Souboj rychlosti nabíjení: Audi e-tron 2020 vs. Mercedes-Benz EQC
test

Souboj rychlosti nabíjení: Audi e-tron 2020 vs. Mercedes-Benz EQC

2

Nabíjení je nedílnou součástí života s elektrickým autem. Zatímco pro někoho rychlost nemusí hrát až tak důležitou roli, protože si svůj elektromobil převážně nabíjí doma přes noc, pro druhého je to velmi důležitá vlastnost. Jaké auto byste si tedy měli vybrat, pokud je pro vás nabíjení důležité a přemýšlíte o elektrickém SUV od německé automobilky?

Velkou výhodou elektromobilů oproti spalovacím autům je fakt, že mohou čerpat energii, když zrovna stojí a nepotřebujete je. Doma, v práci, v obchodním centru nebo v průběhu vaší schůzky. Zde je často využívané pomalé AC nabíjení, důležitý je tak výkon palubní nabíječky v autě. Co ale když potřebujete jet delší vzdálenost a dojezd elektromobilu nestačí? Pak přichází na pořad dne rychlonabíjení na cestách, kterým chcete logicky strávit co nejméně času. My jsme oba tyto aspekty otestovali v našem srovnání mezi Audi e-tron (verze 2020) a Mercedes-Benz EQC, tedy mezi dvěma prémiovými elektromobily se startovací cenovkou 2 miliony korun, které jsou zároveň přímou konkurencí i pro vozy Tesla. Který z konkurentů si vede v nabíjení lépe?

Audi e-tron vs. Mercedes-Benz EQC – test rychlosti nabíjení

Spotřeba vs. rychlost nabíjení

Ještě než se podíváme na samotné rychlosti nabíjení, je důležité zmínit i jeden důležitý aspekt. Kromě samotné rychlosti nabíjení je důležitý také fakt, kolik reálných kilometrů se za stejný čas do vozů „nabije“, je tedy důležitá i spotřeba. Pokud by se jeden vůz sice nabíjel rychleji, ale měl také výrazně vyšší spotřebu, výhoda rychleji se nabíjejícího auta by byla v reálném světě smazána, což platí zejména u rychlonabíjení na cestách. Jak jsou na tom tedy Audi a Mercedes se spotřebou? Prakticky stejně. V našem porovnání činil rozdíl dle jízdního režimu 0,3 kWh / 100 km (ve městě) až 1 kWh / 100 km (dálnice) ve prospěch Mercedesu, který je ale oproti e-tronu zároveň o třídu menší a také lehčí. V praxi je tak spotřeba prakticky totožná, takže nabíjecí rychlost je velmi důležitá.

Pomalé nabíjení ovládl e-tron

Začněme pomalým, tedy AC nabíjením střídavým proudem. To je využíváno nejčastěji při nabíjení doma, v práci či z pomalých nabíjecích stanic v obchodních centrech nebo městech. Oba vozy mají velkou baterii pro dlouhý dojezd, u Audi e-tron je konkrétně využitelná kapacita 86,5 kWh, u Mercedesu pak 80 kWh. To už jsou vysoké hodnoty, které se při AC nabíjení plní docela dlouho, rychlost palubní nabíječky je tak důležitá. A zde vyhrává Audi e-tron. V základní verzi nabídne 11kW třífázovou palubní nabíječku, kdežto Mercedes pouze výkon 7,4 kW. U Audi si navíc za příplatek můžete zvolit 22kW nabíječku a dokonce i druhou nabíjecí zásuvku na pravé straně, což je velmi pohodlné, protože pak nemusíte přemýšlet, z které strany k nabíjecí stanici zajet.

Mercedes EQC vs. Audi e-tron

U Audi tak při zcela vybité baterii budete při započítání ztrát z běžné domácí třífázové zásuvky nebo pomalých veřejných nabíjecích stanic nabíjet do 100 % zhruba 8 a půl hodiny. Pokud si připlatíte za 22kW nabíječku, budete se na veřejných nabíjecích stanicích dostávat na zhruba 4 hodiny pro plné nabití z 0 na 100 %, které v praxi skoro nikdy neprobíhá, energii tak reálně budete doplňovat i na pomalých nabíječkách v řádech 1 až 3 hodin. U Mercedesu si pak doma, v práci i na veřejných nabíjecích stanicích počkáte na plné nabití zhruba 12 hodin, což činí rozdíl 3,5, respektive 8 hodin ve prospěch Audi.

V rychlonabíjení vítězí také Audi

Obě auta podporují výrazně vyšší nabíjecí výkon než poskytují běžné 50kW stanice, rychlost nabíjení jsme tak otestovali na Hyperchargeru PRE v pražských Holešovicích, který momentálně umí výkon maximálně 225 kW. Papírově v rychlosti rychlonabíjení jasně vede opět Audi e-tron se svými 150 kW oproti maximu na 110 kW u Mercedesu. Důležité ale je, jak dlouho auta maximální nabíjecí výkon udrží. Auta jsme nabíjeli z 20 % do 80 % a poté až na 100 %. Jak dopadlo přímé porovnání ukazuje podrobný graf níže a video výše v článku.

Audi e-tron (2020) Mercedes-Benz EQC
20 % až 80 % 23 minut 33 minut
20 % až 90 % 29 minut 42 minut
20 % až 100 % 40 minut 63 minut

Zatímco Audi e-tron se tak z 20 % na 80 % nabilo za 23 minut, Mercedesu to trvalo o 10 minut déle. Rozdíl při nabíjení na 90 a 100 % byl ještě markantnější a z porovnání je vidět, že Mercedes se časově příliš nevyplatí nabíjet na více než zhruba 90 %, kdy pak rychlost velmi klesá. Rozdíl je způsoben nejen nižším maximálním nabíjecím výkonem Mercedesu, ale také faktem, že už kolem 50 % výkon nabíjení Mercedesu padá a dále se drží spíše mezi 80 a 90 kW, velmi pomalé nabíjení je pak nad 80 a zejména 90 %.

Z porovnání vychází, že pokud je pro vás rychlost nabíjení v jakémkoliv režimu důležitá, Audi vyhrává a poskytne výrazně rychlejší nabíjení ve všech situacích.

Technické parametry Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 762 × 1 884 × 1 624 mm, 2 425 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 765 Nm
Baterie88 kWh (80 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 110 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 20,1 kWh / 100 km, dojezd: 454 km
Cena od1 929 950 Kč

Technické parametry Audi e-tron (2018) 55 quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm
Baterie95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 436 km
Cena od2 122 900 Kč
Diskuze ke článku
PetrSP7
Člověk by čekal, že elektromobilita začne nějakým masově dostupným a lehkým vozem. Ne, začíná dvouapůltunovými nesmysly za 2 M ... :-P

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze