Porsche Panamera
test

Porsche Panamera

Zaostřeno na technologie
  • Porsche Panamera je krásnou ukázkou toho, že i výrobce sportovních aut umí nabídnou luxus a přemíru technologických vychytávek
  • Vybírat můžete hned z několika motorizací včetně hybridní pohonné jednotky
  • Nám rukou prošel model 4S Diesel a benzinová varianta 4S

Porsche už dávno není jenom legendární 911ka, ale také více rodinně zaměřený Cayenne, o něco menší Macan a také reprezentativní limuzína Panamera. Porsche se mění, a to nejen nabízenou paletou modelů, ale také po technologické stránce.

Aby bylo jasno, vyzkoušeli jsme hned dva modely Porsche Panamera 4S Diesel a klasiku v podání 4S, takže se nelekejte, až budete koukat na dvě auta. Obě je totiž spojuje celá řada zajímavých technologií.

Infotainment: jasným šéfem všeho

Porsche svému systému říká Porsche Communication Management (PCM). Jde o 12,3palcový dotykový displej. Domovská obrazovka se ovládá pomocí widgetů. Nastavit si na ni tak můžete přesně ty věci, které zrovna chcete. Jak už jste si jistě zvykli, základem všeho je internetové připojení, a to ideálně přes datovou SIM kartu přímo v autě.

Jednotlivé sekce systému se nacházejí na levé straně v jakémsi pásku. Přepínat lze tedy jednoduše mezi nastavením multimédií, nastavením auta, navigací, telefonem a tak dále a tak dále.

Porsche Panamera – zaostřeno na technologie

K dispozici jsou v reálném čase aktualizované mapové podklady, Google Street View, Google Earth, počasí, informace o parkovištích nebo restauracích ve vašem okolí, číst si můžete i zprávy, zjistit informace o vlacích či surfovat na Twitteru.

Nejdříve infotainment působí lehce zmateně a chvilku trvá, než se v něm zorientujete. Je to jen otázkou zvyku. Nechybí sloty pro USB a už v základu máte k dispozici 10GB úložiště pro vaše data. Panamera zvládá nezbedné posádce vytvořit i Wi-Fi hotspot a tím je trochu zabavit. Z nabídky můžete sáhnout i po zábavném systému na zadní sedadla (+ 88 520 Kč). Ten se skládá ze dvou 10palcových tabletů. Ty jsou vyjímatelné a můžete je tak používat i mimo vozidlo. Oba tablety jsou připojené skrz WLAN k Porsche Communication Management, takže máte přístup k rádiu, médiím, navigaci a funkcím vašeho vozidla. Integrovaná paměť zde činí 32 GB a jde rozšířit o paměťové karty.

Jestli máte rádi kvalitní hudbu, pak si můžete nechat Panameru vybavit systémem Bose (+ 40 600 Kč), pro opravdu mlsné uši je v nabídce Burmester High-End 3D Surround Sound Systém (+ 190 830 Kč).

Ostatní technologie: druhý displej jen se čtyřzónovou klimatizací

Panamera má displej i za volantem po stranách otáčkoměru. Jde o Porsche Advanced Cockpit, tedy dva displeje o velikosti sedm palců. Na pravé části můžete mít zobrazeno například noční vidění, míru G přetížení nebo mapu, naopak na druhé straně může jít o informace o aktivovaných systémech, ujetých kilometrech či vaší aktuální poloze.

Ve chvíli, kdy sáhnete po čtyřzónové klimatizaci, pak dostanete druhý displej i mezi zadní sedadla. Ten však neumí nikterak složité úkoly. Jde především o měnění klimatizačních podmínek a dokážete přepnout i právě hrající stanici. Nic víc, nic míň. Rozhodně zamrzí, že toho displej po vzoru BMW řady 7 neumí víc.

K dispozici je pestrá paleta asistenčních systémů. O pohodlné, nejen dálniční cestování, se postará adaptivní tempomat v kombinaci s hlídáním jízdního pruhu a o snadnější manévrování s více jak pět metrů dlouhým autem na parkovacím místě se postará parkovací asistent. Výborné jsou i světlomety Matrix. Ty dokáží „vyříznout“ protijedoucí vozidla, díky čemu nebudou oslňována a vy budete mít cestu skvěle nasvícenou.

Porsche nabízí i aplikace pro iOS či watchOS, stejně jako podporu pro CarPlay. Naopak pokud máte v kapse jakékoli jiné zařízení než to s nakousnutým jablkem ve znaku, pak si nechte zajít chuť. Android Auto dostalo u Porsche jasnou stopku!

Displej nového infotainmentu sedí v elegantní palubní desce jako pr**l na hrnci.

Pomocí aplikace Porsche Connect můžete odeslat do svého vozu cíle své cesty ještě před vyjetím, ať už přes Apple Watch, anebo iPhone. Jakmile se váš smartphone spojí s PCM, zobrazí se tyto cíle ve vozu a přímo spustíte navigaci. Porsche ale jde v tomto ohledu i dále. Na PCM rovněž přímo vidíte kalendář vašeho smartphonu a můžete zahájit navigaci podle v něm uložených adres.

Interiér: vítejte ve stuttgartském luxusu

Po otevření dveří na vás dýchne německá preciznost v čele se skvěle zpracovanými materiály a elegantní palubní deskou, o níž se mi skoro chce říct, že v ní displej nového infotainmentu sedí jako pr**l na hrnci.

Za multifunkčním volantem si pozici najdete rychle, v chladných měsících vás sedačka může zahřát a v letních zase zchladit. Na pravé straně vás obklopuje masivní středový tunel. Naštěstí Porsche upustilo od nepřehledného seznamu tlačítek, která praktikovalo dříve. Dnes jich pár najdete kolem voliče převodovky.

Na zadních sedadlech není tolik místa, jak bychom si představovali. Nutno to brát jako holý fakt. Panameru však s velkou pravděpodobností bude její majitel řídit a na zadní sedačky tak posadí své kolegy nebo ratolesti.

Na výběr máte hned 15 různých kombinací, jak bude váš interiér vypadat. Přednost můžete dát jednobarevné variantě nebo třeba kombinaci. Zvláště červeno-černá kombinace vypadá zajímavě. Pokud bych měl interiér porovnat například s teslami, tak ty mají stále co dohánět. Ale kdo ví, třeba se Tesla už v Modelu 3 poučila.

Jízdní vlastnosti: výjimečně doporučuji naftu

První zkušenost jsme měli s variantou 4S Diesel, která má pod kapotou čtyřlitrový naftový osmiválec, tedy ten, který má v sobě i Audi SQ7. Porsche mu dalo do vínku jen elektrické turbodmychadlo.

Zvuk osmiválce je charakteristický a nesmírně návykový. Výkon přes 400 koní naprosto dostačuje a i ve chvíli, kdy budete Panameře šlapat na krk, se bude spotřeba pohybovat v rozumných mezích. Dálnice se dá jezdit za 8 až 10 litrů dle vašeho tempa a ve městě povyskočí u osmiválce spotřeba tak na 15, ale po několika dnech se spotřeba ustálila na necelých 10 litrech.

A pak to přišlo – posadili jsme se do benzinové varianty. Konkrétně šlo o model 4S, tedy 2,9litrový šestiválec. Moc jsem se na něj těšil, ale upřímně jsem byl trošku zklamaný. Co musíme u obou aut pochválit, to je fantastická osmistupňová převodovka PDK.

Porsche Panamera Rozměry (d / š / v) Rozvor Cena
Porsche Panamera 4S 5 049 / 1 937 / 1 423 mm 2 950 mm od 3 180 000 Kč (včetně DPH)
Porsche Panamera 4S Diesel 5 049 / 1 937 / 1 423 mm 2 950 mm od 3 280 000 Kč (včetně DPH)

Benzinová varianta jede pocitově lépe jak nafta (papírové hodnoty zrychlení jsou však prakticky totožné) a aby také ne, když má ještě o pár koní více. Jenže osobně jsem čekal trošku jiný zvukový doprovod. I běžný smrtelník na ulici pozná, že se řítí něco, co má pořádné stádo koní, ale projev bych čekal ještě lepší. Sportovní režim tomu až o tolik nepomůže. Poté se podíváte na spotřebu a zjistíte, že jste i na dvojnásobných hodnotách než u naftové verze. Má benzin vůbec smysl?

Porsche Panamera Výkon Zrychlení 0–100 km/h Spotřeba
Porsche Panamera 4S 440 koní 4,4 s 8,2 l / 100 km
Porsche Panamera 4S Diesel 422 koní 4,5 s 6,8 l / 100 km

Za mě nemá. Za benzinovou variantu sice dáte o sto tisíc korun méně, ale pro naftu jednoznačně hraje charizmatický osmiválec a spotřeba. Tohle mé stanovisko je dané i ekonomickou stránkou. Naopak ve chvíli, kdy vím, že bych spotřebu opravdu neřešil, pak bych šel cestou benzinu, ke kterému já osobně tíhnu více.

Otevřete, sednete, nastartujete pomocí otočného ovladače na levé straně a zaposloucháte se do zvuku osmiválce či šestiválce, který máte pod kapotou. Ať už jde o jakýkoli motor, bude vám dělat radost. I proto jste si Porsche kupovali, ne?

A jak si Panamera vede jízdně? V prvé řadě v zatáčkách poznáte velkou hmotnost. V případě osmiválce je velmi citelně znát těžký předek. Dálniční tahy a rychlostní komunikace, tam se Panamera cítí jako doma. Zapomeňte však na nějaké velké sportování.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze