Aktuální elektromobily stále připomínají klasická spalovací auta, jen bez spalovacího motoru. Snad ze setrvačnosti, snad aby si zákazníci snáze zvykli. Jenže tomu bude brzy konec. Rigidní rozložení hnacího řetězce, které ovlivňovalo základní architekturu spalovacích automobilů posledních 135 let, elektromobil odboural. Ten totiž umožňuje prakticky libovolné umístění baterií i elektromotorů a rozvazuje ruce velkým změnám. Samozřejmě to neznamená, že hned napřesrok začnou po ulicích jezdit bizarně tvarované samohyby, připomínající spíš UFO než automobil (pamatujete koncept Nissan Pivo 2 z roku 2007 s otočnou kulovitou kabinou a výsuvnými koly, v němž si s vámi povídala androidí hlava, trčící z palubní desky?), ale klasické rozložení vpředu motor – uprostřed pevně připásaní lidé ve směru jízdu – vzadu kufry už nebude dogmatem.
Myslí si to i Audi, které podle forbes.com přichystalo celkem tři studie pro mobilitu blízké budoucnosti. Elektrickou, částečně autonomní a otevírající posádce nové životní perspektivy během cesty. Ani jednu z nich zatím neodhalilo, avšak s jejich existencí se před několika dny pochlubil na sociální síti LinkedIn senior viceprezident Audi Henrik Wenders. A o dvou z nich rovnou i prozradil, kdy je spatříme. Všechny jsou pojmenovány slovem Sphere, což znamená anglicky koule, a dalším přívlastkem. Sky Sphere, Grand Sphere a Urban Sphere. Pracovalo na nich 450 designérů ve třech studiích v Ingolstadtu, Malibu (Kalifornie) a Pekingu. Mají naznačit nový designový směr značky a charakterizuje je společný vzhledový leitmotiv koule. Ta má symbolizovat životní prostor, v němž je možné pracovat, relaxovat i se bavit. Případně jako propojení mezi vnitřním a vnějším světem.
Sky Sphere se představí již počátkem srpna na Pebble Beach Monterey car week. Kromě jména o tomto konceptu v tuto chvíli nevíme vůbec nic, pojmenování naznačuje, že mezi jezdcem a modrým nebem bude nejspíš méně plechu, než jsme z konvenčních aut zvyklí. O třetím konceptu Urban Sphere dokonce nevíme ani datum debutu, půjde však o řešení mobility v přelidněných megapolích kalibru Pekingu. A mezitím dojde na Grand Sphere. Tu už Audi lehce poodhalilo. Velký cestovní stroj se splývavou zádí, dlouhým zadním převisem a čtyřmi místy se chlubí čtveřicí proti sobě otvíracích dveří bez B-sloupku a velmi netradičně střiženým interiérem. Na rozdíl od předchozího, podobně navrženého konceptu AI:Con prý nepočítá s plně autonomním řízením úrovně 5, ale na úroveň čtyři se prý těšit můžeme. Každopádně budeme chytřejší po říjnové výstavě IAA Mobility v Mnichově, která nahradila tradiční frankfurtský autosalon.