Plug-in hybridní Audi Q5 TFSI e quattro jsme v testu měli, zbývá tedy se podívat detailněji na spotřebu. Celkově auto kolega hodnotil pozitivně, ale jeden ze dvou záporů byla „vysoká spotřeba ve městě při vybité baterii.“ Jak si tedy povede v testu spotřeby, kdy se snažím průběžně využívat nabíjení u plug-in hybridů, ale hodnotím i spotřebu při ustálených rychlostech s vybitou baterií?
Technické parametry Audi Q5 55 TFSIe
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 663 × 1 893 × 1 659 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 270 kW, 367 koní, točivý moment: 500 Nm |
Baterie | 14,1 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 2,1 l / 100 km |
Cena od | 1 599 990 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Audi Q5 55 TFSI e quattro má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu WLTP 2,1 l/100 km, ale automobilka v oficiálních materiálech neudává spotřebu elektřiny. Čistě elektrický dojezd je pak dle WLTP 40 kilometrů. Cena startuje na 1 599 990 Kč včetně DPH.
Palubní počítač Audi Q5 55 TFSI e quattro ukázal spotřebu rovných 2,9 l/100 km.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Audi Q5 55 TFSI e quattro ukázal spotřebu rovných 2,9 l/100 km, k tomu navíc 15,2 kWh/100 km podle palubního počítače.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 5,9 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 6,4 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už je nárůst spotřeby výraznější, tam palubní počítač ukázal rovných 8 litrů na 100 km.
Audi Q5 55 TFSI e quattro takto ujelo bez pár set metrů 50 kilometrů čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Audi Q5 55 TFSI e quattro takto ujelo bez pár set metrů 50 kilometrů čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla 19,5 kWh/100 km podle palubního počítače.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 88,9 km) | 1,99 l/100 km | 28,1 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 5,85 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 6,35 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 8,0 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 2,9 l/100 km | 15,2 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 19,5 kWh/100 km |
Skutečná spotřeba vyšla na 3,4 l/100 km a 21,2 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 345 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Pěknému výsledku pomohlo, že jsem nejezdil žádné dlouhé trasy a měl jsem poměrně dost příležitostí dobíjet baterii. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 3,6 l/100 km a 17,4 kWh/100 km. Celkem jsem ale natankoval 11,88 litrů benzínu a nabil 73,371 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 3,4 l/100 km a 21,2 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (345,6 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 21,22 kWh/100 km |
Benzín | 3,44 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
Hybridní pohon Audi Q5 55 TFSI e quattro vypadá ve srovnání s některými sofistikovanými plug-in hybridy jednoduše. Přestože jde o pohon všech kol, je vše, včetně elektromotoru, uloženo vpředu a zadní náprava je poháněná klasicky kardanovou hřídelí. Výsledky ale ukazují, že se podařilo tento hybridní systém dobře nastavit, díky čemuž funguje efektivně.
Pominu výkon a dynamiku, na to se zaměřil kolega již v klasickém testu, jen potvrzuji, že po této stránce se hybridní systém v Q5 opravdu povedl. Co opravdu oceňuji, je, že po sundání nohy z plynu se nejen vypne spalovací motor, ale standardně je i nulová rekuperace, což znamená ideální využití kinetické energie tzv. „plachtěním.“
I když je „plachtění“ s vypnutým motorem a bez rekuperace primární, v určitých situacích auto samo zapíná rekuperaci, například když se rychleji blížíte k vozu před sebou. Jediné, co mě překvapilo nepříjemně, jsou hodnoty spotřeby elektřiny při jízdě v režimu EV, protože jsou vyšší než u většího a plně elektrického Audi e-tron. Snížení spotřeby elektřiny by přineslo delší dojezd na baterii o kapacitě 14,1 kWh, což by vedlo i k celkové nižší spotřebě benzínu.