Nová Škoda Octavia zaujme spotřebou, podvozkem i zpracováním
test

Nová Škoda Octavia zaujme spotřebou, podvozkem i zpracováním

První jízdní dojmy
4

Opticky je nová Octavia větší, ale rozměry jsou podobné jako u předchozí generace. Má konektory pouze USB-C a nový infotainment je v něčem přehlednější, některé funkce jsou však složitější. Podvozek nabídne jistotu v zatáčkách a přiměřený komfort, diesel působí přidušeně, ale je úsporný.

Bez nadsázky lze konstatovat, že nejdůležitější automobilovou novinkou letošního roku na českém trhu je nová Škoda Octavia. Je to dlouhodobě nejprodávanější vůz u nás a zároveň nejprodávanější model domácí automobilky. Měli jsme možnost ji na pár hodin vyzkoušet a jsem rád, že úkol připadl na mě. Jelikož mám s Octavií předchozí generace najeto okolo 200 tisíc kilometrů, mám s ní hodně zkušeností a byl jsem zvědavý, jak jezdí nová.

Zvenku vypadá jako o poznání větší než předchozí generace, ale tak trochu klame tělem. Stojí totiž na stejné platformě a vnější rozměry jsou taktéž podobné, maximálně o pár milimetrů větší (například délka). Usedám do sedaček pošitých béžovou kůží a musím uznat, že uvnitř je to úplně jiné auto. Nový design interiéru sice není členitý, ale působí mnohem lépe než strohý interiér předchozí generace. Dominuje mu velký středový displej, stejně jako ve Scale a Kamiqu.

Právě s infotainmentem zápasím jako první, když se pokouším vynulovat spotřebu. Léta to u vozů Škoda Auto bylo tak, že jsem naklikal požadovanou hodnotu (například „od startu“) a dlouhým podržením tlačítka vynuloval. V nové Octavii to ale nefungovalo, takže jsem musel zastavit a vrhnout se do prozkoumávání, čímž jsem zjistil, že se musím dostat do jakéhosi podmenu, kde můžu buď vybrat hodnotu pro zobrazení, nebo určitý údaj vynulovat. Je to složitější a ne tak intuitivní, na druhou stranu je středový displej přehlednější a místo hledání ve složitém menu lze nastavení některých funkcí rozkliknout z obrázku auta nebo interiéru.

Po chvilce koumání mám tedy vynulováno a můžu se pustit do jízdních testů. Vyšel na mě kombík s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou, který má 110 kW, jež na kola přenáší sedmistupňový automat DSG. Po zahřátí motoru zkouším vyrazit svižněji, dynamika není špatná, ale čekal jsem trochu lepší odpich. Působí na mě trochu přidušeně, což je evidentně důsledek stále přísnějších emisních limitů. Zkouším ze standardního režimu Normal přepnout na Sport, ale v dynamice velký rozdíl nepociťuji. Pouze převodovka vytáčí motor trochu více a nejcitelnější změnou je, že příjemně ztuhne řízení.

V zatáčkách vůz sedí dobře, z podvozku je cítit větší jistota než u předchozí generace. Lze předpokládat, že verze RS bude i jako plug-in hybrid iV v tomto ohledu ještě lepší a dynamika bude také úplně někde jinde. Ostatně, ta by měla být lepší i u základního plug-in hybridu Octavia TSI iV o výkonu 150 kW, zatímco sportovnější verze RS iV bude mít 180 kW, tedy 245 koní. Většinu testu ale jedu pohodovou jízdou na mód Eco, ve kterém si uvědomuji, že i přesto, že je podvozek trochu tvrdší, poskytuje i docela dobrý komfort, dokonce i na okreskách.

Problém nastává, když chci připojit telefon a zjišťuji, že sice v Octavii jsou čtyři konektory, ale všechny USB-C. V telefonu mám sice také USB-C, ale na druhém konci originálního kabelu je stále klasické USB. Naštěstí Apple CarPlay v Octavii funguje i bezdrátově, takže nakonec jediné omezení je, že si bez nějaké redukce nebo jiného kabelu nemůžu telefon v autě nabíjet. Chápu snahu přejít na modernější konektory, ale v době, kdy jej většina lidí ještě nemá, by bylo rozumné dát místo dvou USB-C klasické USB.

Pokud jde o prostornost a praktičnost, určitě kvituji, že ISOFIX je i na přední sedačce, takže je možné dát do auta tři dětské sedačky s tímto ukotvením. Je to první škodovka, ve které jsem se s tímto řešením setkal. Interiér je poměrně prostorný: i když měřím přes 190 cm a udělal jsem si za volantem pohodlí, tak si i relativně pohodlně sednu „za sebe“, ale pocitově mám před koleny trochu méně místa než v předchozí generaci. Kufr je obrovský, jak jsme si u Octavie (a zejména verze Combi) zvykli, a má chytré řešení v podobě stahování rolety volitelně pouze do cca 2/3 a lišt na podlaze kufru, pomocí kterých lze ukotvit menší předměty, aby necestovaly po celém kufru.

Nakonec nuluji palubní počítač a projíždím 60 km dlouhý kombinovaný okruh, na kterém se vystřídá město, dálnice i okresky. Jedu na horní hranici rychlostních limitů nebo tak, jak umožní dopravní situace a v cíli ukazuje palubní počítač pěkných 4,4 l/100 km. I v této disciplíně ale mají větší potenciál již zmíněné plug-in hybridy. V samotném městském provozu se pak spotřeba pohybuje v o poznání vyšších číslech, což dokazuje, že diesel je hlavně na dlouhé trasy mimo město.

Cestou zpět do Prahy pak na dálnici zkouším adaptivní tempomat s hlídáním jízdních pruhů, který funguje jak má. Pouze, když se po dálnici D5 blížím ke sjezdu na Pražský okruh, mi nepochopitelně začne auto z nastavených 130 km/h brzdit na cca 90 km/h s varováním, že se blíží zatáčka. Tou pravděpodobně myslí sjezd, jenže já jedu v pravém pruhu a pokračuji rovně. Nemám to ovšem nastavené v navigaci, a tak auto nevědělo, kam mířím.

Nová Škoda Octavia se tedy povedla a i naftová motorizace posloužila k prvnímu seznámení dobře. Ale pro nás budou zajímavější hlavně plug-in hybridní motorizace, které ovšem přijdou na trh později. Zatím se prodává pouze 1,5 TSI a 2,0 TDI, obě s výkonem 110 kW, další motorizace by měly postupně přicházet během letošního roku.

Diskuze ke článku
Driver
Dík za test. Zaujal mě ten Adapt Tempomat, vy jste jel rovně přes most směr na Zličín? Neměl jste náhodou pravou směrovku a připojoval se z levého do pravého? Nebo jste jel celou dobu v pravém bez směrovky? Nenapsalo to nějakou výstrahu? Možná to nebrzdilo kvůli sjezdu ale překročení snížené rychlosti?
Mimochodem Isofix vpredu jsem měl v O2 v 2004- příplatková výbava, a počítám, že i teď to je v příplatku a né standart.
Taky to nulování spotřeby je dle VW MIB2 asi už šestým sedmým rokem takto, ale chápu že kdo jezdí jen starší Škodou tak to nepostřehl.
Nejvíc mi tam chybí kontext testu porovnat třeba tu starou co máte s novou. Ohledně rozdílu výkonu a spotřeby. Chápu že jsme na fdrive a těšíte se na hybridy. Ten Evo motor má kromě dvojitého DPF které je hned u svodů další DPF kousek níže u nápravnice, a podle mě má i jiné mapy pedálu, takže to nedávkuje výkon hned ostře, ale musíte dát doslova plný aby se to hýbalo, jinak to je takové šetřivé a línější viz emise.... Z pozice testu líné ale pro běžnou jízdu to tak moc nevadí a plyn se dá přemapovat.
Uměla Vaše verze řadit automaticky P režim, tak jako je automatický autohold při vypnutí motoru a zamknutí vozu? Tohle je perfektiní věcička a další bomba je elektronický klíč v mobilu Samsung, ale to nevím, kdy až bude v produkci, nicméně v plánu to bylo...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze