BMW X5 xDrive 45e
test

BMW X5 xDrive 45e

Poprvé za volantem druhé generace plug-in hybridního BMW X5
  • Nové BMW X5 xDrive 45e v sobě kombinuje 3litrový šestiválec Biturbo s elektrickou pohonnou jednotkou o výkonu 83 kW
  • Kombinovaný výkon je 394 koní a 600 Nm, tyto hodnoty znamenají akceleraci z 0 na 100 za 5,6 vteřiny a elektronicky omezenou maximální rychlost 235 km/h
  • Cena za základní verzi začíná na necelých dvou milionech korun

Koncern BMW se rozhodl zakončit letošní rok představením hned tří plug-in hybridních modelů. Na začátku října se světu představila druhá generace BMW X5 xDrive 45e, v listopadu se můžeme těšit na plug-in hybridní MINI a koncem roku se plug-in hybridní verze dočká i model X3. Naše redakce u představení nové X5 xDrive45e byla a už nyní se můžeme podělit o naše dojmy z vozu.

K nové X5 dnes už standardně obdržíte klíček s dotykovým displejem, díky kterému máte přístup k informacím o dojezdu a nabízí i možnost ovládat okénka, světla, nastavení výšky podvozku a další funkce. Exteriér se oproti běžné verzi se spalovacím motorem liší pouze přítomností nabíjecího konektoru a v porovnání s předešlou generací se zvětšily přední ikonické ledvinky, do standardu se dostaly laserové světlomety a půlené zadní víko kufru.

Pohodlí na prvním místě

Na zadních sedačkách jsem měl i se svými 193 centimetry mnoho prostoru jak před koleny, tak nad hlavou.

Vzdušný a prostorný interiér prošel drobnými změnami a vévodí mu především středová konzole s broušenou skleněnou pákou pro volení jízdních režimů. Hlavní změnu zaznamenal displej před řidičem, který je oproti předešlé generaci už kompletně digitální. Další velkou změnou je nahrazení doposud běžných USB portů pro nabíjení novými USB-C. Já u svého telefonu sice používám USB-C, ale nemám kabel s oběma konci stejnými, takže, kdo to má stejně, bude muset využít redukci, případně bezdrátovou nabíječku zakomponovanou do středové konzole, vedle které je i jediný „zastaralý“ USB port. Součástí středové konzole jsou také držáky nápojů, které nabízejí funkci zahřívání a ochlazování a musím říct, že fungují opravdu skvěle. Interiér je všeobecně velmi pěkně zpracovaný a nešetřilo se na kvalitě. Ovládání rádia, klimatizace a listování v infotainmentu je efektivní a jednoduché. Interiér nabízí i elektrické ovládání volantu a sedadel. Přední sedadla mají velmi členité a pokročilé možnosti nastavování, což určitě uvítáte na delších cestách.

Displeje jsou velmi dobře čitelné a mají rychlou odezvu. Panel před řidičem má mnoho individuálních nastavení a jinak v systému nechybí ani čeština, ovládání hlasem nebo gesty. Infotainmentem se můžete proklikávat několika způsoby. Hlavní středový displej je dotykový, ale také se v něm můžete pohybovat za pomoci kulatého tlačítka na středové konzoli, které má i funkci touchpadu.

Na zadních sedačkách jsem měl i se svými 193 centimetry mnoho prostoru jak před koleny, tak nad hlavou. Cestující mají na zadních sedadlech k dispozici USB-C porty na zadních stranách předních sedaček a je zde pod vývody a nastavováním čtyřzónové klimatizace také 12V zásuvka. Vedle USB-C portů se nachází i speciální zdířka pro držák na telefon, tablet nebo ramínko na sako. Ve výklopné loketní opěrce je pak drobný úložný prostor a držák nápojů, velké úložné prostory jsou ve dveřích.

Kufr je oproti standardní verzi menší o 150 litrů kvůli bateriím, ale i tak nabízí slušných 500 litrů. V kufru je tlačítko, které když zmáčknete, vyjede pod vozem tažné zařízení a díky dalšímu tlačítku můžete též snížit/zvýšit podvozek pro snazší připojení přívěsu. Interiér také nabízí otevírací panoramatickou střechu.

Asistenční systémy, co překvapí

Vůz má velice pestrou škálu asistenčních systémů. Jsou to převážně dnes už běžné asistenty pro držení v pruzích a adaptivní tempomat, ale nejvíce mě zaujali parkovací asistenti. V první řadě je velice šikovné, že když parkujete a k něčemu se blížíte, tak na displeji se vám ukazuje vzdálenost od pevných bodů ve výhledu a ve chvíli, kdy se přiblížíte blíže, tak kamera se automaticky změní na pohled z ptačí perspektivy v části vozu, kterou se přibližujete a vy přesně víte kolik vám zbývá místa. Dále máte možnost 3D zobrazení vašeho okolí. Nejzajímavější je funkce, která snímá posledních 50 metrů vaší trasy a ve chvíli, kdy před vás v úzké uličce vjede jiný vůz a vy musíte couvat, nebo když projíždíte uličkou, kde hodně manévrujete a z nějakého důvodu musíte zpět, tak se nemusíte obávat složitého vycouvávání, ale při zařazení zpátečky a zapnutí této funkce vůz automaticky opisuje přesnou dráhu za posledních 50 ujetých metrů. Vy jen pozorujete, jak se otáčí volant. Dále je zde také systém kontroly bdělosti. Ten jsme se s kolegou snažili při zapnutém tempomatu s asistentem pro držení v pruzích ošálit tím, že on bude hlídat z místa spolujezdce a já se pokusím nasimulovat únavu a následné usnutí, ať víme, jak funguje, ale pokus se nám nijak nezdařil a nic se nestalo.

Nová X5 v sobě kombinuje 3litrový šestiválec Biturbo s elektrickou pohonnou jednotkou o výkonu 83 kW. Kombinovaný výkon je tedy 290 kW (394 koní) a 600 Nm. Tyto hodnoty znamenají akceleraci z 0 na 100 za 5,6 vteřiny (o vteřinu rychlejší než dieselová verze) a elektronicky omezenou maximální rychlost 235 km/h, pouze na elektřinu je X5 pak schopna uhánět až 135 km/h. Vůz je vybaven nejnovější osmistupňovou převodovkou propojenou se systémem xDrive, která výkon přenáší na všechna 4 kola. Systém xDrive je dostupný i při jízdě pouze na elektřinu.

Vůz automaticky opisuje přesnou dráhu za posledních 50 ujetých metrů a vy jen pozorujete, jak se otáčí volant.

Největší změnou však prošla baterie. Druhá generace plug-in hybridní X5 nabízí baterii o kapacitě 24 kWh, což je nárůst o 160 % oproti první generaci. Využitelná kapacita je 20,9 kWh a podle cyklu WLTP má zajistit dojezd mezi 67 až 87 kilometry čistě na elektřinu. BMW dále uvádí kombinovanou spotřebu v hybridním režimu mezi 1,6 až 1,9 litry na 100 kilometrů a v čistě elektrickém režimu mezi 23,1 až 28,3 kWh na 100 kilometrů. Nabíjení lze provádět přes konektor Mennekes maximálním výkonem 11 kW.

Cestou necestou

Teď už ale k jízdním vlastnostem. Vůz jsem si mohl vyzkoušet na trase dlouhé cca 80 kilometrů, jež zahrnovala jak město, tak dálnici a okresky mezi vesnicemi. Po nastartování se před vámi rozsvítí veliký barevný a dobře čitelný head up displej. Sedí se vysoko a z auta je dobrý výhled, zadní okno je sice trošku menší, ale pořád je to dobré. Při cestování po městě je upřednostněn převážně elektrický pohon a spalovací motor se zapojí jen ojediněle, nebo při prudším zrychlení. Když jsme najeli na dálnici, tak jsem byl překvapen, jak živá i přes svou vyšší hmotnost X5 je. Dvakrát přeplňovaný motor a osmistupňová převodovka s pomocí elektromotoru zajistí i při vyšších rychlostech velmi slušnou odezvu a maximální rychlost omezená na 235 km/h mi přišla až zbytečně malá, protože vůz i při vyšších rychlostech působí sebejistě a komfortně. Na motoru je znát, že by bez problémů dovolil i více.

Adaptivní tempomat a držení v pruzích umí číst dopravní značení a fungují velmi dobře na dálnici, okreskách i ve městě a jejich funkce je doplněna velice povedenou grafikou. Na okreskách se při sportovním režimu projevují perfektní jízdní vlastnosti, kterými je BMW proslulé, a i přes fakt, že je X5 docela cvalík, drží dobře stopu a nijak zvlášť se nekymácí. I když jde o komfortní SUV, tak umí vystrčit růžky. Vzduchové odpružení je nastavitelné v rozmezí 40 mm a v Německu na cestách velice komfortní, nejsem si ale jistý, jak by tomu bylo u nás, protože se mi zdálo malinko tuhé. V hybridním režimu je při poklidné a plynulé jízdě upřednostněn elektromotor. Na mé trase jsem z baterie vyčerpal okolo 50 % kapacity s kombinovanou spotřebou okolo 7 litrů.

I když jde o komfortní SUV, tak umí vystrčit růžky.

Plug-in hybridní X5 bude v základní verzi startovat na ceně 1 999 400 Kč a s příplatkovým vybavením se vyšplhá až k částce 3 milionů. Z příplatkové výbavy bych zmínil například sportovní samočinnou převodovku (+7 tisíc Kč), laserové světlomety (+ 54 tisíc Kč), aktivní řízení s natáčením kol zadní nápravy (+ 34 tisíc Kč) nebo noční vidění (+ 57 tisíc Kč). Nová X5 je velice povedené auto a je dobře, že se u plug-in hybridních modelů neustále zvětšují kapacity baterie a díky tomu se lze dostávat na velice zajímavé hodnoty spotřeby. Nová X5 je kultivovaná, luxusní, praktická, dobře se řídí, nabitá technologiemi a ve všech směrech dotažená a věřím, že se jen stěží najde někdo, komu nebude vyhovovat.

Technické parametry BMW X5 xDrive 45e

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 922 × 2 004 × 1 745 mm, 2 510 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon290 (207 + 83) kW, 394 (281 + 113) koní, točivý moment: 600 Nm
Baterie24 kWh (20,9 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 11 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,7 l / 100 km
Cena od2 007 200 Kč
Klady
  • asistenční systémy
  • jízdní vlastnosti
  • infotainment
  • dojezd na jedno nabití
  • velká kapacita baterie
Zápory
  • vysoká cena za příplatkovou výbavu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze