ID.3 je prvním vozem Volkswagen s čistě elektrickým pohonem, který sází nejen na moderní technologie, ale také na solidní dojezd. Testovaná varianta s 62kWh baterií (uživateli je dostupných 58 kWh) s označením „1st edition“ v nás již před několika týdny a zanechala veskrze pozitivní dojmy. Tentokrát jsme se rozhodli otestovat ID.3 z hlediska spotřeby při dálničním provozu, a to rovnou na dálnici D1 na trase Praha – Brno a zpět.
Volkswagen ID.3 po stovkách KM. Jaký je? – první dojmy
Cesta Praha – Brno
Cesta započala v sobotu ráno. Palubní počítač ukazoval 99 % kapacity baterie a povětrnostní podmínky (přibližně 18 stupňů Celsia, bez deště a silnějších poryvů větru) nahrávaly tomu, abychom s VW ID.3 dosáhli té nejlepší možné spotřeby. Spotřeba byla měřena od Vítězného náměstí v Praze 6 až do středu Brna (ulice Pionýrská v blízkosti parku Lužánky).
Volkswagen ID.3 58 kWh
Rozměry | 4 261 × 1 809 × 1 552 mm, 1 650 kg |
---|---|
Výkon | 150 kW |
Baterie | 62 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 420 km (WLTP) |
Během cesty byla dodržována maximální povolená rychlost, po opuštění města jsme tedy jeli převážně 130 km/h. Nebyla by to ovšem dálnice D1, abychom se nesetkali i s několika zúženími, u nichž je maximální povolená rychlost obvykle 80 km/h. To nahrávalo ID.3, neboť spotřeba při nižší rychlosti je u elektromobilu podstatně nižší. Během jízdy byl aktivován komfortní režim, který nabízí dostatek výkonu pro dálniční jízdu, na rozdíl od „eko“ módu, který omezuje maximální rychlost právě na 130 km/h. Uvnitř vozu byla teplota nastavena na 19 stupňů Celsia bez vyhřívání sedadel.
Přibližně po ujetí 115 kilometrů nedaleko od obce Herálec palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 21,4 kWh/100 km (průměrná rychlost 96 km/h). Dojezd dle palubního počítače ukazoval po osmi minutách od zaznamenání průměrné spotřeby 166 kilometrů, přičemž do cíle (Brna) zbývalo podle navigace v automobilu ještě 89 kilometrů. Chvíli na to následovala kvůli posádce vozu přibližně 10minutová přestávka u benzínové stanice.
Cesta do Brna (k parku Lužánky) trvala celkem 2 hodiny a 20 minut. Palubní počítač zobrazoval ujetých 214 kilometrů s průměrnou rychlostí 92 km/h a průměrnou spotřebou 20,6 kWh/100 km. Zbývající dojezd činil ještě 78 kilometrů, po dálnici tak lze počítat běžně s dojezdem kolem 250 kilometrů celkem.
Nabíjíme u Hyperchargeru od PRE
Po příjezdu do Brna vůz ujel po městě dalších 20 kilometrů a následně byl na hodinu odstaven. Kapacita v tuto chvíli činila 15 %. Poté následovalo nabíjení u Hyperchargeru od PRE ve Slatině.
Nabíjení maximálním výkonem 100 kW trvalo pouze chvíli.
Po připojení k nabíjecí stanici začala do ID.3 proudit energie výkonem 100,5 kW (proud 247,7 A, napětí 405,5 V), což je maximální výkon, který ID.3 s touto středně velkou baterií zvládá. Čtyři minuty po zapojení již baterie ukazovala kapacitu 25 %, o 3 minuty později 33 % s dojezdem 108 kilometrů. O dvě minuty později byla baterie nabita na 39 % a podle nabíjecí stanice proudila do vozu energie výkonem 83,5 kW. Uběhly další čtyři minuty a kapacita baterie činila 48 %, přičemž nabíjecí výkon klesl na 75,4 kW (proud 177,6 A, napětí 424,7 V).
Celková doba nabíjení v tuto chvíli trvala 13 minut a 11 sekund s nabitím 19,12 kWh. Díky velmi příznivé ceně PRE, kdy i za ultra-rychlé nabíjení účtuje jen 3 Kč za kWh, nás nabití stálo jen necelých 60 Kč. V tuto chvíli byl vůz od Hyperchargeru odpojen s ukazatelem dojezdu 149 kilometrů.
Cesta Brno – Praha
Na zpáteční cestě byly povětrnostní podmínky značně horší. Teplota činila (dle české aplikace Windy) přibližně 10 stupňů Celsia, byla mlha a mírně mrholilo. Stejně jako u první jízdy byla teplota uvnitř vozu nastavena na 19 stupňů Celsia, tentokrát však se zapnutým vyhříváním sedadla řidiče. Auto vyjelo s 68 % kapacity baterie a předpokládaným dojezdem 226 kilometrů.
Po 138 ujetých kilometrech s průměrnou spotřebou 23,3 kWh/100 km (a průměrnou rychlostí 99 km/h) následovala zhruba 20minutová zastávka u McDonald's v Čechticích, kde byl ID.3 připojen k nabíjecí stanici od společnosti ČEZ.
Po příjezdu do Prahy (opět k Vítěznému náměstí) palubní počítač ukazoval 221 ujetých kilometrů s průměrnou rychlostí 95 km/h a průměrnou spotřebou 22,1 kWh/100 km. I na zpáteční cestě byly dodržovány předpisy a maximální povolená rychlost, vůz byl však zhruba prvních 60 kilometrů ve sportovním režimu, následně byl přepnut do komfortního módu. Na vyšší spotřebě se také nepochybně podepsalo horší počasí.
Z testu lze vyvodit závěr, že je Volkswagen ID.3 schopen komfortně a bez nabíjení překonat trasu Praha – Brno. V případě, že je baterie plně nabitá, ještě zůstane rezerva zhruba 70 kilometrů k dobru. Pro úplnost dodejme, že auto bylo obuto na 20" zimních pneumatikách Continental WinterContact TS 850 P. Celkový dálniční dojezd v reálných podmínkách se tak pohybuje kolem 250 kilometrů, za příznivých letních teplot spíše 270 kilometrů. Z toho lze vyvodit, že verze ID.3 s větší baterií s kapacitou 78 kWh by měla mít dojezd o zhruba 80 - 90 kilometrů delší a reálně by se tak na dálnici mohl dojezd pohybovat někde kolem 350 kilometrů. Samozřejmě při snížení rychlosti na 120 km/h nebo 110 km/h se dojezd znatelně prodlužuje a u verze s větší baterií by se blížil i 400 kilometrům.
Praktické poznatky z dálniční jízdy
Volkswagen ID.3 je příjemným vozem nejen na pojížďky po městě, ale také na delší trasy. Vozidlo bylo vybaveno polohovatelnými sedadly, u nichž si můžete přesně nastavit podporu zad a rychle si najít pohodlnou pozici za volantem. Ke komfortu přispěl také prostorný interiér i množství odkládacích prostorů či v našem případně loketní opěrka u řidiče i spolujezdce.
Dotykové ovládání je možná moderní, rozhodně ne však nejpraktičtější a například klasické kolečko sloužící k ovládání teploty bychom ocenili víc. Stejně tak může být občas krkolomné přepínání stahování předních a zadních oken, neboť musíte nejprve (samozřejmě pomocí dotykového tlačítka) přepnout, zda chcete stahovat přední, či zadní okna. Jakoby v madlu dveří nemohla být rovnou čtyři tlačítka... Haptická odezva volantu je příjemná a volant má dobré tvarování.
Chytrý asistent funguje vcelku spolehlivě a po vyslovení příkazu zpravidla rozpoznal, co po něm chceme. Zamrzí naopak nemožnost nechat se navigovat například k obchodu nacházejícímu se v určité lokalitě, vždy je potřeba zadat adresu (nestačí tedy zadat pouze příkaz „naviguj mě do obchodu Lidl ve Slatině“).
Zamrzí absence pádel pod volantem.
Za vcelku zásadní nevýhodu VW ID.3 lze považoval absenci pádel pod volantem pro regulaci rekuperace a obecně nemožnost rekuperaci upravovat v několika stupních, jako je tomu u spousty jiných elektromobilů. Rekuperace je v tomto případě pouze jednostupňová a ovládá se na přepínači jízdních režimů za volantem podobně jako u BMW i3. Pokud chcete jet co nejvíce ekonomicky a místo brzdy využívat rekuperaci, zvykněte si na nutnost vždy sáhnout za volant. Dotknout se pádla pod volantem by bylo mnohem praktičtější.
Celkově je však jízda ve VW iD.3 příjemná záležitost a auto si dokázalo i na 20" kolech poměrně dobře poradit s nerovnostmi na dálnici. Na další, lépe standardizovaný test se můžete již brzy těšit v seriálu Zaostřeno na spotřebu od Marka Tomíška, kde se dozvíte, jakou má VW ID.3 spotřebu při ustálené (zákonem povolené) maximální rychlosti hned na několika druzích pozemní komunikace.
Technické parametry Volkswagen ID.3 58 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 261 × 1 809 × 1 552 mm, 1 650 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 62 kWh (58 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 420 km |
Cena od | 1 194 900 Kč |