Škodu Octavii RS iV už jsme testovali a kolega ji označil jako sportovní jen z poloviny. Je to logické, protože z druhé poloviny je úsporná. Ale základní Octavia iV je teoreticky ještě úspornější. Jak si povede v našem testu zaostřeném na spotřebu?
Technické parametry Škoda Octavia (2020) iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 689 × 1 829 × 1 470 mm, 1 608 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní |
Baterie | 13,8 kWh (10 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,6 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1 l / 100 km |
Cena od | 859 900 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Škoda Octavia iV má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC 1,1 l/100 km (přepočteno z WLTP), ale automobilka v oficiálních materiálech neudává spotřebu elektřiny. Čistě elektrický dojezd je pak dle WLTP až 60 kilometrů v kombinovaném režimu. Cena startuje na 835 600 Kč včetně DPH, ale testovaný model byl ve výbavě Style, která začíná na 876 100 Kč.
Palubní počítač Škody Octavie iV ukázal spotřebu 1,6 l/100 km.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Octavie iV ukázal spotřebu 1,6 l/100 km, což není vůbec špatné. Spotřeba elektřiny pak podle palubního počítače vyšla na 15,1 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 5,3 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 5,4 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už byl nárůst spotřeby vyšší, tam palubní počítač ukázal 6,7 litru na 100 km. Je ovšem potřeba dodat, že v nižších rychlostech, zejména při devadesátce, se auto zároveň snažilo nabíjet prázdnou baterii, takže nemalá část energie nešla do jízdy samotné, ale ukládala se v baterii. Takže bez toho by spotřeba určitě byla nižší.
Škoda Octavia iV takto ujela 62 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Škoda Octavia iV takto ujela 62 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle palubního počítače 14,7 kWh/100 km, což také není špatná hodnota.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 75 km) | 2,02 l/100 km | 14,07 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 5,25 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 5,4 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 6,7 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 1,6 l/100 km | 15,1 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle palubního počítače) | - | 14,7 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 8 °C a během testu elektrického dojezdu 11 °C. Okolo těchto hodnot se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 62 km čistě na elektřinu.
Skutečná spotřeba vyšla na 2,7 l/100 km a 13,8 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 412 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Nejezdil jsem často dlouhé trasy a měl jsem poměrně dost příležitostí dobíjet baterii. Na konci testu jsem celkem natankoval 11,09 litrů benzínu a během testu celkem nabil 56,7 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 2,7 l/100 km a 13,8 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (412 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 13,76 kWh/100 km |
Benzín | 2,69 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
Škoda Octavia iV je sice slabší ze dvou plug-in hybridů pod kapotou Octavie, ale jejích 150 kW systémového výkonu je pouze o 30 kW méně než u nejsilnější verze RS. Takže i základní plug-in hybrid pěkně jede, ale není primárně sportovní. Překvapivě dobře ale funguje po stránce spotřeby, i když samozřejmě je potřeba ji pravidelně nabíjet, aby to tak bylo.
Primárně se auto zapíná v plně elektrickém režimu, pokud je baterie nabitá, a ani zadání cíle do navigace nemá na přepnutí do hybridního režimu vliv. Přepnout do hybridního režimu je tedy potřeba manuálně, ale poté by již mělo auto pracovat i s daty z navigace. Dobré je, že Octavia iV využívá po sundání nohy z plynu režim plachtění, tedy jede s vypnutým spalovacím motorem a plachtí bez rekuperace, což je nejefektivnější, pokud není potřeba brzdit.
Zkrátka nefunguje špatně a překvapivě umí jet relativně úsporně i poté, co se vybije baterie pohonu. A to je u evropských plug-in hybridů s přeplňovanými motory spíše výjimka. Faktem zůstává, že k nejúspornějšímu plug-in hybridu v našem testu, kterým byl Hyundai Ioniq Plug-in, má ještě daleko, ale rozhodně Octavia iV patří mezi ty úspornější. A jelikož test probíhal v podzimních teplotách okolo 10 °C, lze předpokládat že v příznivějších teplotách by Octavia se Ioniqu jako etalonu mezi plug-in hybridy ještě více přiblížila.