Velkou výhodou elektromobilů oproti spalovacím autům je fakt, že mohou čerpat energii, když zrovna stojí a nepotřebujete je. Doma, v práci, v obchodním centru nebo v průběhu vaší schůzky. Zde je často využívané pomalé AC nabíjení, důležitý je tak výkon palubní nabíječky v autě. Co ale když potřebujete jet delší vzdálenost a dojezd elektromobilu nestačí? Pak přichází na pořad dne rychlonabíjení na cestách, kterým chcete logicky strávit co nejméně času. My jsme oba tyto aspekty otestovali v našem srovnání mezi Audi e-tron (verze 2020) a Mercedes-Benz EQC, tedy mezi dvěma prémiovými elektromobily se startovací cenovkou 2 miliony korun, které jsou zároveň přímou konkurencí i pro vozy Tesla. Který z konkurentů si vede v nabíjení lépe?
Audi e-tron vs. Mercedes-Benz EQC – test rychlosti nabíjení
Spotřeba vs. rychlost nabíjení
Ještě než se podíváme na samotné rychlosti nabíjení, je důležité zmínit i jeden důležitý aspekt. Kromě samotné rychlosti nabíjení je důležitý také fakt, kolik reálných kilometrů se za stejný čas do vozů „nabije“, je tedy důležitá i spotřeba. Pokud by se jeden vůz sice nabíjel rychleji, ale měl také výrazně vyšší spotřebu, výhoda rychleji se nabíjejícího auta by byla v reálném světě smazána, což platí zejména u rychlonabíjení na cestách. Jak jsou na tom tedy Audi a Mercedes se spotřebou? Prakticky stejně. V našem porovnání činil rozdíl dle jízdního režimu 0,3 kWh / 100 km (ve městě) až 1 kWh / 100 km (dálnice) ve prospěch Mercedesu, který je ale oproti e-tronu zároveň o třídu menší a také lehčí. V praxi je tak spotřeba prakticky totožná, takže nabíjecí rychlost je velmi důležitá.
Pomalé nabíjení ovládl e-tron
Začněme pomalým, tedy AC nabíjením střídavým proudem. To je využíváno nejčastěji při nabíjení doma, v práci či z pomalých nabíjecích stanic v obchodních centrech nebo městech. Oba vozy mají velkou baterii pro dlouhý dojezd, u Audi e-tron je konkrétně využitelná kapacita 86,5 kWh, u Mercedesu pak 80 kWh. To už jsou vysoké hodnoty, které se při AC nabíjení plní docela dlouho, rychlost palubní nabíječky je tak důležitá. A zde vyhrává Audi e-tron. V základní verzi nabídne 11kW třífázovou palubní nabíječku, kdežto Mercedes pouze výkon 7,4 kW. U Audi si navíc za příplatek můžete zvolit 22kW nabíječku a dokonce i druhou nabíjecí zásuvku na pravé straně, což je velmi pohodlné, protože pak nemusíte přemýšlet, z které strany k nabíjecí stanici zajet.
U Audi tak při zcela vybité baterii budete při započítání ztrát z běžné domácí třífázové zásuvky nebo pomalých veřejných nabíjecích stanic nabíjet do 100 % zhruba 8 a půl hodiny. Pokud si připlatíte za 22kW nabíječku, budete se na veřejných nabíjecích stanicích dostávat na zhruba 4 hodiny pro plné nabití z 0 na 100 %, které v praxi skoro nikdy neprobíhá, energii tak reálně budete doplňovat i na pomalých nabíječkách v řádech 1 až 3 hodin. U Mercedesu si pak doma, v práci i na veřejných nabíjecích stanicích počkáte na plné nabití zhruba 12 hodin, což činí rozdíl 3,5, respektive 8 hodin ve prospěch Audi.
V rychlonabíjení vítězí také Audi
Obě auta podporují výrazně vyšší nabíjecí výkon než poskytují běžné 50kW stanice, rychlost nabíjení jsme tak otestovali na Hyperchargeru PRE v pražských Holešovicích, který momentálně umí výkon maximálně 225 kW. Papírově v rychlosti rychlonabíjení jasně vede opět Audi e-tron se svými 150 kW oproti maximu na 110 kW u Mercedesu. Důležité ale je, jak dlouho auta maximální nabíjecí výkon udrží. Auta jsme nabíjeli z 20 % do 80 % a poté až na 100 %. Jak dopadlo přímé porovnání ukazuje podrobný graf níže a video výše v článku.
Audi e-tron (2020) | Mercedes-Benz EQC | |
---|---|---|
20 % až 80 % | 23 minut | 33 minut |
20 % až 90 % | 29 minut | 42 minut |
20 % až 100 % | 40 minut | 63 minut |
Zatímco Audi e-tron se tak z 20 % na 80 % nabilo za 23 minut, Mercedesu to trvalo o 10 minut déle. Rozdíl při nabíjení na 90 a 100 % byl ještě markantnější a z porovnání je vidět, že Mercedes se časově příliš nevyplatí nabíjet na více než zhruba 90 %, kdy pak rychlost velmi klesá. Rozdíl je způsoben nejen nižším maximálním nabíjecím výkonem Mercedesu, ale také faktem, že už kolem 50 % výkon nabíjení Mercedesu padá a dále se drží spíše mezi 80 a 90 kW, velmi pomalé nabíjení je pak nad 80 a zejména 90 %.
Z porovnání vychází, že pokud je pro vás rychlost nabíjení v jakémkoliv režimu důležitá, Audi vyhrává a poskytne výrazně rychlejší nabíjení ve všech situacích.
Technické parametry Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 762 × 1 884 × 1 624 mm, 2 425 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 408 koní, točivý moment: 765 Nm |
Baterie | 88 kWh (80 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 110 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,1 kWh / 100 km, dojezd: 454 km |
Cena od | 1 929 950 Kč |
Technické parametry Audi e-tron (2018) 55 quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 436 km |
Cena od | 2 122 900 Kč |