Otestovali jsme třetí generaci Hyundai Tucson, které střídavě na našem kontinentu používalo jméno ix35. Aktuální verze se u nás prodává od léta tohoto roku a míří především proti domácí Škodě Karoq nebo příbuzné Kia Sportage.
Vnější design: facelift prospěl skoro na všech frontách
Tucson prodělal v roce 2018 facelift, díky kterému dostal novou masku chladiče, kompletně diodové světlomety nebo upravené oba nárazníky. Změny se projevily především z předního pohledu. Auto řádně vyspělo a speciálně v naší modré barvě mu to hodně sluší. Diodová světla dodala moderní vzhled a sjednocují všechny modely automobilky. Jak se mi Tucson zepředu opravdu hodně líbí, tak dle mého názoru zaostává zezadu.
Speciálně ve srovnání s až luxusně vypadající přední částí vypadají koncová světla trochu fádně. Celkově jde ale o vyvážený crossover, kterému na délku naměříte 4 480, na šířku 1 850 a na výšku 1 645 mm bez střešních ližin. Našemu testovacímu kousku pomohla i 19palcová kola pěkného designu. To, že jde o mild-hybridní pohonnou jednotku, poznáte podle znáčku 48V nad předními koly. Číslo samozřejmě značí volty a ne ventily, což byla mimochodem jedna z otázek, které jsem musel na tankovací stanici čelit.
Technika a výbava: všechno, nebo nic
Pod kapotou nám klapala ta nejdražší z dostupných jednotek. Hyundai do Tucsonu nabízí motory s objemem 1,6 litrů v dieselové i benzinové variantě a také 2litrový diesel. 2litr pak můžete dostat i v kýženém mild-hybridu. Nejvyšší řadový čtyřválec se dodává pouze s pohonem všech kol HTRAC. Na vás tedy zbude pouze výběr manuálního 6stupně, nebo 2spojkové automatické převodovky s 8 stupni.
Motor umí vyprodukovat výkon 136 kW, respektive 185 koní v čtyř tisících otáčkách. I díky točivému momentu 400 Nm se na stovku dostanete s automatickou převodovkou za 9,5 vteřiny a zrychlování skončí v rychlosti 201 km/h. Na 1779kilový crossover jde o naprosto dostačující hodnoty. Mild-hybridní kouzla se dějí díky lithium-iontovým akumulátorům s kapacitou 0,44 kWh, generátoru s funkcemi spouštěče a elektromotoru MHSG, nízkonapěťovému měniči stejnosměrného proudu LDC a invertoru.
Vůz sice neumí jet na pouze na elektřinu, avšak při rozjezdu spalovacímu motoru pomůže výkonem až 12 kW. Z kopce pak bude samozřejmě energii rekuperovat. Výsledkem by měla být kombinovaná spotřeba 5,7 litrů nafty na každých 100 kilometrů jízdy.
Základní verze Tucsonu s benzinovým 1,6litrovým motorem a pohonem pouze předních kol vyjde na 549 990 Kč. Motorizace 2,0 CRDi 4×4 Mild Hybrid se dodává pouze v nejvyšší výbavě Style za 839 990 Kč a pravděpodobně vás ještě bude čekat příplatek 55 tisíc za automatickou převodovku. Na rozdíl od prémiových značek se však nemusíte bát nekonečně dlouhé řady příplatkové výbavy, ve které utopíte finance na koupi přinejmenším nové Fabie.
Připlatit si můžete necelých 18 tisíc za metalický lak, nebo se rozšoupnout a za 70 tisíc investovat do paketu Premium. Ten nabízí 19palcová kola, elektricky ovládané páté dveře s bezdotykovým ovládáním, kožené čalounění, elektricky nastavitelná a ventilovaná přední sedadla, ostřikovače předních světlometů, chromované vnější kliky dveří, prémiový audiosystém Krell včetně subwooferu a externího zesilovače, 360° kamerový systém a panoramatické střešní okno.
Interiér: malými kroky k velkým změnám
Facelift se překvapivě významně dotknul interiéru. Staromódně zapracovaná obrazovka infotainmentu do palubní desky se vytáhla na horní část v podobě tabletu. Hranatější výdechy klimatizace evokují SUV styl a téměř všude panují kvalitní materiály. Měkčené plasty hrají prim, ale když budete hledat, tu a tam najdete také nějaký tvrdší materiál. S každou další generací jsou na tom korejská auta s kvalitou lépe. Našemu testovacímu kousku určitě prospěl i paket Premium s koženým čalouněním.
Díky rozvoru 2 670 mm se uvnitř budete cítit dostatečně vzdušně, speciálně v kombinaci s obrovskou panoramatickou střechou. Auto je připraveno na souboj s celou rodinou pěknou zásobou USB portů a 12V zásuvek pro přední i zadní sedadla a samozřejmě také kufr. Přední sedadla můžete vyhřívat i odvětrávat, zadní se pak musí spokojit pouze s vyhříváním. I tak jde ale o nadprůměrnou výbavu ve srovnání s konkurencí. Potěšila mě také přítomnost bezdrátového nabíjení nebo Apple CarPlay, ale na detaily si počkejte na další kapitolu.
Postupem času samozřejmě přijdete i na nedostatky. Mně nejvíce vadil chybějící průvlak pro lyže v loketní opěrce zadní lavice. Kdo by chtěl verzi mild-hybrid, musí také počítat s objemem kufru 459 litrů, což je o 43 litrů méně než v případě klasické verze. Při sklopených sedačkách se pak bavíme o prostoru 1 449 litrů pro zavazadla.
Chytré systémy a funkce: rodinný paket
Středobod technologii v Hyundai je systém se 7palcovým dotykovým displejem. Díky němu se můžete kolem auta podívat díky 360stupňové kameře, u které bych si však představoval lepší kvalitu. Naštěstí infotainment umí Apple CarPlay i Android Auto. Jde o nejlepší možnost, jak systém využívat. Jedinou nevýhodou je fakt, že se vám navigační pokyny neukáží na menším 4,2palcovém displeji mezi budíky.
Pokud byste nechtěli využívat zrcadlení obrazovky svého telefonu, můžete samozřejmě využít systém automobilky. Nový Tucson dostal zdarma předplatné služeb LIVE, které poskytují aktuální informace o dopravě, ceně paliva, počasí i POI a v neposlední řadě také o možnostech parkování i autorizovaných partnerech Hyundai. Dostanete také informace o rychlostních kamerách a radarech, ale jen pokud to legislativa v dané lokalitě dovoluje.
Při jízdě vám pomůže automatické přepínání dálkových světel, které funguje spolehlivě. Přední Bi-LED světlomety v kombinaci s přisvětlováním do zatáček fungují naprosto parádně. Ve městě oceníte systém autonomního nouzového brzdění, který umí do 70 km/h úplně předejít srážce a ve vyšších rychlostech alespoň zmírnit následky. Samozřejmostí je hlídání mrtvého úhlu nebo asistent pro jízdu v pruzích.
Jízdní vlastnosti: dovětek
Po usednutí za volant jsem si vzpomněl na přehnaně přeposilované řízení Hyundai ix35. I když je řízení na můj vkus pořád dost lehké, už je to o mnoho lepší.
Automobilka si nelámala hlavu s velkým množstvím režimů. Vedle voliče převodovky máte tlačítko Sport, které by mělo auto změnit na bestii, což se samozřejmě nestane. Radši nechte auto pěkně v přednastaveném režimu, který si s autem rozumí lépe. Motor zbytečně nevytáčí a při „kickdownu“ pedálem plynu jede auto stejně rychle.
Na crossover se auto docela statečně drží v zatáčkách, speciálně na 19palcových kolech se ale musí váš zadek srovnat s tím, že ucítí každý kanál. Podle mě je ale takový konkurenční Tiguan na stejně velkých kolech ještě o něco tvrdší. Příjemně překvapil pohon všech kol HTRAC, který používá zadní kola při každém rozjezdu a nejen když jsou přední kola v koncích. Po odehnání strážných andělů si s autem na sněhu užijete i dost legrace.
Že jde o mild-hybrid nemáte šanci poznat. Motor pracuje jako každý jiný diesel se systémem start-stop. Jak si auto rozvrhuje rekuperaci a následnou pomoc 12kW elektromotoru se dozvíte na displeji.
Spotřeba a dojezd: opravdu mild-změny
Hyundai díky mild-hybridnímu ústrojí hovoří o 7procentní úspoře paliva. Upřímně si nemyslím, že jsem schopen zhodnotit, jestli je to pravda. Ve městě počítejte se spotřebou 7 litrů na 100 kilometrů a mimo město zhruba o litr méně. Na vůz s vyšší karoserií a pohonem všech kol určitě nejde o špatnou hodnotu. Díky 58litrové nádrži se pak můžete dostat na hranici 900 ujetých kilometrů na jedinou nádrž.
Jestli se vám mild-hybridní technologie vyplatí je otázkou. Příplatek za papírovou úsporu 7 procent paliva je celých 30 tisíc korun. Myslím že úspora by mohla přijít jenom v městských podmínkách, ve kterých je 7 procent zhruba 0,4 litru na 100 kilometrů. S takovou by se vám investice do mild-hybridu vrátila na pomezí 250 tisíc kilometrů. Možná vás ale bude bavit sledovat tok elektrické energie, stejně se při výběru auta málokdo rozhoduje hlavou.
Galerie
Zhodnocení: matika a emoce
S každou generací se Hyundai ix35 lomeno Tucson posouvá kupředu. Za výbornou cenu dostanete kus pořádného auta, které splňuje všechny požadavky dnešní doby. 8stupňová automatická převodovka pracuje naprosto bez problémů, pohon všech kol vás nenechá ve štychu a dieselový motor z vás nevytáhne tolik peněz za palivo. Jde o alternativu k dnes již dost drahým německým konkurentům, které dokáže pořádně potrápit nejen na papíře, ale i v reálných podmínkách.
Na zvážení je určitě volba mild-hybridní verze. Při jízdě po městě se i teoreticky vyplatí za poměrně dlouhou dobu. Věřím ale v o něco větší spolehlivost díky elektromotoru a navíc je systém o něco zajímavější pro geeky. Nemůžu říct, že byste s mild-hybridem udělali chybu, ale musíte mít rádi nové technologie a hračky.