V průběhu roku 2020 jsme přinášeli průběžné měsíční výsledky registrací elektromobilů v Česku. Vypadalo to, že po velmi silném začátku roku čísla postupně klesají, ale prosinec všem vytřel zrak. Zaregistrovalo se totiž přes 1 100 elektromobilů, tedy přibližně polovina počtu, který byl zaregistrována za předchozích 11 měsíců. Čím je to způsobené?
Škodovka stojí za většinou prosincových registrací elektromobilů
Tři čtvrtiny z registrovaných elektromobilů v prosinci má na kontě domácí Škoda Auto. Že by tak dohnala slibovanou kvótu v podobě dvou tisíc vozů Citigo-e iV pro český trh? Nikoliv, když se podíváme na jednotlivé modely, Škoda zaregistrovala 741 Enyaqů, ten se tak stal za prosinec čtvrtým nejčastěji registrovaným vozem v Česku absolutně. To je slušný výkon na to, že se zatím nedostal k zákazníkům. Jde však jen o testovací vozy, které nejsou určeny do prodeje, což Škoda veřejně přiznává. Vzhledem k tomu, že velká většina testů Enyaqů před zahájením prodeje probíhá v Česku a s českými řidiči, registrovala úvodní testovací a předváděcí flotilu právě v tuzemsku. Citigo, které povětšinou k zákazníkům jde, zaznamenalo „pouze“ 132 registrací. Domácí Škodovku tedy bude těžké sesadit z prvního místa v registracích elektromobilů. Pozoruhodný je ale výkon Mazdy, která zaznamenala 47 registrací. O třetí místo se pak dělí Hyundai a Volkswagen s 38 registracemi elektromobilů.
Zmíněné hromadné registrace Enyaqů se samozřejmě projevily i v počtech registrací za celý rok 2020. Škodovka stojí za více než polovinou registrací elektromobilů a patří jí suverénní první místo. I kdybychom však ze statistiky Enyaqy zcela odečetli, abychom dostali auta, která se reálně dostala k zákazníkům, udržela by si Škoda s přehledem první místo díky úspěšnému modelu Citigo-e iV. Tesla si pak udržela poměrně těsné druhé místo před třetím Hyundaiem. Společnosti Renault na čtvrtém místě a pátý Volkswagen s podobným počtem už neměly ani polovinu registrací co Hyundai. Za zmínku ale stojí i šestá Mazda, která se svým prvním elektromobilem MX-30 přišla na trh až po polovině roku a dostala se třeba i před Nissan, který patří k průkopníkům elektromobility.
Vzhledem k velkému počtu registrací Enyaqu je potřeba celkový výsledek brát trochu s rezervou. Na druhou stranu to ale ukazuje, že to Škodovka s prodeji svého prvního čistokrevného elektromobilu myslí opravdu vážně a nemělo by jít jen o pár stovek kusů jako v případě elektrického Citiga. Jinak by tolik neinvestovala do předváděcích a možná i testovacích vozů. I když tedy výsledek nelze označit za prodeje, vypadá to, že elektromobilní revoluce v Česku začíná. Za celý rok 2019 bylo v Česku registrováno 756 nových elektromobilů, tedy mnohem méně než za samotný prosinec 2020. A nárůst registrací elektromobilů za rok 2020 ve srovnání s rokem 2019 je 431,5 %. To jsou jasné ukazatele zlomu, který nastal.
Elektromobily jasně vyhrály v počtu registrací mezi alternativními palivy
I bez počtu registrovaných Enyaqů by elektromobily měly z vozů s alternativními palivy na kontě nejvíce registrací. Poprvé v historii elektromobily porazily vozy na CNG, a to dost výrazně. Ostatně počty registrací vozů na CNG a jejich popularitu také významně ovlivňovala domácí Škoda. Změna jejího zaměření se tedy nepochybně projeví na celém českém trhu. Pokud jde o konkrétní počty registrací jednotlivých alternativních paliv, pak jednoznačně první byly elektromobily s 3 262 registracemi, druhé plug-in hybridy s počtem 1 979 nově registrovanými vozy, až na třetím místě CNG s 1 293 novými vozy v těsném závěsu LPG s 1 280 registracemi.