Škoda Octavia RS iV
test

Škoda Octavia RS iV

Sportovní jen z poloviny

V pořadí čtvrtá generace Octavie přinesla opravdu spoustu změn. Tou nejvýznamnější je příchod úsporné verze plug-in hybrid, přičemž právě ta je k dispozici i jako RS. Na první pohled nevídaná kombinace by měla podle automobilky nabídnout úspornost a vynikající dynamiku v jednom. Přiostřená Octavie RS iV k nám dorazila ve verzi liftback a popravdě, naše očekávání byla na konci testu zbořena.

Doba je neúprosná a v rámci stále větší ekologie musí výrobci automobilů leckdy přistupovat k řešením, která nejsou každému po chuti. S velkou nedůvěrou tak někdo může pohlížet na novou nejvýkonnější Octavii RS. Ta je sice stále k dispozici i s naftovým a benzinovým motorem, jenže právě verze RS iV naznačuje, že s další generací vozu už spalovací verze nemusí přijít vůbec. Přitom nebýt černého loga iV na karoserii, prakticky nikdo z okolí by neměl šanci uhodnout, že se dívá na plug-in hybrid. Dvířka pro nabíjení jsou totiž efektně schována nad levým předním blatníkem a snad jen svítivě bílý lak karoserie testovaného vozu je dával na obdiv. Čtvrté generaci nejostřejší Octavie z nabídky samozřejmě nechybí ostře řezané tvary karoserie, které jasně ukazují, že tohle není jen tak obyčejná „Oktávka“, kterou vidíme ve firmách.

Technické parametry Škoda Octavia RS iV (2020) liftback

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 689 × 1 829 × 1 474 mm, 1 695 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon180 (110 + 85) kW, 245 (150 + 115) koní, točivý moment: 400 Nm
Baterie13 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,5 l / 100 km
Cena od939 900 Kč

Přední maska ve spojení s úzkými Full Matrix-LED světlomety působí opravdu hodně agresivně a za dobu testu se nám dvakrát stalo, že kolemjdoucí přirovnali vizáž nové Octavie „k něčemu od Audi“. Jenže tohle je škodovka a hlavně verze RS je modlou všech sportovněji naladěných Čechů. Proto zde nechybí ani litá kola s efektním sportovním designem, za nimiž se k našemu překvapení schovávaly červené třmeny a poměrně velké brzdové kotouče. Třešničkou na dortu bylo černé decentní křidélko na víku kufru a dvě chromované koncovky. Tady však nastává menší ale. S volbou úspornějšího RS iV totiž zákazník dostane jen jednu funkční koncovku výfuku, konkrétně tu levou. Ta pravá je totiž slepá a pouze na efekt. Kdo tak bude chtít tuhle sportovní Octavii se dvěma koncovkami, automaticky musí sáhnout výhradně po benzinovém RS o stejném výkonu.

Kouzla s výfuky jsme mohli vidět už u třetí generace Octavie RS, kdy se takto od sebe rozlišovaly naftové a benzinové verze. Jenže design je čistě subjektivní věc a mnohem důležitější je interiér a technika. V tom prvním případě se Škoda Auto vyznamenala a alespoň v této ostřeji laděné specifikaci se majitel dočká několik výsad. Tou hlavní je sportovní tříramenný volant, který považujeme za zatím nejhezčí volant, který jde v aktuálních modelech Škoda Auto spatřit. Jeho ostře řezané tvary a kombinace lesklých a tmavých prvků prostě nemá chybu a dost dobře si neumíme představit, že by mu chybělo spodní rameno, jako je tomu v ostatních verzí současné Octavie. V rámci volby verze RS se automaticky každý dočká Matrix-LED předních světlometů a také sportovních sedadel, která však až za příplatek nabídnou elektrické ovládání a také bederní opěrku.

Stejně velká a přitom lepší

Tato sedadla mají opět integrovanou hlavovou opěrku, což může být pro přední cestující vyšší jak 190 cm problém. Naopak boční vedení je znamenité a celkově nemáme k sezení za volantem v nové Octavii RS iV žádné výtky. S místem pro kolena a hlavu se v obou řadách sedadel nešetřilo, ačkoliv oproti minulé generaci zůstal stejný rozvor náprav o hodnotě 2 686 mm. Automobilka zde spíše zapracovala na použitých materiálech a technice. Například výdechy klimatizace ale musely ustoupit do spodní části palubní desky. Může za to nová dotyková obrazovka o velikosti 10", která postrádá jakýkoliv fyzický ovladač. Teprve pod ním je dotyková lišta, která slouží k dodatečnému ovládání hlasitosti audia, a to skrze běžný posun prstu do stran. V poslední části tohoto ústrojí je umístěna řada 8 tlačítek, která slouží k hlavním ovládacím funkcím vozu.

Interiér je dostatečně sportovní.

Jenže mezi těmito funkcemi chybí klimatizace, respektive skrze tlačítko na této liště se pouze dostanete do nabídky, teprve pak lze dalšími doteky na obrazovce ovládat směr, teplotu a intenzitu ventilační soustavy. Hlavní nevýhodou tohoto řešení je ale hlavně to, že při každém vstoupení do nabídky klimatizace se automaticky objeví lišta s „chytrou klimatizací“. Ta je nadřazena klasickému menu, přes které je každý zvyklý ovládat vše potřebné a popravdě, svou chytrostí tento systém příliš neoplývá. Ukázkou tohoto tvrzení je situace, kdy se nám v jednu chvíli začalo za jízdy silně mlžit čelní okno a po stisknutí tlačítka volný výhled se klimatizace snažila čelní okno ofukovat jen mírným vánkem, konkrétně na druhou rychlost z osmi... Tohle je zkrátka chyba a pokud v autě nechyběl senzor vlhkosti, očekávali bychom takřka okamžité odmlžení skrze plný výkon výdechů pod čelním oknem.

Celkově je nová Octavia rozporuplným vozem. Verze RS iV má ohromit hlavně dynamikou a úsporností zároveň, přesto máme pocit, že je zde několik nedodělků. Jedním z nich je pulzní ovladač automatické převodovky, který sice vypadá na pohled opravdu luxusně, jenže můžete narazit na problém s rychlostí odezvy. Stačí, aby se trošku zručnější řidič chtěl otočit na přeplněném parkovišti a provedl přibližně pět rychlých kliknutí ihned po sobě. Rázem si převodovka postaví hlavu a je vidět i sekundová prodleva, než se rozsvítí dotyčné písmenko na ovladači a vůz se rozjede požadovaným směrem. Nechme však tyto drobnosti stranou, protože to nejzajímavější na tomto voze je pohonná jednotka. Ta se skládá z benzinového čtyřválce 1.4 TSI s výkonem 110 kW a elektromotoru s 85 kW. Maximální točivý moment pak činí 400 Nm a sprint 0 na 100 km/h zabere elektrifikované Octavii RS trošku delších 7,3 sekundy. Naopak maximální nejvyšší rychlost činí 225 km/h, ovšem je nutné počítat s tím, že její dosažení je reálné jen s nabitými bateriemi.

Kombinovaný výkon 245 koní je tak totožný s benzinovým provedením, které však nabídne o něco lepší dynamiku a ve výsledku u něj rozhodně nenajdeme benzinový motor 1.4 TSI. Plug-in hybridní Octavia RS je prostě jen polovičním sportovním autem, a tak od něj nelze očekávat vyložené zázraky. A proč by si vlastně měl někdo kupovat tuto verzi, když čistě spalovací RS je vlastně rychlejší a navíc o několik desítek tisíc korun levnější? Popravdě na tuto otázku existuje jen jedna odpověď. Když vynecháme nižší provozní náklady, vůz se vyplatí každému, kdo průběžně na svých cestách pravidelně dobíjí ze zásuvky. Jedině tehdy se vám začnou vracet finance, které jste utratili navíc ve srovnání s ostatními verzemi Octavie RS. Vůz umí jezdit velmi úsporně a teprve při požadavku opravdové dynamiky se do hry zapojí benzinový motor.

Úspornost a dynamika v hlavní roli

Pokud jsou baterie vozu o kapacitě 13 kWh nabité alespoň na 2 %, vůz při startu pokaždé vynechá benzinový motor. Rozjezd je tak prakticky pořád na elektřinu, přičemž v palubním menu lze volit, zda má auto po celou dobu využívat nahromaděnou elektrickou energii, nebo se má chovat jako hybrid a čas od času baterie nechat odpočinout. V rámci testované verze nechyběla ani možnost volby jednotlivých jízdních režimů, přičemž hlavně při volbě Sport se začnou dít věci. Pokud se někdo z vás posadí za volant hybridní Octavie RS iV, pak se v tomto módu nelekněte neskutečně hutného zvuku motoru, který připomíná starý americký osmiválec. Samozřejmě jde o čistý efekt a tento zvuk vydávají reproduktory ve voze. Zvenčí se ničeho kolemjdoucí rozhodně nedočkají, jen při plném sešlápnutí plynového pedálu se do okolí rozezní řev maloobjemové čtrnáctistovky pod kapotou.

Elektřinu využívá, jak jen to jde.

Ovládání využívání elektřiny z baterií lze nechat čistě na voze a celé ústrojí spolupracuje s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Dle našeho měření se ale vyplatí jezdit po dálnici a okreskách spíše v hybridním režimu, kdy lze současně spustit dobíjení baterií skrze spalovací motor. Uložená elektrická energie se pak hodí v případě, že se na záď vaší Octavie RS iV nalepí nějaký závodník a bude chtít zkusit, co tenhle nejnovější český produkt vlastně umí. A co čert nechtěl, i tuto situaci jsme koncem testovacího týdne zažili. Ačkoliv raději nebudeme specifikovat přesné místo tohoto „setkání“, řidič vozu s logem jednoho nejmenovaného bavorského výrobce zřejmě nečekal tak dobré pružné zrychlení z běžné dálniční rychlosti a po dojetí tzv. bok po boku, nám ukázal palec nahoru a široký úsměv. Tohle zkrátka člověka potěší a dá mu najevo, že elektrifikované RS není zase tak špatnou volbou, jak se na první pohled může zdát. Navíc, kdo bude pravidelně nabíjet baterie, s citlivou nohou na pedálu akcelerátoru může reálně ujet i 50 km čistě na elektřinu, a to i se zapnutou klimatizací a další osobou na palubě.

Ostatně, náš průměr spotřeby za dobu testu se ustálil na hodnotách 3,7 litru benzinu a 5,2 kWh elektřiny. Kvůli hybridní technice však utrpěla velikost palivové nádrže, která tak nabízí objem 39,5 litru. Současně došlo k úbytku litrů v zavazadlovém prostoru, takže verze liftback nabídne v základním uspořádání sedadel 450 litrů. Tím však zásadní nevýhody tohoto vozu končí. Podvozek je naladěn optimálně na české silnice a zvládá i vetší nerovnosti navzdory tomu, že vůz obouval příplatková 19" kola. Celkově na nás nová Octavia RS iV zapůsobila skvěle, i když menší chyby se jí nevyhnuly. Hlasový asistent Laura se někdy naprosto sám od sebe aktivoval, aniž by někdo z posádky něco řekl nebo snad sáhl na příslušné tlačítko na volantu. Adaptivní tempomat pro změnu před sebou přehlédl vůz a zaměřil se na vedle jedoucího cyklistu, takže vůz začal intenzivně brzdit.

Posledním bodem je výše zmíněná klimatizace, která by potřebovala naučit, co je opravdové odmlžení okna, popřípadě zahřátí nohou. Když pak vynecháme tyto pro někoho nepodstatné chyby, je Octavia RS iV dokonalým autem. Dynamikou dokáže v případě nabitých baterií okouzlit nejednoho sportovněji naladěného řidiče a také vizáž této české krásky zajistí slušnou pozornost okolí. Co na tom, že tohle auto váží bez pěti kilo rovných 1,7 tuny. Kdo chce lehce přiostřenou Octavii RS a nechce koukat na zbytečně velkou spotřebu a jízdní náklady, verze RS iV je pro něj jako stvořená.

skoda-octavia-rs-iv-2020
Klady
  • sebejistý podvozek
  • výkon Matrix Full LED světlometů
  • úsporná a přitom dynamická pohonná soustava
  • vnitřní prostor a variabilita
  • dostatečně agresivní design
Zápory
  • s vybitými bateriemi o poznání horší dynamika
  • pomalejší reakce automatické převodovky „pod zátěží“
  • některé podstatné prvky výbavy za příplatek
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze