Dlouhodobě sledujeme registrace elektromobilů v Česku a zatímco loňský rok byl rekordní, ten letošní je zatím slabší. Po silnějším dubnu ale registrace elektromobilů opět stouply, blýská se tedy na lepší časy. Zájem o plug-in hybridy je ale ještě vyšší, což je kopíruje trend, který jsme mohli sledovat od začátku letošního roku. Registrace osobních aut celkově jsou ale nižší než v době před pandemií. Sice byly v květnu o něco vyšší než ve stejném měsíci loni, ale ve srovnání s předchozími roky jde stále o pokles. Letos se v květnu registrovalo 21 734 osobních aut, loni to bylo pouze 13 385, ale předloni 24 059 nových osobních aut.
Na čísla před pandemií se trh nedostal
V období ledna až května 2021 bylo v ČR registrováno celkem 90 244 nových osobních automobilů, zatímco za stejné období minulého roku to bylo 74 258 osobních automobilů. Předloni to ale bylo za prvních 5 měsíců 106 596 nových osobních vozů, takže i v číslech od začátku roku můžeme pozorovat podobný trend. Podívejme se ale na „auta do zásuvky“ a začněme elektromobily.
Elektromobilů se za minulý měsíc v Česku zaregistrovalo 235, což je nejvíce od začátku roku a mnohem více než v loňském květnu, kdy jich bylo pouze 99. Na celkovém čísle měla největší podíl Škoda Enyaq iV, jak jsme i předpovídali v předchozích měsících. Jako důvod nižších čísel jsme uváděli právě čekání na Enyaq a další modely, což se teď potvrzuje. Škoda Auto si připsala 111 nově registrovaných elektromobilů a z toho bylo 102 Enyaqů. Druhý byl Volkswagen s 27 registracemi, z nichž 21 si připsala novější ID.4 a třetí pak byl Mercedes-Benz s 21 novými elektromobily, byť tam se na počtu nejvíce podílel stávající model EQC před EQV a novinka EQA přispěla pouze šesti registracemi.
Za prvních pět měsíců letošního roku se v Česku registrovalo 988 nových elektromobilů, zatímco loni to bylo 1 193, takže ztráta proti loňsku tam je, ale už ne tak velká. I v tomto žebříčku vede domácí Škoda s 361 registracemi před Volkswagenem se 135 registracemi. Na třetím místě je ale Hyundai s 95 registrovanými elektromobily, ovšem ten čeká na příchod Ioniqu 5, který s počty také pravděpodobně dost zacvičí.
Pokud jde o samotné plug-in hybridy i součet EV + PHEV za prvních 5 měsíců letošního roku, v obou případech vede domácí Škoda. V samotných plug-in hybridech i v součtu s elektromobily je pak na druhém místě Mercedes-Benz a na třetím SEAT. Od začátku roku si Škodovka připsala 993 registrací osobních „aut do zásuvky,“ Mercedes jich měl 302 (z toho téměř polovinu tvořily plug-in hybridy s naftovým motorem) a SEAT má na kontě přesně 200 registrací aut do zásuvky. V případě španělské automobilky jde ale pouze o plug-in hybridy, protože elektromobil značky SEAT se tu zatím žádný nezaregistroval, jelikož se ani žádný nevyrábí.
Plug-in hybridy tedy mají oproti elektromobilům téměř dvojnásobek registrací od začátku letošního roku. Registrovalo se jich totiž celkem 1 720, zatímco elektromobilů pouze 988. Ve srovnání s ostatními alternativními palivy mají nabíjecí vozy jasnou převahu. Ještě částečně dokáže držet krok LPG s 687 registracemi, ale CNG má na kontě zatím pouze 299 registrací od začátku roku. Elektromobilita tedy jasně vede. Hybridů bez externího nabíjení se od začátku roku registrovalo téměř 7 tisíc, ale mezi ně SDA počítá i mild-hybridy, takže z dat není jasné, kolik z nich byly alespoň full-hybridy, které jsou schopné jet s vypnutým spalovacím motorem, tedy jen na elektřinu.