Používání dotykového displeje v automobilech je čím dál populárnější. Na některých trzích, v čele s tím čínským, jde o hit mezi zákazníky, výhody však má toto řešení i pro samotné automobilky. Ty nemusejí zaplňovat interiéry drahými a často nevzhlednými tlačítky, páčkami a knoflíky, více prostoru pak zbývá i pro architekty. Jenže z tohoto trendu nejsou nadšení všichni. Kromě starších či konzervativních řidičů, zvyklých obsluhovat důležité provozní funkce poslepu, bez nutnosti odvracet zrak od řízení, se ozývají i společnosti, zabývající se bezpečností silničního provozu.
Například evropské konsorcium Euro NCAP, provádějící nárazové testy a komplexně hodnotící aktivní i pasivní bezpečnost automobilů, už loni v březnu oznámilo, že počínaje lednem 2026 bude podmínkou pro získání nejvyššího, pětihvězdičkového skóre zachování fyzických ovladačů pro nejdůležitější provozní funkce. A nyní se podle Autoblogu k této rétorice přidal i australo-asijský ANCAP, tedy tamější obdoba našeho Euro NCAP. Ten oznámil, že od roku 2026 zavede obdobnou metodiku a bude odměňovat klasické páčky a tlačítka pro funkce, jako jsou výstražné blikače, ukazatele směru, stěrače, světlomety či klakson. A jejich absenci bude naopak penalizovat.
Důvodem je, že ovládání těchto klíčových bezpečnostních prvků skrz dotykový displej může rozptylovat pozornost řidiče. A pokud už se důležité ovladače na dotykový displej přeci jen dostanou, mají být dostatečně velké, přehledné a umístěné hned v základní obrazovce, nikoliv skryté kdesi v podnabídkách. I v testech ANCAP se tato vlastnost stane podmínkou pro získání nejvyššího, pětihvězdičkového hodnocení.
Na dotykové ovládání totiž i nadále přecházejí i automobilky, které tomuto trendu dlouho odolávaly. V poslední době hodně virtualizoval například Hyundai, který se však již pomyslně chytil za nos. Nejnověji padla i jedna z posledních konzervativních bašt v podobě Mazdy, která se konvenčního ovládání držela skutečně do poslední chvíle. Avšak nová generace oblíbeného SUV CX-5 už rovněž nahradila fyzická tlačítka velkou kapacitní obrazovkou.

Tak toto je snad základ, aby to bylo nějak lehce dostupné, intuitivně a bez hledání na displeji.