300 kilometrů nabito za 15 minut. Změřili jsme nabíjení Porsche Taycan na Ionity

300 kilometrů nabito za 15 minut. Změřili jsme nabíjení Porsche Taycan na Ionity
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Dosáhli jsme maximálního výkonu 261 kW
  • Na dojezd 300 kilometrů se Taycan nabije za 15 minut a 45 vteřin
  • Výkon na 50kW nabíječce skrze palubní transformátor činí 48 kW

Porsche Taycan je po všech stránkách nejen zajímavý elektromobil, ale auto obecně. Porsche se podařilo převést sportovní duši svých aut do doby elektrické a jízda s Taycanem je neskutečně zábavná. I přes svoji hmotnost je jízdně mnohem blíže sportovnímu modelu 911 než velké Panameře, se kterou je však, co se vnitřního prostoru týče, velmi podobný. To vše vám ale prozradíme v našem podrobném testu, dnes se zaměříme na nabíjení, což je další disciplína, ve které Taycan exceluje.

Technické parametry Porsche Taycan Turbo S

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 963 × 1 966 × 1 381 mm, 2 295 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon560 kW, 761 koní, točivý moment: 1 050 Nm
Baterie93,4 kWh (83,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 26,9 kWh / 100 km, dojezd: 412 km
Cena od5 270 000 Kč

Porsche Taycan je technicky nesmírně zajímavé auto. Nejenže má jako první moderní elektromobil dvoustupňovou převodovku, a díky ní i výborné zrychlení a relativně nízkou spotřebu ve vyšších rychlostech, ale jako první používá zcela novou platformu J1 s 800V architekturou. Napětí trakční baterie a palubní soustavy je tak dvojnásobné oproti všem ostatním elektromobilům. A k čemu je to dobré? Díky tomu není nutné při nabíjení špičkovým výkonem až 260 kW dodávat tolik proudu, kolik by bylo potřeba při klasickém napětí 400 V. Prakticky všechny ultrarychlé nabíječky dokáží dodávat napětí až kolem 1 000V, pro Porsche Taycan je tedy soustava nabíjecích stanic dobře připravena. Většina nabíjecích stanic v Česku, kromě Ionity, však disponuje maximálním výkonem 175, nebo 150 kW, takže výkonů uvedených v našem testu níže lze dosáhnout v Česku pouze na Ionity nebo na mnoha stanicích v zahraničí.

Vyzkoušeli jsme úžasné Porsche Taycan: Má nejrychlejší nabíjení: 300 km za 15 minut

Na test jsme měli dvě auta: Taycan Turbo a Taycan 4S s větší baterií. Zatímco nejvýkonnější verze Turbo S a prostřední verze Turbo mají již v základu větší baterii s kapacitou 93,4 kWh a udávanou dostupnou kapacitou 83,7 kWh, u základní, nejméně výkonné, verze 4S dostanete baterii s kapacitou 79,2 kWh a využitelnou kapacitou 71 kWh. Můžete si však připlatit za větší Performance Battery Plus, se kterou se pojí i o něco vyšší výkon. Zajímavým faktem je, že Porsche uměle podhodnotilo údaje o dojezdu a zvýšilo údaj o spotřebě. Reálné údaje o spotřebě jsme uvedli v a kalkulujeme s nimi i v našem testu nabíjení. Náš kombinovaný testovací okruh o délce 60 kilometrů ujel Taycan se spotřebou 17,3 kWh / 100 km, dálniční spotřeba při průměrné ustálené rychlosti 130 km/h pak vychází na 23,65 kWh / 100 km. Reálný dojezd v tabulce níže pak uvádíme dle údaje v autě na základě průměrné spotřeby v průběhu celého testu.

Porsche Taycan

Schopnosti nabíjení Porsche Taycan jsou skutečně působivé. K nabíječce Ionity v Berouně jsme dorazili s pouhými dvěma procenty baterie, tudíž jsme mohli otestovat skutečně kompletní nabíjení auta. Porsche deklaruje nejvyšší nabíjecí výkon 262 kW a my jsme dosáhli maxima 261 kW při 20 %, auto tedy dosahuje deklarovaných výkonů. Původně se měl Taycan nabíjet výkonem až 350 kW, Porsche zatím ale výkon snížilo kvůli chlazení a výdrži baterie. Je otázkou, zda se později dočkáme updatu na původně avizovaných 350 kW. I výkon 261 kW je ale nejvyšší ze všech elektromobilů na trhu. Nejde ani tak o toto číslo, jako o údaj, jak dlouho dokáže vysoký nabíjecí výkon auto udržet a kolik reálných kilometrů dojezdu se nabije za minutu nabíjení. A i zde Porsche exceluje.

Pokud chcete dobít jen 100 kilometrů, stačí vám k tomu skutečně krátká 5minutová zastávka. Už za necelých 10 minut se nabije 50 % baterie což značí dojezd přes 200 kilometrů. Až při 50 % začíná nabíjecí výkon klesat, Taycan tedy drží nejvyšší rychlost skutečně hodně dlouho. Taycan slyšitelně při nabíjení tímto výkonem baterii chladí a v průběhu nabíjení se teplota baterie pohybovala kolem 42 stupňů Celsia. Hluk větráků byl však pouze mírný a ve srovnání například s Teslou Model S je i přes mnohem vyšší výkon nabíjení Taycan výrazně tišší.

Na reálný dojezd 300 kilometrů nabijete Taycan za necelých 16 minut, což je skutečně působivá hodnota. Další skok snížení výkonu probíhá právě při 70 %, kdy se dostává už pod 150 kW. Pokud vám jde o skutečně maximální rychlost a počet nabitých kilometrů za co nejkratší čas, je po 70 % dobré Taycan odpojit a vyrazit. Pokud ale potřebujete nabít ještě víc, na 80 % se Taycan dostane za 20 minut, poté ale nabíjecí výkon dále klesá, a to dokonce pod 50 kW. A i když nad 90 % opět stoupne na 50 kW, trvá nabití posledních 20 % mnohem déle než úvodních 85 %.

Z 2 % do Délka nabíjení Reálný udávaný dojezd
30 % 5 minut 50 vteřin 128 km
50 % 9 minut 56 vteřin 214 km
70 % 15 minut 45 vteřin 300 km
80 % 20 minut 342 km
90 % 34 minut 49 vteřin 385 km
99 % 56 minut 424 km

Zatímco z ultrarychlých nabíječek s vysokou voltáží je nabíjení bezproblémové, otázkou je, jak si Porsche poradí s běžnými 50kW rychlonabíječkami, kterých je zatím v Česku naprostá většina. Ty jsou totiž postaveny na 400V napětí a aby se z nich Porsche mohlo nabít, musel výrobce do auta přidat transformátor, který 400V napětí z nabíječky změní na 800 V, se kterým pracuje palubní soustava vozu a baterie. Zajímavostí pak je, že Porsche tento transformátor (či palubní nabíječku, jak ji označuje Porsche) nabízí buď v základní 50kW verzi, nebo za příplatek 11 tisíc Kč ve výkonnější 150kW verzi.

Průběh nabíjení na Ionity

V rámci dřívější zápůjčky Porsche Taycan s 50kW palubní nabíječkou jsme na 50kW nabíječce dosáhli výkonu pouze kolem 40 kW, ztráty při převodu napětí jsou tak u 50kW nabíječky poměrně značné. Nyní testované Taycany byly oba vybaveny 150kW palubní DC nabíječkou a na 50kW stanicích jsme vždy dosahovali takřka maximálního výkonu kolem 48 kW. Určitě se tak vyplatí připlatit si za výkonnější transformátor. Za příplatek můžete mít v Taycanu také motorizovaný kryt nabíjecího portu a připlatit si můžete i za druhý nabíjecí port na levé straně vozu, který však bude určen jen pro AC nabíjení.

Nabíjení na 50kW stanici ABB od ČEZu přes palubní nabíječku (transformátor)

Pro pomalé AC nabíjení střídavým proudem je Taycan vybaven standardní třífázovou 11kW palubní nabíječkou a za příplatek bude možné objednat i 22kW.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze