Projeli jsme základní Taycan s pohonem jen „na zadek“
test

Projeli jsme základní Taycan s pohonem jen „na zadek“

Je překvapivě zábavný!

Základní Taycan je jízdně překvapivě zábavné auto a vyzdvihnout u něj musím výborný podvozek. Dostupný je přitom za cenu, která startuje už na cca 2,3 milionech Kč včetně DPH. Za ně ale nabídne oproti Turbo S za bezmála 5 milionů korun „pouze“ 400 koní a menší baterii.

Porsche Taycan je synonymem pro dokonalé spojení elektrického pohonu, luxusu a zároveň špičkových sportovních zážitků. Verze Turbo S za bezmála 5 milionů Kč trhala, do příchodu Rimacu Nevera a Tesly Model S Plaid v letošním roce, rekordy na drag stripech i okruzích. Ne každý ale potřebuje zrychlení za 2,8 vteřiny. Někomu se Taycan líbí jako auto pro běžné ježdění a přesně pro ty Porsche vytvořilo nyní základní model. Ten se jmenuje jednoduše Taycan (bez jakéhokoliv přídomku). Má „pouze“ 400 koní, menší baterii a startuje na mnohem příznivější ceně 2,3 milionu Kč s DPH. Jak jezdí? To jsme měli šanci zjistit na 150km okruhu po středních Čechách se startovním bodě na krásném zámku Chateu Mcely.

Porsche Taycan Performance Battery

Rozměry4 963 × 1 966 × 1 381 mm, 2 125 kg
Výkon300 kW
Baterie79,2 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd444 km (WLTP)

Základní Taycan je pořád Taycan. Designově krásné auto, kterému panují čisté, ladné linie, zároveň ale svalnatými tvary dávající tušit v útrobách dřímající výkon. Leckdo si Taycana koupí prostě proto, že se mu designově líbí. Základní Taycan je co do vzhledu úplně stejný jako vyšší verze. To, že proti němu možná máte malou šanci na křižovatce na semaforech, poznáte jen podle nápisu „Taycan“ bez jakéhokoliv přídomku na zádi (chybí označení 4S, Turbo nebo Turbo S). Základní verzi s pohonem zadních kol pak můžete mít pouze ve verzi sedan, protože varianta Cross Turismo je vždy čtyřkolka. Zároveň platí, že si i základního Taycana můžete vyšperkovat vzhledově stejně jako vyšší modely.

Jak jezdí základní Taycan za 2,2 milionu?

A to platí i v interiéru. Vůbec poprvé jsem však zde měl možnost jezdit s interiérem v relativně základní verzi bez statisícových příplatků. Chybělo výrazné a výběrové prošívání kůží na přístrojovce, které, stejně jako dveřím, zde vládla koženka. Volant potažený Alcantarou a špičkové, i když základní sportovní sedadla, stejně tak opět naprosto špičkové zpracování interiéru mi dalo připomenout, že i bez příplatků dostanete výborný interiér, který mu drtivá většina jiných elektromobilů může jen závidět. Vůbec poprvé jsem pak jezdil s Taycanem s head-up displejem, kvůli kterému je jinak výrazně vystupující prohnutý přístrojový štít před řidičem více zakomponován do přístrojové desky.

Základní Taycan od dražších čtyřkolek designem nerozeznáte

Zadní kufr je stejně velký, ale co přední? Bohužel, i když chybí přední motor a vepředu by tak logicky mělo být více místa, objemově zůstal stejný a má zhruba 60 litrů. Není tedy vůbec malý a dvě sportovní tašky do něj dáte, čekal jsem ale zvětšení.

Také interiér je špičkový, i když jsme ho například co do obložení přístrojové desky měli nyní v základní verzi

Jak jezdí? Skvěle!

I když by se mohlo zdát, že Taycan „pro chudé“ s pohonem jen zadních kol bude trochu nuda, vůbec to tak není. Naopak! Jezdil jsem po vlhkých až mokrých silnicích a Taycan mi nejednou vykouzlil úsměv na rtech. Při plném zrychlení si trochu hodí zadkem, ale auto to hned srovná zpět. Do zatáčky si není problém trochu driftnout, Taycan to vždy trochu pustí, ale tak akorát. Navíc nechybí mód Sport Plus s volitelným umělým zvukem (jinak je auto zcela tiché), který dotváří atmosféru. Zachována zůstala dvoustupňová převodovka, auto si tak přeřazuje podle potřeby. Zrychlení samozřejmě ani zdaleka není tak monstrózní jako u verzí Turbo nebo Turbo S, zejména při zrychlení z nuly je kvůli omezené trakci rozjezd mírnější, chybí známý elektrický kopanec, kolem 40 km/h už ale protočení kol nehrozí a Taycan se nebojí na zadek poslat plných 400 koníků a dostaví se velmi hezký zátah, který díky dvoustupňové převodovce jen tak nezvadne. Vyzkoušeli jsme také zrychlení z 0 na 100 km/h a na obyčejné silnici bez jakýchkoliv příprav jsme se dostali na lepší čas, než deklaruje výrobce – 5,1 vteřiny. To je sice o vteřinu horší čas, než nabídnou podobně výkonné elektromobily s pohonem všech kol, to ale zábavu neomezuje.

Porsche Taycan
Přední kufr má stejnou kapacitu, i když vpředu chybí druhý motor. To je trochu škoda.

Znovu musím pochválit fenomenální podvozek, který je komfortní a neuvěřitelně dobře žehlí i velmi rozbité české okresky, na kterých jsem z větší části na okruhu jezdil, přitom je příkladně sportovní a Taycan díky němu i po rozbité silnici jede jako po kolejích, o ukázkové odezvě na sebemenší pohyb volantem ani nemluvě. Tohle se zkrátka povedlo a i když tu chybí monstrózní výkon a zrychlení je takové „civilní“, jízdně mě základní Taycan velmi mile překvapil.

Porsche Taycan
Verze s head-up displejem má přístrojový štít před řidičem více zapuštěn

Nejlevnější elektrické Porsche můžete mít jak s menší baterií zvanou Performance Battery (79,2 kWh), tak s větší Performance Battery Plus s 93,4 kWh a využitelnou kapacitou 83,7 kWh, za kterou si připlatíte 162 tisíc korun. S ní tak základní Taycan stojí necelé 2,5 milionu Kč. My jsme měli auto s větší baterií a můj okruh měřil 133 kilometrů, převážně po okreskách a se zhruba 20 kilometry dálnice. Auto jsem vůbec nešetřil, užíval jsem si dynamiky a rozjezdů, přesto se spotřeba udržela na 22,1 kWh na 100 km a zpět jsem přijel s 67 % baterie a zbývajícím dojezdem 262 kilometrů. Vypadá to tedy, že běžný reálný dojezd 400 kilometrů u zadokolky nebude vůbec problém, při mírnější úsporné jízdě bych se nebál tvrdit, že lze dosáhnout i přes 450 kilometrů. Na dálnici počítejte spíše s 350 kilometry, což jsme si ostatně ověřili v našem testu s verzí 4S.

Spotřeba a dojezd po 133 km dlouhém dynamickém okruhu

Pokud se vám Taycan líbí a chcete špičkově zpracovaný, luxusní a přitom příjemně dynamický elektromobil s výborným podvozkem a technologiemi, nepotřebujete čtyřkolku a brutální zrychlení, je základní Taycan skvělou volbou. A co ušetříte na pohonu, můžete vrazit do příplatkové výbavy nebo personalizace, která je u Porsche tradičně ohromující.

Technické parametry Porsche Taycan Performance Battery

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 963 × 1 966 × 1 381 mm, 2 125 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon300 kW, 402 koní0
Baterie79,2 kWh (71 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 225 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,6 kWh / 100 km, dojezd: 444 km
Cena od2 200 000 Kč

Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

porsche-taycan
Klady
  • design stejný jako u vyšších verzí
  • výborné jízdní vlastnosti
Zápory
  • identický přední kufr i přes absenci předního elektromotoru
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze