Hon na dotykové displeje začíná. Jejich nadužívání má dalšího odpůrce

2
Hon na dotykové displeje začíná. Jejich nadužívání má dalšího odpůrce
Fotografie: Volkswagen
  • Levné a efektní dotykové displeje nahrazují fyzické ovladače v automobilech
  • Část zákazníků to vítá, existují však i odpůrci tohoto trendu
  • Nově o sobě dal vědět další z nich, jehož slovo má velkou váhu

Používání dotykového displeje v automobilech je čím dál populárnější. Na některých trzích, v čele s tím čínským, jde o hit mezi zákazníky, výhody však má toto řešení i pro samotné automobilky. Ty nemusejí zaplňovat interiéry drahými a často nevzhlednými tlačítky, páčkami a knoflíky, více prostoru pak zbývá i pro architekty. Jenže z tohoto trendu nejsou nadšení všichni. Kromě starších či konzervativních řidičů, zvyklých obsluhovat důležité provozní funkce poslepu, bez nutnosti odvracet zrak od řízení, se ozývají i společnosti, zabývající se bezpečností silničního provozu.

Například evropské konsorcium Euro NCAP, provádějící nárazové testy a komplexně hodnotící aktivní i pasivní bezpečnost automobilů, už loni v březnu oznámilo, že počínaje lednem 2026 bude podmínkou pro získání nejvyššího, pětihvězdičkového skóre zachování fyzických ovladačů pro nejdůležitější provozní funkce. A nyní se podle Autoblogu k této rétorice přidal i australo-asijský ANCAP, tedy tamější obdoba našeho Euro NCAP. Ten oznámil, že od roku 2026 zavede obdobnou metodiku a bude odměňovat klasické páčky a tlačítka pro funkce, jako jsou výstražné blikače, ukazatele směru, stěrače, světlomety či klakson. A jejich absenci bude naopak penalizovat.

Důvodem je, že ovládání těchto klíčových bezpečnostních prvků skrz dotykový displej může rozptylovat pozornost řidiče. A pokud už se důležité ovladače na dotykový displej přeci jen dostanou, mají být dostatečně velké, přehledné a umístěné hned v základní obrazovce, nikoliv skryté kdesi v podnabídkách. I v testech ANCAP se tato vlastnost stane podmínkou pro získání nejvyššího, pětihvězdičkového hodnocení.

Na dotykové ovládání totiž i nadále přecházejí i automobilky, které tomuto trendu dlouho odolávaly. V poslední době hodně virtualizoval například Hyundai, který se však již pomyslně chytil za nos. Nejnověji padla i jedna z posledních konzervativních bašt v podobě Mazdy, která se konvenčního ovládání držela skutečně do poslední chvíle. Avšak nová generace oblíbeného SUV CX-5 už rovněž nahradila fyzická tlačítka velkou kapacitní obrazovkou.

Diskuze ke článku
Marek M.
Marek M.
"výstražné blikače, ukazatele směru, stěrače, světlomety či klakson"

Tak toto je snad základ, aby to bylo nějak lehce dostupné, intuitivně a bez hledání na displeji.
Josef L
Josef L
Zavedl bych povinně - co je na displeji, musí se dát nastavit hlasem.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze