První plug-in hybrid domácí Škodovky, tedy Superb iV, už jsme testovali několikrát z různých úhlů pohledu. Kromě běžného redakčního testu to byl například i test dálniční spotřeby ve srovnání s naftovým Superbem. V obou testech si vedl poměrně dobře. A jak si vedl v testu zaostřeném na spotřebu, na to se podíváme teď.
Jaká je první plug-in hybridní Škodovka na českých silnicích?
Technické parametry Škoda Superb iV (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 869 × 1 864 × 1 469 mm, 1 730 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 (115 + 85) kW, 218 (156) koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 13 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,5 l / 100 km |
Cena od | 952 900 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, plug-in hybridní Superb iV má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC 1,5 l/100 km (přepočteno z WLTP), zatímco spotřebu elektřiny výrobce neudává. Čistě elektrický dojezd je pak dle automobilky až 56 kilometrů. Cena startuje na 952 900 Kč včetně DPH v případě liftbacku a kombík je o 30 tisíc dražší.
Palubní počítač Superbu Combi iV ukázal spotřebu benzínu 2,7 l/100 km a spotřebu elektřiny 13,6 kWh/100 km.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Superbu Combi iV ukázal spotřebu benzínu 2,7 l/100 km a spotřebu elektřiny 13,6 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba rovných 5 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 5,9 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h jsem je to mírně přes 7 l/100 km.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Zatímco celý test spotřeby jsem dělal se Superbem Combi a v teplotách okolo nuly, test dojezdu proběhl později s liftbackem a v takřka ideální teplotě, tedy okolo 15 °C. A výsledek mě velmi příjemně překvapil, protože byl elektrický dojezd nejvyšší z dosud testovaných vozů. Na elektřinu ujel 63 kilometrů a spotřeba elektřiny byla krásných 14,8 kWh/100 km. Kombík by ale pravděpodobně měl elektrický dojezd trochu kratší i v těchto ideálních podmínkách, protože liftback je lehčí a má lepší aerodynamiku.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 65 km) | 3,35 l/100 km | 16,57 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 5 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 5,9 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 7,19 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 2,7 l/100 km | 13,6 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu | - | 14,8 kWh/100 km |
Během testu dojezdu se podařilo ujet 63 km čistě na elektřinu.
Za celý test jsem ujel 300 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 3,5 l/100 km a 12,2 kWh/100 km, ale celkem jsem natankoval 11,11 litrů a nabil 46,162 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 3,7 l/100 km a 15,4 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Superb iV nepatří mezi plug-in hybridy, které jsou schopné fungovat efektivně i s prázdnou baterií.
Výsledky za celý test (300 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 15,39 kWh/100 km |
Benzín | 3,7 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
Test byl ovlivněn tím, že probíhal v poměrně nízkých teplotách, často kolem nuly. Superb iV nepatří mezi plug-in hybridy, které jsou schopné fungovat efektivně i s prázdnou baterií, ale při průběžném nabíjení funguje dobře a i v automatickém režimu se snaží využívat primárně elektrický pohon. Příjemné je, že po sundání nohy z plynu spolu s vypnutím motoru i vypíná rekuperaci, takže při nemalé hmotnosti auta dokáže plachtit docela daleko, pokud není potřeba brzdit.
Zatímco v testu spotřeby jsem na elektřinu ujel nejvíce 45 kilometrů, na čemž se podepsalo právě topení v relativně nízké venkovní teplotě a fakt, že to bylo po městě a na okreskách. Když jsem později dělal test dojezdu v příznivějších podmínkách s liftbackem a na stejné trase, jako dělám test u všech plug-in hybridů v Zaostřeno na spotřebu, dojezd vyšel nejvyšší z dosud testovaných vozů. Je ale nutné dodat, že Hyundai Ioniq Plug-in ujel jen o jeden kilometr méně a s podstatně menší baterií, než má Superb iV.
Škoda Superb iV je tedy povedený a praktický plug-in hybrid, ale je nutné jej opravdu pravidelně nabíjet, protože s vybitou baterií se jeho spotřeba pohybuje na úrovni standardní petnáctistovky TSI na benzín, možná je i trochu vyšší.