Škodu Superb iV můžete poznat podle jiných kol, loga na víku zavazadlového prostoru, ale také podle jiné masky chladiče, která je celistvá a nachází se v ní nabíjecí port. Samozřejmě se jedná o Mennekes. Z domácí zásuvky 13kWh baterii nabijete za 5,5 hodiny, v případě využití palubní nabíječky o výkonu 3,6 kW pak nabití trvá něco přes 3 hodiny. Když se ještě vrátím k designu, Superb mne rozhodně neuráží, ale že bych se za ním otáčel, to také není pravda. Spíše je to ale tím, že jej není problém potkat na každém rohu.
Jaká je první plug-in hybridní Škodovka na českých silnicích?
Technické parametry Škoda Superb iV (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 869 × 1 864 × 1 469 mm, 1 730 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 (115 + 85) kW, 218 (156) koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 13 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 795 + 55 km |
Cena od | 952 900 Kč |
I plug-in hybridní verze si zachovala to, co Superb vždy zdobilo a nemyslím tím jen prostornost. Za volant si můžete sednout bez ohledu na to, kolik centimetrů měříte a prostor na zadní lavici je královský. Nejedna konkurence by to Superbu mohla závidět. Zajímavé je, že plug-in hybridní verze není zvláštním výbavovým stupněm. Koupit si tedy PHEV variantu můžete ve výbavě Sportline nebo třeba Laurin &Klement, jako byl náš testovaný kus. Ten nás samozřejmě obklopoval tím nejlepším, co Škoda Auto může nabídnout. Sedačky mají funkci vyhřívání, ale také klimatizování. Vyhřát si sedadla mohou i zadní cestující. Věci jako bezdrátová nabíječka, odpadkový koš nebo škrabka na led ve víku zavazadlového prostoru nechybí. Novinkou je však dvojice dek, které máte pověšené na zadní straně předních sedadel.
Řeč čísel: výkon, dojezd a spotřeba
Pod kapotou je benzinová čtrnáctistovka. Kombinovaný výkon je 218 koní a 400 Nm točivého momentu. K dispozici je šestistupňová převodovka DSG. Výkonu nemáte na rozdávání, ale na plug-in hybridní Superb, který ve mně vyvolával spíše defenzivní styl jízdy, je to dle mého tak akorát. Avšak chcete-li mít veškerý výkon k dispozici, je potřeba plynový pedál zarazit až na podlahu. Čistě na elektřinu reálně urazíte i 40 kilometrů, ale záleží na profilu cesty. Spotřeba je u plug-in hybridních modelů vždy velkým otazníkem, protože záleží hned na několika faktorech. Jak často nabíjíte, jak daleko jezdíte do práce, jaký je váš jízdní styl, ale také profil trasy. To vše má velký vliv na spotřebu nejen elektřiny, ale i benzinu. Pokusím se vám přiblížit, jak na tom Superb je.
Jak jsem již zmínil výše, 40 kilometrů se urazit na baterii dá. Chápu, že někdo mě bude kamenovat, ale záleží, zda jste si auto vyhřáli dopředu přímo ze sítě a tak podobně. Na téměř 70kilometrové trase, která zahrnovala jak vesnice, tak rychlostní komunikaci, jsem dosáhl spotřeby 3,1 litrů benzinu a 13,3 kWh na 100 kilometrů. Naopak, pokud jsem jezdil bez baterie, spotřeba benzinu se pohybovala mezi 7 až 9 litry. Avšak cesta z Prahy na východ republiky, kde jsem po dálnici spoléhal na spalovací motor a později na elektřinu, znamenala spotřebu 5 litrů benzinu a 3,5 kWh na 100 kilometrů.
Škoda Superb iV | benzin | elektřina |
---|---|---|
cena | 32 Kč / l | 4 Kč / kWh |
spotřeba | 5,9 l / 100 km | 4,7 kWh / 100 km |
celkem | 188 Kč | 18,8 Kč |
Celkem jsem s plug-in hybridním Superbem urazil 606 kilometrů a jakmile byla přes noc možnost, tak jsem nabíjel. Spotřeba benzinu se ustálila na 5,9 litrech a na každých 100 kilometrů jsem potřeboval 4,7 kWh. Jak vidíte, jde o velmi individuální záležitost, pokud nebudete nabíjet a plynový pedál k podlaze přibližovat častěji, než je zdrávo, nebojím se říci, že překročit spotřebu 10 litrů na 100 kilometrů nebude problém.
Na Superb iV si musíte zvyknout
Asi největší výtku bych měl ale na přeposilované řízení. Naštěstí to vše můžete vylepšit tím, že budete jezdit na individuální jízdní mód, kde si nastavíte sportovní reakce volantu. Když jsem u módů, Superb jich má hned několik. Ekonomické, normální, komfortní či sportovní jistě znáte. Plug-in hybridní pohon pak přidává ještě čistě elektrický, hybridní, kdy si auto dělá vše samo, a čistě spalovací, kdy auto udržuje kapacitu baterie a motor ji intenzivně nabíjí. Většinu času jsem jezdil na hybridní mód, jen když jsem věděl, že se blížím k domovu a stále mám dojezd na elektřinu dost velký, tak jsem využíval elektřinu. Na hybridní mód nám se Superbem trvalo, než jsme se sehráli. Zpočátku i ve vesnici, kdy jsem netlačil na plynový pedál, stále držel v chodu spalovací motor, nikoli elektrický. Později ale už vše fungovalo tak, jak bych si představoval.
Naplánovat si můžete i čas odjezdu, kdy se vám auto dopředu vyhřeje na vámi nastavenou teplotu, což má hned dvě výhody. První je, že i v chladných měsících sedáte do teplého interiéru. Druhou je, že se interiér vyhřívá z elektrické sítě a vám to nebere energii z baterie, tudíž prodlužujete dojezd na elektřinu, jak jen to jde.
Palubní deska se prakticky neliší, samozřejmě, že lehce přepracovaný je displej před řidičem, který ukazuje kapacitu baterie, využití elektrického výkonu, rekuperaci a tak podobně. Rekuperovat můžete i díky voliči manuální převodovky, který stačí potáhnout směrem k zadní lavici do režimu „B“, auto pak více rekuperuje. Nezapomeňte však, že ekonomicky je výhodnější plachtit.
Škoda Superb Combi iV vás vyjde minimálně na 911 900 Kč, jakmile však sáhnete po výbavě Laurin & Klement, dostanete se na 1 085 900 Kč. Za své peníze dostanete auto, které vás sice nenadchne. Přeci jen Superb nejezdí bokem, nemá charakteristický zvuk, ale rozhodně nic nedělá špatně a nebojím se říci, že jde o nejlepší model od Škody Auto všech dob, který například interiérem může zatápět i modelům z vyššího segmentu. Výhodou může být i parkování na zónách v Praze zdarma či dálniční známka, kterou nemusíte mít. Superb dokáže splnit i náročné rodinné podmínky, protože po stránce prostoru a velikosti zavazadlového prostoru je na tom daleko lépe než kdejaké SUV. Superb vám dokáže ušetřit i nějaké ty peníze díky spotřebě, ale opět se dostávám k tomu, že v první řadě záleží na tom, jak vypadá vaše soužití s autem.
Osobně jsem nikdy velkým fanouškem aut Škoda Auto nebyl, ale jen těžko bych hledal něco, co mi vysloveně vadilo. Dokonce i design Superbu či nové Octavie se mi líbí, v interiéru mám vše, co potřebuji, a to včetně bezdrátového CarPlay, naložit mohu celou rodinu, na dovolenou do Chorvatska vyrazit za rozumné náklady a ostudu nikde neudělám.