Škoda Kamiq 1.0 TSI
test

Škoda Kamiq 1.0 TSI

Zaostřeno na technologie
5
  • V interiéru najdete digitální přístrojový štít
  • Nechybí bezdrátové Apple CarPlay nebo USB-C
  • K testu jsme dostali benzinovou jednotku o objemu 999 ccm

Tak je tu. Nejmenší z řady automobilů Škoda se zvýšenou karoserií a posledním písmenem „Q“. Sama automobilka však poprvé označuje Kamiqa jako crossover a ne jako SUV. Terén zde určitě nebude hrát hlavní roli a bojovat se bude maximálně se zvýšeným obrubníkem u nákupního centra.

Vnější design: rozdíl mezi SUV a crossoverem

Narozdíl od většího Karoqa se zde používá platforma MQB A0, kterou poprvé využil model Scala. Rozdíl poznáte na první pohled, vyšší stavba karoserie není tak patrná. Zatímco na fotkách vypadá Kamiq robustně a dospěle, ve skutečnosti je o dost menší a občas vypadá až trochu neforemně. S pěknými koly a pár příplatky jde pořád o atraktivní auto, na fotkách ale možná vypadá o něco lépe než ve skutečnosti. Palec nahoru od nás Kamiq má za snahu se odlišit nejen dvoudílnými předními světlomety, ale i několika stylovými detaily.

Kamiq čeká nelehký úkol, jeho pracovní povinností je totiž nahradit hned dva předchozí modely značky. Nejenže má jít o přímého nástupce Škody Yeti, která byla prvním SUV značky, ale navíc na sebe musí vzít břímě Fabie Combi. Ta se již vyrábět nebude, a tak musí Kamiq ukázat i nemalou dávku praktičnosti. My mu už teď můžeme předpovídat lepší prodeje než u kombíkové Fabie.

Na délku má 4 241 mm, na šířku 1 793 mm a na výšku 1 553 mm. Rozměry jsou velmi podobné právě se Scalou, která je stejně široká, ale o 121 mm delší a samozřejmě o 82 mm nižší. Konkurence Kamiqu roste například v nově uvedeném crossoveru Kia XCeed, Seatu Arona nebo v nedávno testovaném Volkswagen T-Cross.

Volkswagen T-Cross nabízí naprosto shodný výkon, Kamiq ale naštěstí postrádá velkou prodlevu u reakce na plyn

Technika: koncernová klasika

Z označení 1.0 TSI vyčtete dnes již dobře známý benzinový tříválec o objemu 999 ccm, v našem případě spojený se sedmistupňovou převodovkou DSG. Naladěn může být na 70 kW, nebo jako v našem případě 85 kW, tedy 115 koní. Pokud vám litrový tříválec nevoní, zvolte 1,5litrový motor EVO z Golfu s vypínáním válců. Ale i náš litrový motor má uspokojivou dynamiku v podobě maximální rychlosti 193 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h během deseti vteřin. Volkswagen T-Cross nabízí naprosto shodný výkon, Kamiq ale naštěstí postrádá velkou prodlevu reakce na plyn.

Jízdně na tom Kamiq není vůbec špatně. Vyžaduje ale rovný asfalt a musíte počítat s vyšší stavbou karoserie. Již tradičně je trošku tvrdší, ale zase je v zatáčkách dostatečně čitelný. Pokud budete volit benzinovou variantu, určitě berte silnější tříválec, protože i ten má dynamiku spíše dostatečnou. Pochválit musím perfektní hmotnost pouze 1 231 kg, která vám pomůže se spotřebou i ovladatelností. Možná byl na vině malý nájezd nového vozu, při studeném motoru ale v zátahu motor nepatrně cukal. Převodovka již tradičně pracovala na výbornou a jak již bylo řečeno, reakce na plyn byla o mnoho lepší než v případě T-Crossu.

Interiér, infotainment a systémy: prostoru na rozdávání

Pokud byste seděli ve Škodě Scala, zavázal bych vám oči a posadil vás do Kamiqu, nemáte šanci poznat rozdíl. Ve snaze ušetřit auta sdílejí nejen platformu, ale také celou palubní desku. Vadí mi to? Vůbec ne. Kamiq oplývá kvalitními materiály a měkčenými plasty, které vypadají hodnotněji než u zmiňovaného T-Crossu. Pořád se nemůžu zbavit pocitu, že Kamiq má lepší poměr cena/výkon. Jediné, co je trošku zvláštní, je několik různých materiálů a vzorů.

Uvnitř už vůbec nemáte pocit, že sedíte v SUV. Sedí se naprosto stejně jako v hatchbacku, jen je interiér trošku vzdušnější. Opravdovou parádou je velká panoramatická střecha, která pocit vzdušnosti ještě umocňuje. Sedadla trochu postrádají boční vedení, ale jinak se na nich sedí velmi dobře a ani po delším výletu se nebudete cítit unaveně. Přestože auto vypadá spíš menší, dovnitř se pohodlně vejdou čtyři dospělí pasažéři. Ani pro zavazadla není místa úplně málo, pod páté dveře se vejde až 400 litrů bagáže.

Výbava, infotainment a chytré systémy: krok s dobou a občas i napřed

Velmi mě potěšila bezdrátová nabíječka pro telefon spolu s dvojicí USB-C konektorů, za což má od nás Škoda velkou pochvalu. Další dvojici USB-C najdou i zadní pasažéři. Nejsem naopak fanouškem ovládání klimatizace částečně přes infotainment. Například teplotu ovládáte pořád otočným ovladačem, ale směr a intenzitu větráků musíte ladit na dotykovém displeji. Proč nenechat logicky ovládání klimatizace u sebe?

Displej ale naštěstí pracuje velmi dobře. Reaguje přesně na dotyk a nestalo se mi, že bych se někde uklikl. Po ránu se mu ale nechtělo moc vstávat, někdy načtení trvalo i několik minut. To vám nepřijde vhod, především pokud se ani nezapne zpětná kamera, která by se zrovna hodila alespoň na vyparkování. Auto ale bylo jedno z prvních a navíc již byla k dispozici nová verze softwaru, která snad vše napraví.

Infotainment o velikosti 9,2 palce však jinak fungoval dobře a nechybí mu veškeré služby Škoda Connect s eSIM, díky nimž máte pod palcem nejen aktuální dění na silnicích, ale podporuje také ovládání vozu přes mobilní aplikaci a informace o zamknutí vozu, jeho lokaci nebo stavu palivové nádrže. Balíček konektivity navíc podporuje MirrorLink, Android Auto a také bezdrátové Apple CarPlay, kterým se může momentálně chlubit jen pár značek.

Díky bohu zde najdete i 10,25palcový digitální přístrojový štít, který umí nabídnout mnoho různých zobrazení. Přes celý displej tak můžete mít mapu a navigaci, anebo můžete naopak zvolit noční režim, kdy celý displej ztmavne a nabídne jen základní informace. Z mé zkušenosti je nejlepší režim ten, který supluje klasické budíky, ale umí nabídnout o něco více informací. Základní ovládání digitálního přístrojového štítu zvládnete pohodlně na volantu. Detailně však lze ještě nastavit v infotainmentu, ale na to je nejlepší zastavit.

Když už jsme u bezpečnosti, ani zde Kamiq zrovna neotálel. Na test přijel vybaven skutečně v plné polní. Ač některé systémy pocházejí ze starších modelů, pořád vše funguje výtečně. Na mysli mám třeba hlídání mrtvých úhlů s oranžovými LED světly na vnější straně zrcátka, což je technologie, kterou jsme mohli vidět před 7 lety v luxusních vozech Audi. Nové modely koncernu již nebezpečí ukazují přímo v zrcátku, na používání to však nemá větší vliv. Systém umí v mrtvém úhlu vidět i cyklisty, a to až do vzdálenosti 70 metrů.

Škoda Kamiq

Kamiqu nechybějí ani systémy pro udržování v jízdním pruhu, systém je naladěn sympaticky a dává lehké korekce do volantu, nepůsobí to však rušivě. Vůz samozřejmě hlídá i dění před ním a umí i nouzově zabrzdit. Před střetem s jiným vozidlem, chodcem nebo zvěří tak dokáže zmírnit důsledky nehody například i díky utažení pásů nebo zavření oken. V případě havárie pak vůz automaticky začne brzdit a brzdný účinek trvá i po havárii, aby nedošlo k dalším škodám.

Zhodnocení: opravdu by vám nestačila Scala?

Když nad tím tak přemýšlím, všechno důležité jsem řekl vlastně v prvním odstavci. Kamiq je převlečená Scala s trošku vyšší stavbou karoserie. Crossover vypadá malinko zavalitěji, ale nesedí se výš a nedostanete pohon všech kol ani za příplatek. Důvody, proč upřednostnit Kamiq před Scalou, jsou dva. První je, že se vám prostě líbí a ten druhý, že byste chtěli více prostoru pro hlavu a vzdušnější interiér. Oba důvody jsou naprosto relevantní.

Celkově jde ale o solidně zpracované auto, které s pár příplatky umí udělat i nějakou tu parádu. Na silnici je klasicky trošku tvrdší a možná budete muset přemýšlet, jakou motorizaci vzít. Mladé rodině ale bude auto sedět nejen díky „simply clever“ řešením, ale především zásluhou velkého vnitřního prostoru a moderním prvkům, které udržely krok s dobou.

Klady
  • na svou třídu kvalitní materiály
  • vnější design
  • vnitřní prostor
Zápory
  • kultivovanost tříválcového motoru
  • tvrdší podvozek
Diskuze ke článku
Vojtěch
Dobře napsaný test, ale v konfigurátoru Škody jsem našel i benzínový motor s obsahem 1,5 litru, ať už s manuální či automatickou převodovkou. Není tedy v textu chyba? :)
Martin
No já v perexu chybu stále čtu...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze