu ukazuje jak dojezd na elektřinu, tak dojezd na pohonné hmoty. Jde o malé změny, které automobilka musí implementovat, aby to celé dávalo smysl.
A smysl to dává také u sportovněji laděných modelů, protože i zde má virtual cockpit svá specifika. Můžete mít znázorněné dva malé budíky v dolních rozích displeje, nebo si zobrazení přepnout a uvidíte velký otáčkoměr uprostřed zobrazovače, v němž najdete informace o aktuální rychlosti či zařazeném převodovém stupni. A právě to je typický prvek pro sportovnější modely od Audi. Vpravo dole pak máte graf, který zobrazuje využití výkonu. Nyní nejde o tak velký krok, ale je to krásná ukázka toho, že displej má velký smysl. Smysl, kde stačí jen změnit pár řádků kódu a na displeji si můžeme nechat vykreslit opravu cokoli.
Audi používá 12,3palcový TFT displej s rozlišením 1 440 × 540 pixelů. Aby byly grafické efekty co nejplynulejší, nasazuje Audi u svých nových vozů čip Tegra 30 z řady Tegra 3 společnosti NVIDIA. Čtyřjádrový čip s taktovací frekvencí více než 1 GHz spolupracuje se speciálním 3D softwarem a dokáže realizovat osm miliard početních operací za sekundu. Moderní vzhled završují propracované detailní efekty. Například otáčkoměr se vykresluje rychlostí 60 snímků za sekundu, aby se virtuální ručička pohybovala plynule s nejvyšší precizností. Obraz displeje je za každých okolností dobře viditelný a nikdy se mi nestalo, že bych měl problém informace na něm přečíst.
Na displej před řidičem nesází samozřejmě jenom automobilka Audi. Své řešení mají i jiné koncernové značky. Displej tak najdete například ve Volkswagenu Arteon, Porsche Panamera, Škodě Karoq či SEATu Ateca. A rozhodně nejde o jediné modely koncernu. Své řešení má i automobilka BMW, bohužel u něj nemůžete prostředí prakticky vůbec změnit, což je škoda. A opomenout nesmíme ani Mercedes.