Porsche Taycan (TEST) - Nejlepší z nejlepších
Elektřina, sportovní jízda a požitek z ní. To jsou pro mnohé dva neslučitelné světy. A pro zákazníky Porsche je to možná ještě větší absurdita. Ale chyba lávky. Taycan ukazuje, že to jde. A navíc dokazuje, že i zákazníci Porsche mají o elektromobil velký zájem. Vždyť jen v Evropě prodalo Porsche za loňský rok více než 11 tisíc Taycanů, celosvětově pak přes 20 tisíc, kdežto prodeje spalovací Panamery se ve stejném období dramaticky propadly. Ba co víc, Taycan je nejprodávanější Porsche vůbec a pro zvýšení kapacity výroby si dokonce automobilka musela „půjčit“ pracovníky od Audi.
Technické parametry Porsche Taycan Turbo S
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 963 × 1 966 × 1 381 mm, 2 295 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 560 kW, 761 koní, točivý moment: 1 050 Nm |
Baterie | 93,4 kWh (83,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 26,9 kWh / 100 km, dojezd: 412 km |
Cena od | 5 270 000 Kč |
Porsche prodává Taycan v 5 verzích, liší se baterií, výkonem i dojezdem. A také dávkou zábavy, kterou svému majiteli poskytnou. A jestli vám jen vykouzlí úsměv, nebo vás brutálně zarazí do sedačky a vyrazí dech, záleží právě na verzi, kterou řídíte.
Základem je nově představená verze Taycan pouze s pohonem na zadní kola, která začíná s cenou na 2,2 milionech Kč. Nejslabší čtyřkolka pak nese označení 4S a se základní baterií začíná na třech milionech korun, má 390 kW a na stovku se rozjede za rovné 4 vteřiny. Pokud si do této verze dáte větší baterii s kapacitou 93,4 kWh (83,7 kWh využitelná), se kterou jsme auto testovali i my, dostanete výkon 420 kW a papírový dojezd přes 460 kilometrů.
Verze 4S je pohodlné cestovní GTčko s dlouhým dojezdem a dynamicky bude stačit většině lidí. Ale jestli chcete opravdové jízdní zážitky, tak zde to teprve začíná být zajímavé. Pokud máte 4,3 milionu Kč, pořiďte si verzi Turbo. Ta už vám dá 500 kW a na stovku zrychlí za 3,2 vteřiny. I tuto verzi jsme několikrát v průběhu testování vyzkoušeli a dynamický rozdíl oproti 4S je znatelný. Ale pokud se nespokojíte s ničím jiným než se špičkou, a máte po kapsách volných minimálně 5 milionů korun, je tu pro vás vrcholná verze Turbo S s 560 kW a zrychlením na stovku za 2,8 vteřiny. A to už je skutečně brutální na to, že jde stále o pohodlné cestovní GTčko. Srovnání verzí nabízíme v přehledné tabulce níže.
Taycan | Taycan 4S | Taycan 4S (PFP) | Taycan Turbo | Taycan Turbo S | |
---|---|---|---|---|---|
Pohon | Zadní | 4×4 | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
Výkon | 300 kW | 390 kW | 420 kW | 500 kW | 560 kW |
Využitelná kap. baterie | 71 kWh | 71 kWh | 83,7 kWh | 83,7 kWh | 83,7 kWh |
Zrychlení 0-100 km/h | 5,4 s | 4 s | 4 s | 3,2 s | 2,8 s |
Dojezd (WLTP) | 412 km | 407 km | 463 km | 450 km | 412 km |
Maximální rychlost | 230 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 260 km/h | 260 km/h |
Maximální výkon nabíjení | 225 kW | 225 kW | 270 kW | 270 kW | 270 kW |
Hmotnost | 2 125 kg | 2 140 kg | 2 220 kg | 2 305 kg | 2 295 kg |
Design a rozměry: sportovní GTčko, jak má být
Porsche si dalo na designu záležet, Taycan je skutečně nádherné auto. Čiší z něj elegance, ale zároveň dynamika, síla i vysoká cenovka. Přikrčený vzhled a svalnaté linie hodně dobře maskují rozměry auta. Vždyť má bezmála 5 metrů a rozměrově je vůz prakticky shodný s Panamerou, která vedle Taycanu vypadá jako důchodcovské nudné auto.
Rozvor náprav 2,9 metru je opět v podstatě shodný s Panamerou a i přes těžkou baterii je totožná i hmotnost 2,2 tuny, což je jen o 50 kg více, než kolik váží hybridní Panamera. Díky pokročilému designu se Porsche podařilo stlačit součinitel odporu Taycanu na 0,22, což je špičková hodnota. Dokonce nejlepší hodnota ze všech aut značky Porsche vůbec. I modely 918 nebo 911 jsou na tom hůře.
Za zmínku stojí speciální „air curtains“ v předním nárazníku, které efektivně odvádí vzduch a snižují odpor. Kapkovitá přední světla opět disponují typickou čtveřicí LED, které známe z ostatních Porsche. Zaujme sportovně prohnutá střecha pro lepší aerodynamiku (místo ní může být i skleněná panoramatická), vysouvací kliky, zadní elektricky ovládané přítlačné křídlo vysouvající se dle rychlosti ve třech krocích nebo krásná elegantní červená linka zadních LED světel táhnoucí se podél celé zádě, kterou ještě může doplňovat i svítící nápis Porsche. Unikátnost auta pak podtrhují až 21palcová kola, která si můžete navíc pořídit v zajímavém designu Mission-E, který odkazuje na koncept Taycanu. Pořídit je můžete lakovaná v barvě auta nebo ve speciálních odstínech.
Je to Porsche, takže si jeho vzhled můžete dalekosáhle personalizovat. Chcete karbonové difuzory za 130 tisíc Kč? Není problém. Nebo karbonová zrcátka za 40 tisíc? Také možné. Zvolit si můžete různě provedené nápisy na bok auta, například včetně nápis „electric“, abyste dali světu hrdě najevo, že jezdíte v elektrickém Porsche.
Technika a výbava: unikátní převodovka, špičkové chlazení
Porsche nenechalo nic náhodě a na první pokus postavilo nejen skvělé auto, ale také výborný elektromobil, který je navíc technicky unikátní. Taycan stojí na speciálně vyvinuté platformě J1, kterou sdílí například s chystaným Audi e-tron GT.
Auto pohání dvojice permanentně buzených synchronních motorů, každý na jedné nápravě (kromě základního modelu, který má pohon jen zadní nápravy). Větší Li-Ion baterie s 33 moduly a 396 články je pak uložena pod podlahou, díky čemuž má Taycan extrémně nízké těžiště a výborně sedí na silnici. Menší baterie dostupná pro základní model, verze 4S pak má 28 modulů a 336 článků. Baterie má mnohem vyšší napětí než všechny ostatní elektromobily, Taycan je totiž postaven na 800V architektuře, díky které umí dosahovat lepších jízdních a nabíjecích výkonů s mnohem menším proudem a menším průměrem kabelů, než které by byly potřeba při standardní 400V architektuře. Aby bylo možno Taycan nabíjet ze standardních rychlonabíjecích stanic, vybavilo jej Porsche ještě DC-DC převodníkem s výkonem 50, nebo 150 kW.
Zde ale unikátnosti nekončí. Taycan má totiž jako jediný masově vyráběný elektromobil dvoustupňovou převodovku. Díky ní má hbité zrychlení z nuly a kolem rychlosti 130 km/h pak přeřadí na dvojku s poměrem 8:1 a uhání dál, přičemž ochotně zrychluje až k 260 km/h, kde ostatním elektromobilům dávno dochází dech. I proto je Taycan v reálu při sprintech rychlejší než nejsilnější Tesla Model S Performance Ludicrous, která má sice papírově lepší zrychlení z 0 na 100 km/h, ale poté již na Taycan ztrácí. Naopak pokud Taycan přepnete do úsporného módu, přeřazuje na dvojku prakticky hned a dosahuje vyšší efektivity.
Porsche si dalo hodně záležet na chlazení, aby se baterie a další části auta nepřehřály ani při opakovaných sprintech nebo dovádění na okruhu a okreskách. Baterie tak má aktivní termomanagement a můžeme potvrdit, že ani při delší a pořádně dynamické jízdě a opakovaných rozjezdech se dynamika nijak nemění. Za příplatek si můžete také pořídit tepelné čerpadlo pro lepší efektivitu topení při nižších teplotách.
Vůz má ve standardu adaptivní vzduchový podvozek, který se upravuje dle jízdního režimu a zadní náprava je řiditelná, což autu pomůže v zatáčkách a kritických momentech, nechybí také vektorování tahu. Taycan má velmi silnou rekuperaci, kdy až 90 % všech zpomalení dokáže přetvořit zpět na energii a uložit do baterie. Maximální výkon rekuperace je 265 kW a jen pro ilustraci – při zastavení z 200 km/h dokáže Taycan rekuperovat energii na další 4 kilometry jízdy. Pro ještě intenzivnější brždění tu ale jsou samozřejmě i keramické brzdy. Do výbavy nového Porsche si můžete dát vše, na co si jen vzpomenete. Plejáda elektronických a asistenčních systémů i designových doplňků pak vyžene cenu příplatkové výbavy do astronomických výšin. Nechybí noční vidění, head-up displej, můžete si pořídit i další displej do přístrojové desky před spolujezdce nebo třeba prémiový audiosystém Burmester za 130 000 Kč s 21 reproduktory a výkonem 1 455 W. Pokud si do vašeho Porsche přidáte většinu možné příplatkové výbavy, povyskočí cenovka o další 2 miliony korun, což znamená výslednou cenu kolem 7 milionů Kč za vrcholnou verzi Turbo S.
Interiér: německý sportovní obýváček
Interiér je kombinací německého luxusu a sportovního pojetí, je typicky ve znamení Porsche. Posez ve sportovních sedačkách s mohutným bočním vedením je výborný a velmi blízký modelu 911. Dokonce i výhled ven dopředu přes mohutné přední blatníky je mnohem blíže Porsche 911 než Panameře. To byl ostatně cíl Porsche a povedlo se to.
Dominantou interiéru je bezesporu 17palcový zakřivený displej před řidičem, takřka bez rámečku. Vypadá skvěle a díky OLED technologii je zobrazení kontrastní a problém s ním není ani při osvitu ostrým sluncem. Po jeho bocích jsou pak dotyková tlačítka pro úpravu tuhosti šasi nebo třeba zapnutí umělého sportovního zvuku, na levé straně se pak ovládají světla. Díky tomu je v interiéru naprosté minimu tlačítek. Zůstala v podstatě pouze tlačítka na ovládání sedaček a oken, dále pak už jen tlačítka a páčky na volantu. Jinak se vše ovládá přes displeje. A že jich tu je. Kromě head-up displeje je zde i 11palcový centrální displej infotainmentu, elegantně zapuštěný do přístrojové desky. Kvůli tomu se ale jeho spodní část celkem špatně ovládá. Klimatizaci a nabíjení pak ovládáte přes 8palcový displej na středovém tunelu a připlatit si můžete ještě za další 11palcový displej před spolujezdcem. To třeba, aby si vaše tchýně mohla zobrazit rychlost přímo před sebou a snadněji vás mohla kontrolovat, nebo vám odeslat cíl v mapě na váš displej. 6palcový displej můžete mít i vzadu a slouží pro ovládání 4zónové klimatizace.
Celkem tak v Taycanu můžete mít až 6 displejů. V kontrastu s nimi je pak tradiční chronometr v horní části přístrojové desky (ano, můžete si ho objednat v různých barvách), který odpočítává konec spalovacím vozům. Alespoň to si myslím já.
Interiér má naprosto špičkové zpracování. Kůže je všude a tam kde není, můžete si ji dodat nebo najdete měkčený plast. Nikde nic nevrže a slícování snese ta nejpřísnější měřítka. Prostě Porsche. Doplňky mohou být v karbonu, dřevě či hliníku a individuální barvu kůže si můžete zvolit třeba i na desky palubní příručky nebo kryt klíčku od vozu. Interiér je standardně čtyřmístný, připlatit si můžete ale i za pětimístnou konfiguraci s nouzovým prostředním zadním sedadlem. Na zadních sedadlech je překvapivě hodně místa a mají velmi dobré boční vedení, svezení v nich je neméně pohodlné jako vepředu, i když odvětrávání a masáž si můžete připlatit pouze na předních sedadlech. Limitem vzadu je pouze svažující se středa. Už lidem s výškou kolem 190 centimetrů bude střecha vadit.
Samozřejmě si můžete celý interiér do posledního puntíku personalizovat k obrazu svému. Na výběr je mnoho barevných kombinací interiéru, který kromě kůže můžete mít i v textilu. Můžete si vybrat například kontrastní prostředky sedadel, barvu pásů, koberečky ve vysokém vlasu nebo třeba loga Porsche nebo modelu na různé opěrky.
Kufr pak má objem 407 litrů a zde Taycan v praktičnosti pokulhává oproti konkurenční Tesle Model S, která má kufr s dvojnásobným objemem. Na druhou stranu jde o prakticky stejný objem, jaký nabídne spalovací Panamera. Kvůli relativně malému otvoru ale opravdu nepočítejte s odvozem objemnějších věcí. Výkonnější verze Turbo a Turbo S mají pak kufr ještě o 40 litů menší. Potěší pak přední kufr o objemu 81 litrů, kam kromě nabíjecích kabelů naložíte třeba i sportovní tašku.
Chytré systémy a funkce: špička, co je neustále on-line
Vzhledem k ultimátní cenovce si do Taycanu můžete přidat ultimátní výbavu. Už uživatelské prostředí všech displejů je výborné. Hlavní displej před řidičem dovoluje zvolit si několik módů zobrazení a v každém z kruhových ukazatelů jiný obsah. Alternativou je zobrazení mapy přes celý displej, což jsem používal nejčastěji. Zobrazit si ale můžete i třeba měřič přetížení, teplotu baterie nebo napětí palubní soustavy. Oceňuji velmi přehlednou grafiku, která i velmi dobře zobrazuje úroveň výkonu a rekuperace. Stejně tak je přehledný infotainment, v pořádku je i rychlost reakcí. Druhý displej před spolujezdcem má takřka stejné funkce jako ten hlavní. Nezávisle na něm si lze prohlížet mapu, plánovat trasu, ovládat multimédia nebo třeba zobrazit právě rychlost a další parametry přímo před sebou.
Samozřejmostí je vestavěná on-line konektivita a Porsche automaticky zobrazuje dopravu a nabíjecí stanice on-line nebo třeba počasí a dovoluje vyhledávat on-line body zájmu na Googlu. Třeba i hlasem. Stačí říct „Hej Porsche“ a hlasová asistentka se o zbytek postará. Potěší integrace Apple Music, kdy si po přihlášení můžete rovnou streamovat hudbu z tohoto zdroje. Bohužel mnohem používanější Spotify chybí. Obecně je znát příklon Porsche k Applu, jelikož nechybí podpora Apple CarPlay, včetně bezdrátové varianty, kdežto Android Auto není podporováno vůbec. V bohaté příplatkové výbavě mi pak snad jako jediná věc chyběla možnost odemykání a jízdy bez klíčku, pouze s mobilním telefonem, jako to umí například Audi či BMW.
Počínaje rokem 2021 jsou Taycany připraveny na kompletní aktualizace vzduchem. Pro přidání nových funkcí nebo optimalizaci infotainmentu tak už nebude nutné jezdit do servisu. Svoje Porsche můžete na dálku ovládat a sledovat i pomocí mobilní aplikace. Ta by si však zasloužila designový i výkonnostní upgrade. Funkčně na tom je ale dobře a umí běžné funkce jako zobrazit polohu vozu, statistické informace o jízdě, ovládat nabíjení a pochopitelně váš Taycan zamknout/odemknout nebo předehřát. A v případě krádeže vás aplikace upozorní push notifikací a dojde k automatickému zavolání na nouzovou linku.
Jízdní dojmy: tohle nemá chybu
Moderní technologie, luxusní interiér, skvělé zpracování, elegantní design. To všechno Taycan má. Ale jízda je to, kde doslova exceluje. Pokud někdo bude tvrdit, že elektrické auto je bez emocí, posadil bych ho do Taycanu. Ta pravá zábava ale začíná při přepnutí na režim Sport nebo Sport Plus. Zapne se umělý dunivý zvuk, který zní sportovně a zároveň futuristicky. Jak mi umělé zvuky u většiny aut vadí, ke sportovní jízdě v Taycanu prostě sedí a krásně dotváří celkový zážitek. S launch control vystřelí auto ostře vpřed a i když jsme měli na test pouze verzi Turbo a nikoliv vrcholnou Turbo S, je dynamika dechberoucí.
Auto sedí jako přibité, řiditelná zadní náprava a vektorování tahu dělá v utáhlých okreskách svoje a auto krásně maskuje svoji více než dvoutunovou hmotnost. A třešničkou na dortu je jemné přeřazení na dvojku při 130 km/h. Porsche si dalo záležet na chlazení a pokud budete zkoušet zrychlení na čtvrt míle, můžete to dělat znovu a znovu. Stejně tak s ním můžete dovádět na okruhu bez toho, aniž by došlo po jednom kole k omezení výkonu. A I když jedete dvoustovkou po německé dálnici, zrychluje Taycan právě díky převodovce neuvěřitelně ochotně. Keramické brzdy fungují skvěle a zrychlení a skvělá ovladatelnost je něco, čeho jsem se zkrátka nedokázal nabažit.
Taycan je dozajista nejzábavnější elektromobil. Ano, Tesla Model S Performance je papírově na stovku rychlejší, v zatáčkách se ale s Taycanem měřit nemůže. Tesla Model 3 Performance je zase agilní v zatáčkách, ale chybí ji ta brutální síla téměř osmi set koní. Taycan oboje kombinuje, dokresluje vymakaným zvukem a jízdní zážitek v něm je podobný jako v legendárním modelu 911.
Úžasné ale je, že po přepnutí na režim Comfort auto krásně změkne a stane se z něj překvapivě pohodlné GTčko komfortem podobné Panameře, které se skvěle hodí pro běžnou jízdu do města nebo polykání stovek dálničních kilometrů. Podvozek dobře žehlí nerovnosti, není moc tvrdý a auto je skutečně komfortní. To, že se Porsche podařilo skloubit oba světy do jednoho auta bez kompromisů, si zaslouží jen smeknout.
Spotřeba a dojezd: úsporně i sportovně. Je to jen na vás
A aby vám to dovádění nějakou dobu vydrželo, má Taycan baterii s využitelnou kapacitou necelých 84 kWh a Porsche slibuje, že dle cyklu WLTP se dojezd pohybuje kolem hodnot 400 kilometrů. Ostatně já jsem reálný dojezd otestoval na dálniční trase Praha – Lipsko a zpět. Na dálnici můžete počítat v případě verze Turbo s klidem s dojezdem 350 kilometrů při běžné rychlosti 130 km/h, v zimě to je zhruba 330 kilometrů. V případě verze 4S si připočtěte ještě zhruba 20 kilometrů k dobru a ve městě v létě se můžeme bavit o reálném dojezdu kolem 500 kilometrů, na okreskách při běžné jízdě přes 450 kilometrů.
Projeli jsme Porsche Taycan Turbo do Německa. Jaký má reálný dojezd?
Stejně jako ostatní auta prošlo i Porsche Taycan 4S naším jednotným testovacím okruhem a metodikou pro srovnání spotřeby. Náš okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet plynule, ale na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace. Palubní počítač Taycanu nás příjemně překvapil hodnotou 17,3 kWh/100 km, což je na vůz této velikosti a výkonu velmi pěkná hodnota.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 16,3 km) | 16,46 kWh/100 km | 508 km |
Mimo město (90 km/h) | 15,25 kWh/100 km | 548 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 18,9 kWh/100 km | 442 km |
Dálnice (130 km/h) | 23,65 kWh/100 km | 353 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 17,3 kWh/100 km | 483 km |
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 83,7 kWh.
To jsou hodnoty výrazně lepší, než co deklaruje Porsche dle WLTP. V režimu Eco dokáže totiž Taycan jezdit se spotřebou hluboko pod 20 kWh/100 km a na dvojku řadí pro co největší úsporu ve výrazně nižších rychlostech. Hodně také závisí na obutí. Pokud místo 21palcových kol přezujete na 19palcová, nevypadá auto tak dobře, ale získáte o 10 až 15 % delší dojezd. A to už se počítá.
Na druhou stranu, pokud si chcete užít dynamiku skutečně naplno a uháníte po německé dálnici rychlostí kolem 200 km/h, počítejte s dojezdem jen někde kolem 230 kilometrů. Zde však vytahuje Porsche svůj další trumf. Nabíjení.
Nabíjení: nejrychlejší ze všech
Nabíjecí zásuvka je hned za předním kolem. V základu si musíte kryt otevřít manuálně, za příplatek se na dotyk efektně vysune. K dispozici je standardní konektor Typ 2 a CCS pro rychlonabíjení. Za příplatek si můžete rovněž pořídit zásuvku i na druhé straně auta, ta však bude vybavena jen konektorem Typu 2 pro pomalé AC nabíjení. I to se však může hodit, pokud přijedete ke stanici s krátkým kabelem, který na primární zásuvku nedosáhne.
Vyzkoušeli jsme úžasné Porsche Taycan: Má nejrychlejší nabíjení: 300 km za 15 minut
Porsche Taycan i v našem testu potvrdilo, že je nejrychleji se nabíjejícím elektromobilem současnosti. V praxi jsme dosáhli na nabíjecích stanicích Ionity maximálního nabíjecího výkonu přes 260 kW (papírový maximální výkon nabíjení činí 270 kW). Původně se měl Taycan nabíjet výkonem až 350 kW, Porsche zatím ale výkon snížilo kvůli chlazení a výdrži baterie. Je otázkou, zda se později dočkáme updatu na původně avizovaných 350 kW. I výkon 260 kW je ale nejvyšší ze všech elektromobilů na trhu. Nejde ani tak o toto číslo jako o údaj, jak dlouho dokáže vysoký nabíjecí výkon auto udržet a kolik reálných kilometrů dojezdu se nabije za minutu nabíjení. A i zde Porsche exceluje.
Zcela vybité auto nabijete na 50 % za 10 minut, což znamená dojezd kolem 200 kilometrů. Na 80 %, tedy více než 300 km dojezdu, ve městě i více než 400 km, se Taycan nabije za 20 minut, což jsou skutečně ultimátní hodnoty, kterým neumí konkurovat žádný jiný současný elektromobil. Pokud tedy jedete na delší trasu a musíte po cestě nabít, je to opravdu jen o krátké zastávce, při které si stihnete odskočit, koupit si kávu a auto je už připravené na další cestu.
Z 2 % do | Délka nabíjení | Reálný udávaný dojezd |
---|---|---|
30 % | 5 minut 50 vteřin | 128 km |
50 % | 9 minut 56 vteřin | 214 km |
70 % | 15 minut 45 vteřin | 300 km |
80 % | 20 minut | 342 km |
90 % | 34 minut 49 vteřin | 385 km |
99 % | 56 minut | 424 km |
Rychlost nabíjení lze kontrolovat na středovém displeji, včetně výkonu v kW nebo přepnutí na rychlost nabíjení v kilometrech za minutu. Taycan slyšitelně při nabíjení vysokým výkonem baterii chladí a v průběhu nabíjení se teplota baterie pohybovala kolem 42 stupňů Celsia. Hluk větráků byl však pouze mírný a ve srovnání například s Teslou Model S je i přes mnohem vyšší výkon nabíjení Taycan výrazně tišší.
Pro takto působivé rychlosti nabíjení je však potřeba mít odpovídající nabíjecí stanice. Naštěstí se i v tomto odvětví situace dramaticky vylepšuje. Po celé Evropě je už téměř 350 ultrarychlých stanic Ionity (jen v Česku jsou 4) s výkonem až 350 kW, další desítky se staví a dále nalezneme stovky takto výkonných stanic od jiných poskytovatelů. A pokud se zaměříme na běžné ultrarychlé stanice s výkonem kolem 150 kW, je jich po Evropě i Česku ještě více.
Taycan zatím jako jediný elektromobil disponuje 800V architekturou. Ultrarychlé nabíjecí stanice jsou pro toto napětí již připraveny a dokážou přímo nabíjet baterii Taycanu stejnosměrným proudem s tímto napětím. Otázkou je, jak si Porsche poradí s běžnými 50kW rychlonabíječkami, kterých je zatím v Česku naprostá většina. Ty jsou totiž postaveny na 400V napětí a aby se z nich Porsche mohlo nabít, musel výrobce do auta přidat transformátor, který 400V napětí z nabíječky změní na 800 V, se kterým pracuje palubní soustava vozu a baterie. Zajímavostí pak je, že Porsche tento transformátor (či palubní nabíječku, jak ji označuje Porsche) nabízí buď v základní 50kW verzi, nebo za příplatek 11 tisíc Kč ve výkonnější 150kW.
V rámci dřívější zápůjčky Porsche Taycan s 50kW palubní nabíječkou jsme na 50kW nabíječce dosáhli výkonu pouze kolem 40 kW, ztráty při převodu napětí jsou tak u 50kW nabíječky poměrně značné. Nyní testované Taycany byly oba vybaveny silnější 150kW palubní DC nabíječkou a na 50kW stanicích jsme vždy dosahovali takřka maximálního výkonu kolem 48 kW. Určitě se tak vyplatí připlatit si za výkonnější transformátor.
Pro velmi jednoduché nabíjení na cestách po celé Evropě stačí jedna karta Porsche Charging service, kterou stačí přiložit na některou z 200 tisíc nabíječek a nabít. Nemusíte řešit žádné registrace, žádné další čipy nebo komplikace. Částka za nabití se strhne jednou měsíčně z vaší platební karty a ve vašem profilu si můžete podrobně zkontrolovat historii nabíjení.
Pro pomalé AC nabíjení je Taycan také vybaven špičkově. Ve standardu má 11kW palubní nabíječku, díky které i zcela vybitou baterii nabijete doma přes noc za osm hodin, za příplatek pak může disponovat až 22kW nabíječkou, kterou využijete například u AC nabíjecích stanic u obchodních domů, hotelů či restaurací. Z nich se tak i plně vybitý Taycan nabije za necelé 4 hodiny.
Závěr a hodnocení: nová doba – elektrická a hodně zábavná
Řídit Taycan, to je opravdový zážitek. Taycan dokazuje, že i elektrické auto umí být velmi zábavné a zároveň, že je o takový produkt zájem, což dokazuje velký počet prodaných kusů na celém světě. Porsche se povedlo skloubit sportovní DNA, praktičnost, pohodlí, luxus a eleganci i brutální jízdní výkony v jedno auto, které jezdí skvěle snad ve všech situacích. Na okreskách a okruhu si s ním užijete neskutečnou porci zábavy bez problému srovnatelnou s modelem 911 díky skvělému podvozku, vysokému výkonu a účinnému chlazení baterií. Přitom je to pohodlné auto vhodné na každodenní ježdění i na dlouhé trasy porovnatelné s Panamerou. Exceluje v rychlosti nabíjení, velmi slušný je také reálný dojezd přes 400 kilometrů, potěší luxusem, technologiemi i personalizací. A k tomu úžasně vypadá.
Na Taycanu se hodně těžko hledají chyby a před Porsche musím jedině smeknout. Vůbec první elektromobil z dílny Porsche se opravdu hodně povedl, i díky prodejním úspěchům pak jasně ukazuje budoucnost značky, která chystá celou řadu elektrických modelů.