Jde to i bez dotací. Prodeje nabíjecích aut v Česku přesáhly 3 % trhu

5
Jde to i bez dotací. Prodeje nabíjecích aut v Česku přesáhly 3 % trhu
Fotografie: Škoda Auto
  • Prodeje aut do zásuvky rostou pomaleji, ale setrvale
  • Vozidel na CNG se naopak prodalo méně
  • Dieselů přibylo nejméně za posledních 12 let

Aktuální statisticky Centra dopravního výzkumu (CDV) ukazují, že se Česko v průběhu prvních 11 měsíců roku 2021 postupně stává ekologickou zemí. Sice pomaleji než v zemích, které podporují nákup čistých pohonů dotacemi, avšak přesto markantně. Mezi čisté pohony jsou stále počítány i fosilní zdroje LPG a CNG s lepšími bilancemi škodlivých emisí proti naftě či benzinu.

Celkové prodeje všech aut vystoupaly na 190 668 kusů, což značí meziroční navýšení o 4,4 % a vzpamatovávání se z covidové krize. Ještě lepší zprávou je, že podíl čistých vozidel (podle výše uvedené definice) stoupl meziročně o pěkných 40 % na 8 029 registrací, což znamená celkový tržní podíl 4,37 %. V rychlém ústupu souvisle od roku 2016 pokračují diesely, letos s počtem registrací 47 047 sáhly na dvanáctileté minimum. Způsobily to nové emisní normy, které část automobilek přiměly vyřadit je z nabídky a zbytek ořezat jejich nabídku a zvýšit ceny kvůli rostoucím výrobním nákladům. Přesto stále tvoří téměř čtvrtinu trhu (24,67 %). Benziňáky si naopak polepšily, meziročně o 9,5 % na výsledných 130 289 vozidel a 68,33% podíl na trhu.

Tak trochu retrospektivně působí situace mezi plynovými pohony. Zatímco donedávna Evropskou unií preferované CNG pokračuje ve strmém pádu, zahájeném v roce 2018 (za letošek propad o 42 % na 682 aut), LPG naopak prudce roste. A to přesto, že se mu na našem trhu věnují už jen tři značky. Mezi nimi je však Dacia, která s tímto palivem pokračuje. A také prodala celkem 1 060 Dusterů na LPG, tedy více než polovinu z celkem 1 915 jednotek. Druhé je Sandero s 504 registracemi a brzy do statistik jistě promluví i nový Jogger, jehož nejlevnější motorizace také spaluje LPG.

Prodeje I–XI 2021 CNG LPG
Dacia Duster 1 060
Dacia Sandero 504
Škoda Octavia 350
Renault Clio 159
Škoda Scala 140
Dacia Logan 94
Renault Captur 88
Škoda Kamiq 66
Seat Ibiza 35
Volkswagen Caddy 27

Z opravdu čistých pohonů začněme vodíkem. Ten totiž zažil meziroční růst, který vypadá v procentech impozantně (+700 %). Nárůst z jednoho na osm vozidel není za situace, kdy zcela chybí veřejné plnicí stanice, vůbec špatný. Dodejme, že z tohoto počtu připadá sedm kusů na Toyotu Mirai, zbytek samozřejmě na Hyundai Nexo. Uvidíme, co s prodeji udělá letos opět odložené otevření prvních veřejných plniček.

A konečně tu máme auta do zásuvky. V nich ovlivnily statistiky dva zásadní faktory. Zaprvé ukončení prodeje Škody CitigoE iV, která loni díky své atraktivní ceně táhla české prodeje a nástupce ve stejné cenové hladině Dacia Spring stihne první registrace až napřesrok. A zadruhé stále nepřicházející dotace pro nákup elektromobilů pro soukromé osoby. Zároveň se ale otevřela podpora pro veřejnou správu a školní instituce, spolu s dotacemi na budování domácích wallboxů. Ty ale nahrávají spíše plug-in hybridům, jejichž prodeje také meziročně vystřelily o 112 % na výsledných 3 426 kusů. Výsledkem těchto okolností je relativně malý meziroční nárůst prodejů čistých elektromobilů (+10 % na výsledných 2 313 aut). Jenže to může být vnímáno i jako dobrá zpráva; prodeje nepoklesly i přes výrazně vyšší cenu nově prodaných elektromobilů. Příští rok se jistě dočkáme lepších výsledků, protože kromě nástupu Springu nás čekají minimálně dva velké flotilové nákupy v řádech stovek vozidel (Komerční Banka a Rohlík).


Stejně jako v době Citiga, i dnes ovládá tuzemský trh s nabíjecími automobily Škoda Auto. Každý čtvrtý bateriový elektromobil nesl značku Škoda a Enyaq se stal s velkým náskokem bestsellerem. Volkswagen udržel druhé místo mezi BEV především díky modelu ID.4, menší ID.3 na něj ztrácí. V plug-in hybridech však přenechal stříbro za opět suverénně vedoucí Škodou Mercedesu, který se k pořádnému útoku na pozice mezi BEV teprve nadechuje, avšak v PHEV už si vybudoval slušné renomé. Tesla, ovládající řadu evropských trhů, u nás aktuálně nakoukla na páté místo. Uvidíme, jak se jí bude na zdejším, cenově citlivého trhu dále dařit.


Prodeje I–XI 2021 PHEV BEV
Škoda Enyaq 645
Škoda Octavia 613
Škoda Superb 377
Seat Leon 303
Mercedes-Benz GLE 267
Hyundai Kona 193
Tesla Model 3 184
Volkswagen ID.4 139
BMW X5 118
Toyota RAV4 108
Diskuze ke článku
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Jsem odpůrcem dotacím na nákup vozidel. Bohužel český stát to nevykompenzoval zvýšenou podporou výstavby infruktury.
Pro lidi to mohly být wallboxy k nově registrovaným elektromobilům. Daleko větší podpora rychlonabijecek nad rámec evropských peněz. Každá lanovka, aquapark apod. už mohl mít AC sloupky na parkovišti v destinacích. Pomohl by tak rozlousknout tu hádanku, zda první má být infrastruktura nebo vozidla.
A v regulaci a legislativě jsme taky mohli být napřed. Když se vyplatí terminál na platební karty v automatu na kafe za 15 Kč, proč by se stejný neměl vyplatit u nabíjecího sloupku, kde se platí 5-10Kč za kwh. Proč tedy není nařízen? Byli bychom první, kdo by překonal ten nesmysl s nabíjecími kartami a aplikacemi a vynalézáním kola.
Víťa Vacek
Víťa Vacek
Naposledy upraveno: 6. 12. 2021 18:45
Přijde mi to jako vtip. V Norsku je aktuálně součet benzín+nafta cca 5%. Mají to přesně otočené. Bez dotací tu bude Norsko za 20let?
Josef Ehrenberger
Josef Ehrenberger
Norsko tady nebude nikdy!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze