Volkswagen T-Cross 1.0 TSI
test

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI

Zpovykaný crossover
  • T-Cross je páté SUV značky Volkswagen v řadě
  • Jde o nejmenšího člena rodiny
  • Testovaná varianta měla nejsilnější benzinový motor a automatickou převodovku

Čert aby se v těch SUV vyznal, možná si teď říkáte. Pro náš trh Volkswagen dnes nabízí již pět modelů se zvýšenou karoserií a je lehké ztratit přehled. Nejnovějším přírůstkem je T-Cross – ještě o něco menší bráška T-Rocu, který před nějakou dobou prošel naším testem. Přestože je T-Cross nejmenší, určitě se vám vryje do paměti díky výraznému vzhledu. Vpředu sice připomíná větší T-Roc, avšak vzadu si jej spletete jen těžko. Celkový dojem u našeho kousku zlepšovala pěkná modrá barva v kombinaci s paketem R-Line.

Vnější design: R-Line vede

Chromované kruhové lemy světel pro přisvětlování zatáček v předním nárazníku jsou rozpoznávacím znakem malých crossoverů od Volkswagenu. T-Cross k nim však přidává integrovaná LED světla pro denní svícení ve tvaru čepele hokejky. Nutno dodat, že autíčko o délce pouhých 4 108 mm, šířce 1 760 mm a výšce 1 559 mm umí dost klamat tělem. Rozhodně byste mu tak malé rozměry netipovali a občas umí kolmá chromovaná maska vzbudit ve zpětném zrcátku i respekt.

Bude vás otravovat pomalá reakce na plyn.

Celkově hodnotím vzhled velmi pozitivně. Někomu se může zdát zvláštní zadní část s propojenými světly, ale mě se docela líbí. Nutno ale dodat, že model v základní výbavě tolik parády rozhodně neudělá. Velkou zásluhu na celkovém dojmu má sportovní paket, pěkná barva a 18palcová kola s pneumatikami o rozměru 215/45.

Technika: downsizing se vším dobrým i zlým

Pod celkem rozměrnou kapotou se ukrývá malinký tříválec o objemu 999 ccm, který najdete v těch opravdu nejmenších vozidlech koncernu VW. V testovacím modelu byl naladěn na výkon 85 kilowattů, tedy 115 koní. Motor spolupracoval s automatickou sedmistupňovou převodovkou, která svou práci odváděla hladce a bez potíží. Maximální rychlost se zastaví na hodnotě 193 km/h a na stovku se dostanete za 10,2 vteřiny. Auto působí docela živým dojmem a na rovném asfaltu umí být i docela zábavné. Co vás ale bude otravovat je reakce na plyn – například při rozjedu z křižovatky se motor nechá dost dlouhou chvíli přemlouvat, než vám dodá všechen svůj výkon.

Kombinovaná spotřeba se má pohybovat kolem 4,9 litru. V reálu jsme jezdili kolem 6,5 litru, což ale na benzinový motor a vyšší stavbu karoserie není špatná hodnota. Mrzela nás jen absence pohonu všech kol, kterou bohužel do auta nedostanete ani za příplatek. Do města jde ale o ideální stylovku, kterou netrápí neustálé zhasínání motoru ani časté rozjezdy.

Interiér, infotainment a systémy: spoustu místa s tvrdými plasty

Co vás uvnitř mile překvapí je prostor – na tak malé auto musíme určitě smeknout. Místa je dost v podélném i příčném prostoru, a to i pro posádku vzadu. Ani kufr na tom není vůbec špatně, ačkoli by strmě zkosená záď měla znamenat opak. V základu můžete počítat s prostorem pro 455 litrů bagáže. V případě sklopených zadních sedaček se prostor rozroste až na pěkných 1 281 litrů.

Vzhledem k tomu, že jde „entry SUV“ od Volkswagenu, musíte počítat s převládajícími tvrdými plasty. Vše je ale kvalitně slícované a karbonové obložení dodá trochu toho šmrncu. Určitě doporučím R-Line sedačky, které nejen skvěle vypadají, ale dobře drží tělo v zatáčkách. Že jde o auto pro rozmazlenou mladou generaci dokazují všudypřítomné USB nabíječky. Dvě najdete ve středové konzoli pro zadní pasažéry a jednu vpředu. Řidič nebo spolujezdec navíc můžou využít pro nabíjení svého telefonu bezdrátovou nabíječku.

Náš T-Cross měl velice slušnou výbavu, což dokazoval i digitální přístrojový štít Active Info Display. Ten umí na svém barevném TFT displeji s úhlopříčkou 10,25 palce ukázat nepřeberné množství informací. Základem je samozřejmě otáčkoměr, tachometr a počítadlo kilometrů, ale počítat můžete i s multimédii a navigací. Její mapu si můžete roztáhnout přes celý displej a údaje o jízdě se skryjí do stran. Konfigurace displeje probíhá přes multifunkční volant a ovládání je velice intuitivní. Jednotlivá zobrazení si pak můžete uložit a rychlou volbou přepínat až mezi třemi profily.

Druhý displej ve středu palubky si navíc umí poradit i s dotyky. V kombinaci s navigační systémem Discover Media jde o skutečně dobrého pomocníka. Displej o velikosti 8 palců umí využívat i služby Car-Net a získat tak dopravní informace v reálném čase. Systém nemá vlastní SIM kartu, a tak musí čerpat data z vašeho mobilu. Snadno se pak dozví informace o zajímavých restauracích či volných parkovacích místech, stejně jako o nejbližších čerpacích stanicích s aktuálními cenami. Co se týká reprodukce hudby, Volkswagen se rozhodl pro spolupráci s firmou Beats, která do vozu dodala svůj audiosystém. Za příplatek tedy dostanete subwoofer s hlubšími basy a zesilovač s výkonem 300 wattů. Navíc získáte půlroční předplatné Apple Music s více než 50 miliony skladeb.

Je fajn, že k vozu dostanete bezplatnou mobilní aplikaci Volkswagen Connect, která vám umožní přístup ke všem důležitým datům vozu. V appce se pak rychle seznámíte se stavem počítadla kilometrů, nadcházejícími termíny servisních prohlídek nebo aktuálními varovnými upozornění a doporučeními údržby. V případě poruchy můžete přímo z aplikace kontaktovat horkou linku Volkswagen v příslušné zemi, která je k dispozici 24 hodin denně, nebo nejbližší servis Volkswagen. Pro podnikatele je zde možnost založení digitální knihy jízd a díky monitoru čerpání paliva můžete sledovat vaše náklady na jízdu.

Parkování je s tak malým autem hračka. Pomáhá i kvalitní zadní kamera.

Volkswagen nezahálel ani v oblasti bezpečnostních asistentů. Základem je asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu, který od rychlosti 60 km/h rozpozná situaci, kdy vozidlo neúmyslně opouští vyznačený jízdní pruh. Auto umí dávat i korekce do volantu, což může být někdy skvělá věc. Říkám někdy, protože se mi několikrát stalo, že se T-Cross při opravách na dálnici „chytil“ bílé čáry a nepříjemně se mě snažil tlačit mimo zúžení. Pro mě důležitější je asistent nouzového brzdění s funkcí City Brake včetně rozpoznávání chodců. Ten při hrozícím nárazu do překážky před automobilem pomůže zmírnit následky potenciální kolize, nebo jí zcela zabránit. Tento systém funguje báječně a ve městě je skvělým pomocníkem.

Parkování je s tak malým autem hračka, čemuž pomáhá i zadní kamera s jemným rozlišením. Při parkování a rychlostech do 10 km/h auto umí brzdit a zabránit tak malým nehodám či škrábancům. Pokud ale jedete vyšší trávou, můžete systém zmást a on vám tu a tam skočí na brzdu.

Zhodnocení: bez kompromisů s velkým „ale“

Když to vezmu kolem a kolem, jde o povedené autíčko, které díky pár detailům umí vybočit z řady. Je ideální do městské džungle například pro mladou rodinu. Rozhodně nejde o žádný závoďák, ale při řízení máte docela příjemný živý pocit. Dáváme palec nahoru za fakt, že i do nejmenšího crossoveru dostanete digitální přístrojový štít. Nechybí ani další vybavení včetně bezdrátového nabíjení a veškeré konektivity.

Dostáváme se ale k hlavnímu háčku při koupi Volkswagenu T-Cross. Pokud si myslíte, že tenhle drobek bude stát 300 tisíc, bohužel se hluboce mýlíte. V úplném základu přijde T-Cross na 433 900 korun. Pokud se rozhodnete pro 115koňové TSI a sedmistupňový automat, začíná cena na 494 900 korunách. Naše krásně vybavená verze s paketem R-Line přijde na 685 380 Kč a za takové peníze už seženete auto dost jiné kategorie.

Klady
  • prostorný interiér
  • jízdní vlastnosti na hladkém asfaltu
  • vzhled
  • možnost bohaté výbavy
Zápory
  • vyšší pořizovací cena
  • pohon všech kol ani za příplatek
  • tvrdé plasty v interiéru
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze