Martin Pultzner, fDrive.cz: Audi e-tron je první elektromobil Audi. Jak jste spokojeni s jeho přijetím a prodeji po roce na trhu?
Marcel Archleb, šéf divize Audi společnosti Porsche Česká republika: V podstatě jsme přišli s elektromobilem určité velikosti, který na českém trhu doposud chyběl, pominu-li konkurenta v podobě Tesly Model X. Po představení na našem trhu jsme určitě zaujali tzv. „early adopters“, tedy uživatele, kteří chtějí vyzkoušet něco nového. Teď už však pozorujeme, že prvotní zájem mírně ochladl. To je způsobeno tím, že na českém trhu není přirozená poptávka po elektromobilech, není zde například nějaká daňová podpora, která by stimulovala zájem o vozy s tímto pohonem. Je to čistě o tom, že existuje malé množství, řekl bych, jedno, dvě procenta zákazníků, kteří o nákupu elektromobilu uvažují. Zbytek zůstává u konvenčních spalovacích motorů. Za nás jsme ale spokojení. Uvedli jsme model, který vzbudil pozornost a ukázal naši orientaci na elektromobilitu do budoucna. Zároveň je Audi e-tron v současnosti nejprodávanějším plně elektrickým SUV v prémiovém segmentu. Z hlediska prodejních objemů je to v tuhle chvíli však okrajová záležitost.
Můžete prozradit, kolik e-tronů jste v Česku dosud prodali?
Okolo sto kusů.
Nyní jste uvedli i levnější verzi – e-tron 50 – s menší baterií. Mají čeští a evropští zákazníci zájem nyní spíše o ni, nebo stále převažuje model 55 s delším dojezdem?
V Česku z 90 % zákazníci preferují verzi s delším dojezdem. V rámci Evropy to možná nějakou změnu vyvolá, u nás se ale nic moc nezmění. Náš český trh je specifický a zákazníci chtějí delší dojezd. Když už si někdo kupuje automobil této velikosti v této cenové úrovni, tak očekává, že bude dojezd co nejdelší.
Brzy na trhu přibude e-tron Sportback. Jak vidíte jeho úspěch na českém a evropském trhu?
Myslím si, že nějaká dramatická změna prodejů nenastane. Co může nastat, a to se nám osvědčilo i u jiných modelů, je, že atraktivní design Sportbacku může stočit tu skupinu lidí v ČR, která má zájem o elektromobily, směrem k nám. V tomto ohledu nám může design Sportbacku pomoct přetáhnout zákazníky odjinud.
Chystáte také ostřejší verzi se třemi elektromotory s označením e-tron S. Víte už, kdy by mohla dorazit do Česka?
Mělo by to být na přelomu léta a podzimu.
Očekáváte, že zákazníci, kteří vyhledávají silná Audi, by mohli přeskočit ze spalovacích motorů do „S-kového“ e-tronu?
Myslím si, že těch pár procent zákazníků, kteří dnes kupují elektromobil, by tato novinka mohla přitáhnout k nám. Nedomnívám se však, že se něco úplně dramaticky změní. Alespoň ne, pokud tady nebude větší přirozená poptávka. Takto se ta hrstka kupujících bude rozmělňovat mezi pár značek.
Jak ovlivnila elektromobilita a přechod na ní Audi jako takové? Vidíte ve firmě výraznější změny přemýšlení nebo organizace?
Na jednu stranu říkáme, že do roku 2025 budeme mít dvacet elektrických modelů, zároveň jsme ale slíbili, že budeme mít 20 RS a S modelů. To znamená, že chceme být lídrem jak v oblasti vysokovýkonných spalovacích motorů, tak v oblasti bezemisního pohonu. Tomu odpovídá naše strategie, která se orientuje na oba dva konce řady. Mezi tím jsou hybridní auta. Samozřejmě i naše dealerská síť musí mít splněné standardy z hlediska elektromobility. U většiny dealerství tak nově rostou rychlé nabíječky.
Váš nový CEO Audi – Markus Duesmann – nyní oznámil rychlejší vývoj elektromobilů a v rámci projektu Artemis chce velmi rychle vyvinout nový elektromobil. Značí to ještě větší příklon Audi k elektromobilitě?
Pro nás, jakožto prémiovou značku, která chce být v elektromobilitě lídrem, je to o tom, abychom naše portfolio doplnili různými elektrifikovanými modely v různých velikostech, v různých segmentech. Dnes máme e-trona, který v podstatě představuje C segment, tzn. vozidlo na úrovni Audi Q7, Audi Q8 nebo Audi A6 a my potřebujeme, abychom objemově dokázali elektrifikované modely víc prodávat, takže musíme jít i do těch nižších segmentů. Musíme se tedy dostat na úroveň A segmentu, B segmentu. V příštím roce dorazí Audi Q4 e-tron, což je vlastně SUV vozidlo v B segmentu, které nás posune cenově níž, takže můžeme zasáhnout o něco větší skupinu zákazníků.
Když jste zmiňoval Audi Q4 e-tron, tak ta je na platformě MEB, která je sdílená společně s VW, který na ní bude stavět nové ID.4. Zbytek platforem si ale Audi vyvíjí relativně samostatně, snad kromě J1, na které stojí Porsche Taycan. Ovšem třeba platforma PPE, na které budou postaveny další elektrické modely Audi, patří čistě Audi, takže těch synergií není zase tak moc. Vedou se v koncernu nějaké diskuze o tom, proč jít samostatnou cestou a nemít jednu samostatnou platformu?
Je logické, že se koncern snaží hledat synergie, je-li to možné. Dejme tomu v tom „áčkovém“ segmentu to dává smysl. Naopak zase ve vyšším segmentu jsou ty platformy sdílené se značkami, jako je Porsche nebo Lamborghini.
Jak vnímáte Teslu, je vaším přirozeným rivalem na poli elektromobility. Čím pro vás Tesla je?
Před Teslou mám respekt, protože jako značka přinesla do automobilového průmyslu průkopnictví a nový pohled na věc. V tom smyslu, že se chová víc jako IT firma než jako automobilový výrobce a myslím si, že všechny automobilky budou muset z části adoptovat tento pohled na budoucí automobilový průmysl. Teslu určitě respektuji jako silného konkurenta. Na druhou stranu říkám, že automobilový průmysl je průmysl, kde se ukáže až po letech, jestli je skutečně ta daná strategie správná, nebo ne, a jestli ta značka má možnost sehrát nějakou důležitou roli do budoucna. Vyrobený produkt má sloužit deset let nebo i delší dobu, tudíž je to produkt, který se vyrábí na delší období. A až tehdy se podle mě ukáže, jestli je ten produkt kvalitní, případně jestli má dostatečné servisní zázemí na to, aby na trhu mohl fungovat. A to zatím u Tesly nevíme.
Tak trochu jste zmínil péči o zákazníka. Tesla na to jde v tomto ohledu úplně jinak. Nejde na to skrze klasická dealerství, ale prodává auta online. Jak se na to díváte vy, je to něco, čím byste se chtěli inspirovat, nebo se budete stále držet toho klasického modelu dealerství?
Myslím, že půjdeme cestou toho, že se zákazník bude diverzifikovat. Bude zákazník, který bude chtít jezdit do prodejny i servisu, kde bude mít fyzický kontakt. Pak budou další typy zákazníků, kteří to budou chtít řešit jinou formou. Například tak, jako to dnes má Tesla. Musíme se tedy připravit na všechny tyto požadavky.
Volkswagen vypustil se svým ID.3 první vlaštovku tohoto přístupu, když spustil předrezervace, které připomínaly rezervace Tesly. Byla kolem toho v rámci skupiny diskuze nebo nějaký ohlas, že toto by mohla být správná cesta, jakou začít rezervovat i další nové, nejen elektrické, vozy?
Zatím o plošných rezervacích touto cestou neuvažujeme, ale určitě je to jedna z možností. Myslím, že se v budoucnu bude chování zákazníků hodně lišit, takže budeme muset být schopni reagovat na to, co daná zákaznická skupina preferuje při nákupu vozů. U e-trona na vybraných trzích v podstatě proběhlo něco podobného v případě Edition One. Záleží to vždy na konkrétním trhu a také je to svázáno s právními předpisy. V Česku toto příliš tradici nemá.
Lidé v dnešní době nemají úplně potřebu auta vlastnit, souvisí i to s větším nástupem operativního leasingu, ale spíš mi jde o carsharingové platformy. Koncern je do některých z nich v zahraničí zapojený. Vidíte nějaký prostor pro Audi se do něčeho takového zapojit i v ČR?
Prostor tady vidím, ale na druhou stranu nemám žádnou aktuální zkušenost s někým, kdo by to dokázal nabízet na nějaké evropské úrovni. Za sebe to vnímám tak, že zákazník bude preferovat různé formy pořízení vozu. Jedna z těch forem je, že si auto bude pronajímat na libovolně dlouhou dobu podle svých potřeb. Na hodinu, na den, na týden, na měsíc, na rok, na pět let. A myslím si, že do budoucna na toto budou existovat řešení. Pak budou klasičtí zákazníci, kteří budou chtít auto vlastnit. Je jasné, že všichni budou muset být obhospodařeni. Momentálně ale nikdo nedokáže říct, kolik zákazníků bude v těch jednotlivých kategoriích. Konkrétní plány tak zatím nejsou.
Co se elektromobility týká, vy jste dříve uvedl, že jsou slabší prodeje zapříčiněny také tím, že je podpora od státu velmi malá. Co by se podle vás muselo změnit, aby se elektromobily v Česku více kupovaly?
Myslím, že by nákup elektromobilu musel dávat většímu množství lidí racionální smysl. Museli by za tím vidět nějakou dodatečnou výhodu, kterou jim to přináší. Jsou různé formy fiskální podpory, jak se dá ovlivnit zájem někoho o nějaký produkt. Já se na to laicky dívám tak, že si Evropská unie odsouhlasila, že výrobci aut mají plnit nějaké emisní normy, a tím pomáhat snižovat emise skleníkových plynů, ale každá z těch členských zemí k tomu v rámci své fiskální politiky přistupuje jinak. Jsou země, jako je Norsko, kde je nákup výrazně podporovaný a jsou země, kde nákup podporovaný není. Sem bych v tuto chvíli zařadil i Českou republiku. Myslím si, že to není úplně spravedlivé. Protože, jestli si to všichni v rámci EU odsouhlasili, tak by tomu měli jít i nějakým způsobem společně naproti. Neberte to jako stížnost na tuto situaci, u nás se dobře prodávají vozy se spalovacími motory a jsem rád za ty výsledky, které máme. Jen chci říct, že tohle je podle mě velmi důležitý krok, pokud by se tady měla elektromobilita zásadněji šířit.
Zkoušel jste vy sám osobně delší dobu fungovat s elektromobilem? Pokud ano, jaké to bylo? Na co jste si musel zvykat a co se vám naopak líbilo nejvíce?
Nedávno jsem používal plug-in hybridní Audi Q5. Obecně si myslím, že plug-in hybridy mohou představovat zlatou střední cestu při přechodu ze spalovacích vozů na elektromobily. Do práce, od které bydlím zhruba 10 kilometrů, jsem jezdil plně elektricky a velmi mě těšilo, že jezdím pouze na elektřinu. Takže za sebe to vidím jako cestu, jak českému zákazníkovi ukázat výhodu plug-in hybridů, kde si mohou zvyknout na projev elektroauta, a potom bude možná přechod na plně elektrické vozy tím dalším krokem. Myslím si, že spoustě lidem by na denní používání stačilo plug-in hybridní auto a když jedou na delší cestu, tak jsou v podstatě nezávislí.
S jakým autem momentálně jezdíte?
Momentálně jezdím s Audi A6 Allroad. Na základě mých jízdních potřeb by mi asi nejvíc vyhovovalo plug-in hybridní auto. Mám možnost nabíjet v práci, ale ne doma, protože bydlím v bytě. Kdybych nebydlel v bytě, tak bych zvažoval i elektromobil.
Chtěl byste čtenářům ještě něco vzkázat?
O všem nakonec rozhodne zákazník. Jenom on rozhodne o tom, jakým směrem se bude svět automobilového průmyslu vyvíjet. Našim úkolem je uspokojovat potřeby zákazníka. Pokud má zákazník v západní Evropě potřebu jezdit s elektrickým motorem, tak ji chceme uspokojit, chceme sehrát svoji roli prémiového výrobce a nabídnout mu řešení jeho potřeb. Pokud chtějí zákazníci v Česku převážně spalovací motory, je našim úkolem je uspokojit a vozidla se spalovacími motory jim nabídnout.