Pokud se kouknete na papír, německá trojička je velmi podobná. Elektromotor spojený s dvoulitrovým benzinem a celkovým výkonem kolem 300 koní. Přitom dojezd se pohybuje pod hranicí 50 kilometrů. Audi na papíře vypadá nejlépe, zároveň ale bude nejdražší. Obhájí si cenu vysokým výkonem a jak dopadne teoretický dojezd v praxi?
Vzhled: krásná starší dáma
Druhá generace Q5 byla představena již v roce 2016 a začíná se to projevovat. Nová generace SUV, jako například Q8, už ale vypadá moderněji. I tak s ním ale uděláte dost parády. Naše modrá barva v kombinaci s paketem S-Line vypadá svalnatě a vozu sluší i menší kola: to berte s rezervou, jde totiž o devatenáctky. Bez problémů si ale můžete připlatit i za 21palcová.
Zvenku se toho moc nezměnilo. Plug-in hybrid vypadá velice podobně jako klasická verze se spalovacím motorem. Rozdíl je pouze v označení na pátých dveřích a v nabíjecím portu na druhé straně, než je víčko palivové nádrže. Rozměry samozřejmě zůstaly stejné, a tak máte čest s autem dlouhým 4 663 mm, širokým 1 893 mm a vysokým 1 659 mm. Dostatek místa uvnitř pak zaručuje rozvor náprav 2 819 mm. Kombinace zvýšené karoserie a plug-in hybridního pohonu se samozřejmě podepsala na váze vozu. Počítat proto musíte s 2 105 kilogramy pohotovostní hmotnosti.
Technické parametry Audi Q5 55 TFSIe
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 663 × 1 893 × 1 659 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 270 kW, 367 koní, točivý moment: 500 Nm |
Baterie | 14,1 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 600 + 40 km |
Cena od | 1 599 990 Kč |
Technika a výbava: síly není nikdy dost
Základem pohonu je řadový čtyřválcový zážehový motor s přímým vstřikováním benzínu o objemu 1 984 cm³. Motor 2.0 TFSI dokáže vyprodukovat 248 koní a dosahuje točivého momentu 270 Nm. Elektromotor uložený mezi benzinovým agregátem a sedmistupňovou převodovkou má výkon 140 koní a točivý moment 350 Nm. Díky rozdílným výkonovým křivkám a ztrátám je pořád působivý finální výkon 367 koní a točivý moment 500 Nm.
Audi Q5 55 TFSI e quattro | Mercedes-Benz GLC 300e | BMW X3 30e | |
---|---|---|---|
kombinovaný výkon | 367 koní | 315 koní | 292 koní |
zrychlení 0-100 km/h | 5,3 s | 6,8 s | 6,1 s |
dojezd na el. energii | 49 km | 43 km | 46 km |
kapacita baterie | 14,1 kWh | 13,5 kWh | 12 kWh |
cena od | 1 599 990 Kč | 1 465 310 Kč | předpokládaná cena 1 520 000 Kč |
Více než dvoutunové SUV se dokáže dostat z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a jet nejvyšší rychlostí 239 km/h. Spotřeba by měla být 2,1 l/100 km a dojezd podle cyklu WLTP je až 49 kilometrů. Audi však dodává, že vůz ujede více než 40 kilometrů rychlostí 135 km/h, což je maximální rychlost na elektřinu. Energii elektromotor získává ze sady lithium-iontových akumulátorů uložených pod podlahou zavazadlového prostoru. Baterie je poskládána ze 104 prizmatických článků s kapacitou 14,1 kWh při napětí 381 V.
Interiér a infotainment: naštěstí vás nic nepřekvapí
Nejdůležitější část auta je pro spoustu z nás interiér, vždyť v něm trávíte nejvíc času. A Audi jej umí zatraceně dobře. První, co vás trkne, je nízký středový tunel, malý displej infotainmentu a krásná sedadla. Pak se rozhlédnete více a uvědomíte si, že vás Q5 v žádném detailu nezklame. Krásně vykrojený volant, kovová tlačítka i jednoduchý design krásně balancuje mezi sportovním a luxusním prostředím.
Pochválit musím sedadla, která jsou tvrdší s výrazným bočním vedením. Vydržíte v nich i velmi dlouhé cesty a nebudete unavení. Místa není úplně přehršel, ale strádat rozhodně nebudete, a to ani pasažéři vzadu. Ve čtyřech to bude bez problémů, pokud ale chcete cestovat v pěti, respektive chcete mít opravdu hodně pohodlí, radši bych mířil k větší Q7. Naprosto dostačující je i prostor pro zavazadla. Bohužel vám něco ukradnou kabely na nabíjení. Pochválit se musí různé síťky a uchycení při naložení těžšího nákladu doporučuji využít tlačítka v kufru, která sníží podvozek a tím i nakládací hranu. Otvor pro nakládání od 550 do 610 litrů litrů prostoru je velkorysý, vždyť se otevírá celá zadní strana i se světly. Velikost kufru se liší v závislosti na poloze zadních sedadel, můžete si totiž nastavit jejich sklon.
Výbava může být velmi dlouhá a taky drahá. V loketní opěrce například najdete bezdrátové nabíjení, telefon umíte propojit skrz Android Auto i Apple CarPlay. Infotainment je vcelku malý, základ má 7 palců. Ten větší má 8,3 palce a přidává 10GB pevný disk, také dostanete 2 roky užívání služeb Audi connect. Služby Audi connect by byly na další článek, díky mobilní aplikaci dostanete optimální propojení s autem a všechny potřebné informace. V autě máte přehled o počasí, dopravních informacích, v některých městech dokonce i o semaforech.
Mnohem důležitější než infotainment je displej před řidičem. Digitální přístrojový štít má klasický rozměr 12,3 palce a nastoluje trend úplně opačný než třeba Tesla. Displej před řidičem umí zobrazit úplně všechno a panel infotainmentu nepotřebujete. Vlastně by mi nevadilo, kdyby tam vůbec nebyl, stačilo by jen přes touchpad zadat adresu přímo do displeje před volantem. Proto mi přijde řešení Tesly Model 3 špatně. Velký středový infotainment není potřeba.
Při jízdě to nejdůležitější info dostanete naservírované v plnobarevném head-up displeji. Pohodovou jízdu pak dotváří audio systém Bang & Olufsen využívající 19 reproduktorů s technologii 3D zvuku. Pomáhat vám můžou všechny dnes známé asistenty. Základem je samozřejmě adaptivní tempomat, asistent odbočování, asistent pro jízdu v dopravní zácpě i rozpoznávání dopravních značek. Systémy jsou dotažené, na rozdíl od jiných značek (převážně neprémiových), a snad až na asistenty automatického parkování, které nepoužívám, doporučuji všechny.
Jízdní vlastnosti: luxus s cuknutím
Testovací kousek byl osazen vzduchovým podvozkem, který umí měnit výšku v rozmezí 5,5 centimetrů. Jízda s ním je i tak akorát komfortní, ale rozhodně nejde o pocit jako na obláčku. Doporučuji proto 19palcová kola, která si se vzduchovým podvozkem dobře rozumí. Vůz se všeobecně málo naklání, což je při výkonu 367 koní určitě dobře. Dynamika je na tak velké a těžké auto skvělá. Rozjezd je při plném plynu naprosto plynulý. Horší situace je, když se chcete loudat.
V plug-in hybridním provedení dokáže vykouzlit naprostý balanc mezi dynamikou a zároveň pohodlnou jízdou.
Zapojení elektromotoru totiž dělá převodovce problémy. Při jízdě na elektřinu si nerozumí s vysokým kroutícím momentem elektromotoru a budete cítit lehké cukání. Nastartování spalovacího motoru se také neobejde bez trhnutí, což je škoda. Jinak ale Q5 v plug-in hybridním provedení dokáže vykouzlit naprostý balanc mezi dynamikou a zároveň pohodlnou jízdou. K dispozici je také pohon všech kol. Trvalý pohon quattro, jak jej známe, mají však pouze šestiválcové verze. Všechny ostatní, včetně té naší, se musí spokojit s připojitelnou zadní nápravou v případě problémů. Poslední generace však umí kola zapojovat velice chytře a dokonce předpovídat potřebu pohonu všech kol.
Dojezd a spotřeba: dvě strany mince
U plug-in hybridních SUV s benzinovým motorem je snad největší rozdíl ve spotřebě v závislosti na jízdním stylu, pokusím se vám proto co nejvíce nastínit, za kolik litrů asi budete jezdit. Důležitý může být už jen údaj dlouhodobé spotřeby, kdy jsem auto přebíral. Na palubním počítači svítila hodnota 9,2 litrů dlouhodobé novinářské jízdy. V tom zpravidla jsou nějaké dynamické testy, ale zároveň testy spotřeby. A je to podle mě reálná dlouhodobá spotřeba, pokud vás nabíjení moc nebere.
Test BMW X5 xDrive 45e – Poprvé za volantem druhé generace plug-in hybridního BMW X5
Druhým důležitým faktorem spotřeby je elektrický dojezd. Pohonné ústrojí totiž nejdřív vždy preferuje jízdu na elektrickou energii. Sice to lze zvrátit tlačítkem režimem Charge, který nabíjí baterii spalovacím motorem, nebo hold, který energii z baterie neubírá, ale radši bych vše nechal na samotném systému. Dojezd na elektřinu ovlivňuje také hodně faktorů. Při konstantní rychlosti 135 km/h ujedete přes 40 kilometrů. Při častém rozjíždění a vytápění promrzlého interiéru to může být pouze 35 kilometrů. Já jsem se vždy pohyboval mezi 35 a 45 kilometry na jedno nabití, což je hodnota, se kterou se dá pracovat.
Při vybité baterii těžké auto a spalovací motor tlačí spotřebu vysoko. Při rychlejším městském popojíždění se můžete bez problému dostat i na 10 l/100 km. Na dálnici počítejte s 9 litry a okrsky pravděpodobně zvládnete za 7 litrů na 100 kilometrů při vybité baterii. Pokud se budete hodně snažit a využívat co nejvíce rekuperace, možná budete s vybitým autem jezdit za 7,5 litru, o mnoho méně ale ne. Pokud si tedy chcete koupit plug-in hybrid, musíte jej nabíjet, jinak berte klasický benzin. Jestli ale můžete v práci/doma auto strčit do zásuvky, odmění se vám parádní spotřebou (v ideálním případě 0 litrů paliva na sto kilometrů). Pokud budete nabíjet každý den a na jízdu do práce využijete elektřinu, 54litrová nádrž vám vydrží klidně i několik měsíců.
Nabíjení z průmyslové zásuvky CEE s třífázovým proudem 400 V/16 A zabere 2,5 hodiny, to samé platí i u nabíječky typu Mennekes. Z domácí zásuvky s napětím 230 V lze vybité akumulátory nabít během zhruba šesti hodin.
Galerie
Zhodnocení: trefa do černého, za velice konkrétních podmínek
Pokud máte dvě děti, jde o dostatečně velké auto pro celou rodinu. Vysoký výkon vám dodá dynamiku ještě před pár lety z říše sportovních aut, navíc se spotřebou malého hatchbacku. Pokud máte kde nabíjet, je to výborná volba komfortu, prostoru i sportovna. Zároveň se nebudete muset bát vyjet na horskou chatu nebo na rozbahněné pole. Krásný interiér a reprezentativní vzhled si mě dost získal.
Na druhou stranou mi přijde škoda, že Audi neumí sladit elektromotor a benzinový motor tak, aby při pomalém rozjezdu nepříjemně necukal. Pokud nemáte kde nabíjet, tak vás také může překvapit spotřeba kolem 9 litrů, protože teoretických 2,1 l/100 km je reálných opravdu jen při častém nabíjení. Pokud jste se trefili do úzkého okruhu a potřebujete od auta takovou všestrannost, stačí se jen přenést přes částku 1 599 900 Kč, s pár příplatky to budou klidně více než dva miliony korun. Špatná volba to však nebude, vždyť konkurence je na tom zrovna tak.