Jméno z Aljašky, technologie z Německa
Karoq. Zvláštní jméno, že? Stejně jako Kodiaq, i tady hledejme původ na jižní Aljašce, přesněji v jazyce původních obyvatel Aleutů. V původním jazyce kombinuje slova „auto“ a „šíp“ a výsledkem je právě Karoq, jehož zakončení na „q“ je stejné jako u většího Kodiaqu. Tolik krátká anabáze s názvoslovím – teď už se pojďme podívat, co nový Karoq dovede.
V našem seriálu Zaostřeno na technologie nehodnotíme auto jako takové, ostatně na fDrive.cz je naším primárním zaměřením elektromobilita a hybridy, kam Karoq příliš nezapadá. Zajímá nás hlavně, co chytrého si můžete do Karoqu pořídit. A za kolik.
Pohodlný koncernový interiér můžeme pochválit. Vše najdete tam, kde čekáte. Zpracování je dobré, i když nečekejte luxusní prošívání palubní desky kůží a zbytečné ozdobné prvky. Zde je vše jednoduché a účelné. Interiér i exteriér je plný drobných chytrých řešení, na které jsme u Škody zvyklí. A není to jen pověstná škrabka ve víčku nádrže nebo deštník pod sedadlem spolujezdce – šikovné jsou i věšáky či síťový program v kufru, 230V zásuvka pro zadní sedadla nebo všudypřítomné držáky nápojů. Potěší barevné LED prosvícení interiéru, jehož jas i barvu si můžete zvolit. A ano, můžete si auto ozelenit škodováckou zelenou. Pokud jste opravdový patriot, potěší vás i příplatková výbava v podobě svítícího nápisu Škoda, který se ukáže na silnici vedle vozu pod zpětným zrcátkem.
Pojďme ale k největšímu taháku Karoqu, a to digitálnímu přístrojovému štítu, který si u tohoto malého SUV můžete u Škody pořídit vůbec poprvé. Škoda ho mezitím zpřístupnila také pro Kodiaq i Octavii a pokud si objednáte Superb začátkem srpna 2018 nebo později, tak si ho můžete pořídit i do této vlajkové lodi automobilky. Příplatek činí 8 tisíc a rozhodně ho doporučujeme, neboť pohodlnost ovládání infotainmentu, zobrazení informací a zejména navigování posune na úplně jinou úroveň.
Budíkům sbohem. Konečně.
Displej má úhlopříčku 10,25 palců a rozlišení 1 280 × 480 pixelů. Je tedy menší než u Volkswagenu nebo Audi, kde mají digitální přístrojové štíty více než 12 palců. Po usednutí za volant je i při nejníže nastavené sedačce přístrojový štít trochu nepřirozeně kolmo, vcelku utopený v kapličce a není moc nakloněn směrem nahoru směrem k řidiči. Pokud si ale na tuto drobnost zvyknete, už to nebudete dál řešit. Ač se rozlišení zdá nízké, pro danou pozorovací vzdálenost je zcela dostatečné. Ocenit musím dobrou viditelnost displeje za každých podmínek a jeho stoprocentní plynulost i spolehlivost. Nikdy nenastal žádný problém.
Logika ovládání a funkce jsou stejné jako u koncernových kolegů z Volkswagenu, i když tlačítka na volantu jsou trochu jiná a Škoda samozřejmě ukazuje vlastní grafiku. K dispozici jsou jak klasické kruhové ukazatele, tak progresivnější zobrazení, kdy je uprostřed hlavní informace, přičemž rychlost, převod a další informace jsou zobrazeny po stranách. Já jsem si osobně nejvíce zvyknul na toto zobrazení, kdy si můžete i zvolit, co se bude vlevo a vpravo zobrazovat. Pokud tedy máte DSG převodovku, asi vás nebude převodový stupeň moc zajímat. Místo něj si můžete nechat zobrazovat třeba nadmořskou výšku.
Jízdní data jsou hezky graficky zpracovaná, minimalistický je pak režim zobrazující silnici s asistenty řízení a to, co vidí adaptivní tempomat kolem sebe. Digitální přístrojový štít je ale super zejména díky možnosti zobrazit si na něm mapu a navigaci, a to třeba přes celý displej. Nemusíte se tak dívat doprava na displej infotainmentu a osobně jsem jezdil prakticky jen s tímto zobrazením. Pokud navíc máte aktivované on-line dopravní informace, vidíte přímo na displeji, pokud je před vámi zácpa, uzavírka a podobně.
A pro totální minimalisty má Škoda přichystán speciální režim, kdy se zobrazuje jen dojezd a rychlost, nic dalšího. Proč ne.
Karoq umí být on-line
Obzvlášť pak musím pochválit dobře dostupný displej infotainmentu, který je příjemně nahoře a nemusíte tak tolik klopit oči. V základní verzi máte k dispozici 8palcovou obrazovku, určitě ale doporučuji si připlatit 26 tisíc za paket multimédia, který obsahuje infotainment Columbus s 9,2palcovým displejem, 64GB SSD úložištěm a Wi-Fi. Nechybí dva sloty na SD kartu nebo dvojice USB pro nabíjení a připojení zařízení. Součástí je dokonce i bezdrátové nabíjení vašeho mobilního telefonu a propojení s vnější anténou. A to vše za příplatek určitě stojí. Auto si můžete vybavit skutečně velmi pěkně, přičemž cena zůstává rozumná. Celková příplatková výbava může dosáhnout maximálně úrovně zhruba 250 tisíc u nejvyšší výchozí výbavy Style.
Samozřejmostí je pak povedená 3D mapa s možností zadávání adres, ovládání v češtině a připojení k telefonu přes Bluetooth. Líbí se mi i speciální eko obrazovka, která vám radí, jak máte jezdit pro co nejvyšší úsporu paliva, případně off-road informace, pokud byste chtěli být na svého Karoqa drsní a vzít ho do terénu.
Kromě vnitřní paměti, SD karet nebo USB může samozřejmě infotainment přehrávat hudbu i přes Bluetooth. Velkou devizou je pak podpora Android Auto a Apple CarPlay. Stačí kabelem připojit telefon a můžete si užívat Google Mapy, Waze, ovládání Spotify, Apple či Google Music a mnoho dalších aplikací přímo na velkém displeji infotainmentu. Ovládání pak pomáhá Google Asistent nebo Siri, na češtinu ale v tomto případě zapomeňte. Stejně tak není dostupné promítání mapy z připojeného telefonu do digitálního přístrojového štítu. To by sice bylo ultimátní řešení, ale Android Auto ani Apple CarPlay nic takového nepodporují a nefunguje to ani u jiných automobilek. Pro staromilce tu pak je dokonce MirrorLink.
Off-line chudákům v nehybných kolonách se můžete jen smát.
Ale i bez připojeného telefonu umí být infotainment chytrý, jen je potřeba ho připojit k internetu, k čemuž slouží Bluetooth nebo Wi-Fi hotspot vašeho telefonu, případně vlastní datová SIM karta. Pak systém ožije a ukazuje on-line dopravní informace včetně grafického znázornění provozu, uzavírek, nehod a dalších omezení. A to si pište, že vám tato maličkost dokáže ušetřit cenný čas jinak strávený v zácpách a hlavně nervy. Díky on-line dopravním informacím vám navigace nabídne novou trasu a vy se off-line chudákům stojícím kousek od vás v nehybných kolonách na dálnici můžete jen smát.
Hodit se tak může zobrazení Google Earth. Velmi užitečné je pak on-line vyhledávání bodů zájmů na Googlu a on-line ceny paliva na stanicích ve vašem okolí. Díky webovému portálu Škoda Connect nebo mobilní aplikaci si pak můžete cíle posílat přímo do auta.
K dispozici je přímo v infotainmentu i předpověď počasí a možnost procházet zprávy. Pokud vám nevyhovuje třeba Reuters, můžete si přes webový portál Škoda Connect přidat vlastní RSS kanály a číst si třeba fDrive.cz. K tomuto všemu potřebujete balíček Infotainment On-line, který dostanete k prémiovému infotainmentu na rok zdarma (musíte ale používat vlastní data). Pak si ho ale už musíte měsíčně platit.
Aplikace je doopravdy chytrá. A hezká
Vaše Škoda je ale chytrá i mimo auto. Nejen Karoq, ale i ostatní škodovky umí spolupracovat s webovým portálem Škoda Connect a stejnojmennou mobilní aplikací. Ta je graficky velmi pěkná i svižná a funkcemi se řadí mezi špičku, a to i ve srovnání s prémiovou konkurencí. Třešničkou na dortu je pak aplikace pro chytré hodinky s Wear OS od Googlu a iOS od Applu.
Abyste ji mohli používat, musíte mít balíček Škoda Care Connect, který dostanete s vozem na 3 roky zdarma. V případě servisních informací (funkce Proaktivní servis) pak dokonce na 14 let zdarma. Pro spojení aplikace a auta pak nepotřebujete vlastní datovou SIMku, Škoda má pro tyto účely vše zabudováno a funguje to zdarma po celé Evropě. Co aplikace umí? Kromě aktuálního dojezdu vám hezky graficky zobrazuje termíny servisu nebo výměny oleje, zdravotní kartu vozu nebo možnost zavolat asistenci na cestě.
Daleko víc ale oceníte zobrazení polohy vozu – to kdybyste zapomněli, kde jste si ho na obrovském parkovišti nákupního centra odložili. Hodí se také kontrola, zda je auto zamčené a má zhasnutá všechna světla. Auto můžete i vzdáleně ovládat – kromě zablikání a zahoukání můžete spustit nezávislé topení nebo větrání (nikoliv klimatizaci). Auta vyrobená od prvního srpnového týdne je možné i na dálku odemknout i zamknout. Polohu auta i stav jeho zamknutí a dojezdu můžete sledovat také na hodinkách.
To ale není vše. Přímo z aplikace si můžete posílat do auta navigační cíle, a to třeba ze schůzek z kalendáře, což je hodně užitečné. Navíc si můžete nastavit, že vás aplikace upozorní, pokud auto vyjede z určité oblasti, nebo do ní naopak vjede.
Samozřejmostí je pak automatické tísňové volání včetně zaslání doplňkových informací o situaci na dispečink. I tuto službu vám dá Škoda společně s autem na 14 let zdarma.
Není to ale pouze o aplikaci a chytrých funkcích infotainmentu. Do Karoqu si můžete formou příplatkové výbavy přidat mnoho užitečných pomocníků, kteří navíc moc nestojí. Například detekce aut v mrtvém úhlu a provozu za vámi při couvání vás vyjde na 9 tisíc korun, asistent udržování jízdního pruhu Lane Assist pak na 10 tisíc. Bezklíčový přístup, zamykání a startování KESSY vás pak vyjde na 7 tisíc. Z příplatkové výbavy je pak samozřejmostí třeba adaptivní tempomat, naopak chybí head-up displej.
Malé a chytré SUV za rozumnou cenu
Škoda Karoq je sympatické malé SUV, které má všechny funkce a služby svých dražších sourozenců. Vyzdvihnout musím povedený digitální přístrojový štít a solidní infotainment s on-line funkcemi. U něj zamrzí snad jen nutnost používat vlastní datovou SIM nebo data telefonu a fakt, že doplňkové on-line funkce Infotainment On-line máte zdarma jen na rok. Pochválit musím aplikaci Škoda Connect, která je funkčně i designově na špičce a v ničem si nezadá ani s aplikacemi mnohem dražších aut prémiových značek. A co je nejlepší? Škodovku lze „ochytřit“ a zapojit do on-line světa za zlomek peněz oproti koncernovým sourozencům i jiné konkurenci, kde je zpravidla příplatková výbava o poznání mastnější.