Novou Octavii, tedy její čtvrtou generaci, jsem už krátce testoval, ovšem s dvoulitrovým dieselem pod kapotou. Auto jako takové se povedlo, kromě infotainmentu, který podle mě, ale i spousty dalších novinářů, není zdaleka tak intuitivní jako předchozí generace. Motor 2,0 TDI mě překvapil úsporností, ale působil na mě trochu „přidušeně.“ Ale nejzajímavější motorizace nové Octavie jsou pro nás ty plug-in hybridní, tak se pojďme podívat na to, jak jezdí ta levnější z nich.
O plug-in hybridy byl na testovacích jízdách v Rakousku největší zájem a na první jízdu, která byla nejdelší, na mě vyšel G-TEC. S Octavií iV už jsem v nabitém programu neměl prostor pro dlouhou trasu a na cca 30 km dlouhý okruh nemělo smysl zapínat elektrický režim. Auto by zvládlo celý na elektřinu a neukázalo by se, jak efektivně funguje hybridní systém, zapínám tedy hybridní režim a jelikož jde o spíše úspornější motorizaci, aktivuji jízdní mód Eco a odpovídá tomu i můj styl jízdy.
Jedu spíše klidně, ale na horní hranici limitů, případně co umožňuje provoz. Trasa je kombinovaná a jsou na ní městečka, silnice první třídy i dálnice. I přesto ale při občasných rozjezdech, například do křižovatky, cítím příjemný odpich, stejně jako při průjezdech zatáčkou jistotu podvozku. Pokud se na to dívám z pohledu řidiče, který od auta nečeká sportovní výkony, je to více než dostačující a dynamiku i jízdní vlastnosti více prověřím u RS iV. Podvozek zároveň působí komfortně, ale faktem je, že na krásných rakouských silnicích se to neukáže tolik jako na českých okreskách nebo D1.
Hybridní systém funguje velmi dobře
Co mě ale zajímá nejvíce je, jak funguje hybridní systém. A musím uznat, že jsem příjemně překvapený. Když jedu obcí nebo městem, Octavia iV využívá takřka výhradně elektrický pohon, ale při rychlejší jízdě nebo požadavku na vyšší výkon připojuje ten spalovací. Toto dávkování tedy umožní ujet i delší vzdálenost relativně úsporně, pokud vyjíždíte s nabitou baterií. Při jízdě mimo obec to různě kombinuje a po sundání nohy z plynu vypíná spalovací motor i rekuperaci, takže využívá nejefektivnějšího plachtění na neutrál.
Výsledná spotřeba po celé trase je také velmi pěkná. Vyšla na rovné 2 litry benzínu na 100 kilometrů a k tomu 10,7 kWh. Po ujetí 29 kilometrů zbylo v baterii 63 % z původních 94 %, které jsem měl na startu. Těžko říci, jak moc tomu pomohlo, že byla trasa zadaná v navigaci. Do jaké míry dokáže plug-in hybridní systém Octavie iV pracovat s informacemi z navigace jako mnohé plug-in hybridy, si ověříme až při delším testu. Každopádně je to pěkný výsledek a teoreticky by měla Octavia iV ujet s takovou spotřebou trasu okolo 100 kilometrů, pokud bude vyjíždět s nabitou baterií. To není špatné.
První dojmy z plug-in hybridní Octavie iV jsou tedy veskrze pozitivní, až na již zmíněný infotainment. I při těchto testovacích jízdách jsem s ním bojoval a zasteskl si po předchozí generaci. Možná je to otázka zvyku a při klasickém týdenním testu to bude v pohodě, uvidíme v plnohodnotné recenzi. Stejně tak auto jako celek prověříme mnohem důkladněji.
Technické parametry Škoda Octavia (2020) iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 689 × 1 829 × 1 470 mm, 1 608 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní |
Baterie | 13,8 kWh (10 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,6 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1 l / 100 km |
Cena od | 859 900 Kč |