Spotřeba benzínu a elektrický dojezd vozu Škoda Superb iV
test

Spotřeba benzínu a elektrický dojezd vozu Škoda Superb iV

Zaostřeno na spotřebu
3

Prvním plug-in hybridem domácí Škodovky byl Superb iV a celkově jde o povedené auto, což ukázal vůz už v našich předchozích testech. Jaká je ale jeho reálná spotřeba benzínu a elektřiny nebo jeho reálný dojezd jen na elektřinu?

První plug-in hybrid domácí Škodovky, tedy Superb iV, už jsme testovali několikrát z různých úhlů pohledu. Kromě běžného redakčního testu to byl například i test dálniční spotřeby ve srovnání s naftovým Superbem. V obou testech si vedl poměrně dobře. A jak si vedl v testu zaostřeném na spotřebu, na to se podíváme teď.

Jaká je první plug-in hybridní Škodovka na českých silnicích?

Technické parametry Škoda Superb iV (2019)

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 869 × 1 864 × 1 469 mm, 1 730 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon160 (115 + 85) kW, 218 (156) koní, točivý moment: 400 Nm
Baterie13 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,5 l / 100 km
Cena od952 900 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, plug-in hybridní Superb iV má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC 1,5 l/100 km (přepočteno z WLTP), zatímco spotřebu elektřiny výrobce neudává. Čistě elektrický dojezd je pak dle automobilky až 56 kilometrů. Cena startuje na 952 900 Kč včetně DPH v případě liftbacku a kombík je o 30 tisíc dražší.

Palubní počítač Superbu Combi iV ukázal spotřebu benzínu 2,7 l/100 km a spotřebu elektřiny 13,6 kWh/100 km.

Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Superbu Combi iV ukázal spotřebu benzínu 2,7 l/100 km a spotřebu elektřiny 13,6 kWh/100 km.

Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba rovných 5 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 5,9 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h jsem je to mírně přes 7 l/100 km.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Zatímco celý test spotřeby jsem dělal se Superbem Combi a v teplotách okolo nuly, test dojezdu proběhl později s liftbackem a v takřka ideální teplotě, tedy okolo 15 °C. A výsledek mě velmi příjemně překvapil, protože byl elektrický dojezd nejvyšší z dosud testovaných vozů. Na elektřinu ujel 63 kilometrů a spotřeba elektřiny byla krásných 14,8 kWh/100 km. Kombík by ale pravděpodobně měl elektrický dojezd trochu kratší i v těchto ideálních podmínkách, protože liftback je lehčí a má lepší aerodynamiku.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 65 km) 3,35 l/100 km 16,57 kWh/100 km
Mimo město (90 km/h) 5 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 5,9 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 7,19 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 2,7 l/100 km 13,6 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu - 14,8 kWh/100 km

Během testu dojezdu se podařilo ujet 63 km čistě na elektřinu.

Za celý test jsem ujel 300 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 3,5 l/100 km a 12,2 kWh/100 km, ale celkem jsem natankoval 11,11 litrů a nabil 46,162 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 3,7 l/100 km a 15,4 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Superb iV nepatří mezi plug-in hybridy, které jsou schopné fungovat efektivně i s prázdnou baterií.
Výsledky za celý test (300 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 15,39 kWh/100 km
Benzín 3,7 l/100 km

Komentář Marka Tomíška:

Test byl ovlivněn tím, že probíhal v poměrně nízkých teplotách, často kolem nuly. Superb iV nepatří mezi plug-in hybridy, které jsou schopné fungovat efektivně i s prázdnou baterií, ale při průběžném nabíjení funguje dobře a i v automatickém režimu se snaží využívat primárně elektrický pohon. Příjemné je, že po sundání nohy z plynu spolu s vypnutím motoru i vypíná rekuperaci, takže při nemalé hmotnosti auta dokáže plachtit docela daleko, pokud není potřeba brzdit.

Zatímco v testu spotřeby jsem na elektřinu ujel nejvíce 45 kilometrů, na čemž se podepsalo právě topení v relativně nízké venkovní teplotě a fakt, že to bylo po městě a na okreskách. Když jsem později dělal test dojezdu v příznivějších podmínkách s liftbackem a na stejné trase, jako dělám test u všech plug-in hybridů v Zaostřeno na spotřebu, dojezd vyšel nejvyšší z dosud testovaných vozů. Je ale nutné dodat, že Hyundai Ioniq Plug-in ujel jen o jeden kilometr méně a s podstatně menší baterií, než má Superb iV.

Škoda Superb iV je tedy povedený a praktický plug-in hybrid, ale je nutné jej opravdu pravidelně nabíjet, protože s vybitou baterií se jeho spotřeba pohybuje na úrovni standardní petnáctistovky TSI na benzín, možná je i trochu vyšší.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Zkrátka je to hybrid. Když se k tomu přidá uskutečněný průzkum kdo pravidelně nabíjí, tak výsledek je, že nikdo. K čemu to tedy je. Jen pro klamání orgánů i zákazníků.
Marek Tomíšek
Ano, je smutné, že nabíjí málo lidí. Zejména firmy často PHEV kupují kvůli značkám EL a parkování v Praze zdarma. Ale mnoho soukromých majitelů opravdu tyto vozy nabíjí, stejně jako jsem to dělal já v testu. A teoreticky se dá jezdit i úsporněji, než v tomto testu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze