Aktuální statisticky Centra dopravního výzkumu (CDV) ukazují, že se Česko v průběhu prvních 11 měsíců roku 2021 postupně stává ekologickou zemí. Sice pomaleji než v zemích, které podporují nákup čistých pohonů dotacemi, avšak přesto markantně. Mezi čisté pohony jsou stále počítány i fosilní zdroje LPG a CNG s lepšími bilancemi škodlivých emisí proti naftě či benzinu.
Celkové prodeje všech aut vystoupaly na 190 668 kusů, což značí meziroční navýšení o 4,4 % a vzpamatovávání se z covidové krize. Ještě lepší zprávou je, že podíl čistých vozidel (podle výše uvedené definice) stoupl meziročně o pěkných 40 % na 8 029 registrací, což znamená celkový tržní podíl 4,37 %. V rychlém ústupu souvisle od roku 2016 pokračují diesely, letos s počtem registrací 47 047 sáhly na dvanáctileté minimum. Způsobily to nové emisní normy, které část automobilek přiměly vyřadit je z nabídky a zbytek ořezat jejich nabídku a zvýšit ceny kvůli rostoucím výrobním nákladům. Přesto stále tvoří téměř čtvrtinu trhu (24,67 %). Benziňáky si naopak polepšily, meziročně o 9,5 % na výsledných 130 289 vozidel a 68,33% podíl na trhu.
Tak trochu retrospektivně působí situace mezi plynovými pohony. Zatímco donedávna Evropskou unií preferované CNG pokračuje ve strmém pádu, zahájeném v roce 2018 (za letošek propad o 42 % na 682 aut), LPG naopak prudce roste. A to přesto, že se mu na našem trhu věnují už jen tři značky. Mezi nimi je však Dacia, která s tímto palivem pokračuje. A také prodala celkem 1 060 Dusterů na LPG, tedy více než polovinu z celkem 1 915 jednotek. Druhé je Sandero s 504 registracemi a brzy do statistik jistě promluví i nový Jogger, jehož nejlevnější motorizace také spaluje LPG.
Prodeje I–XI 2021 | CNG | LPG |
---|---|---|
Dacia Duster | – | 1 060 |
Dacia Sandero | – | 504 |
Škoda Octavia | 350 | – |
Renault Clio | – | 159 |
Škoda Scala | 140 | – |
Dacia Logan | – | 94 |
Renault Captur | – | 88 |
Škoda Kamiq | 66 | – |
Seat Ibiza | 35 | – |
Volkswagen Caddy | 27 | – |
Z opravdu čistých pohonů začněme vodíkem. Ten totiž zažil meziroční růst, který vypadá v procentech impozantně (+700 %). Nárůst z jednoho na osm vozidel není za situace, kdy zcela chybí veřejné plnicí stanice, vůbec špatný. Dodejme, že z tohoto počtu připadá sedm kusů na Toyotu Mirai, zbytek samozřejmě na Hyundai Nexo. Uvidíme, co s prodeji udělá letos opět odložené otevření prvních veřejných plniček.
A konečně tu máme auta do zásuvky. V nich ovlivnily statistiky dva zásadní faktory. Zaprvé ukončení prodeje Škody CitigoE iV, která loni díky své atraktivní ceně táhla české prodeje a nástupce ve stejné cenové hladině Dacia Spring stihne první registrace až napřesrok. A zadruhé stále nepřicházející dotace pro nákup elektromobilů pro soukromé osoby. Zároveň se ale otevřela podpora pro veřejnou správu a školní instituce, spolu s dotacemi na budování domácích wallboxů. Ty ale nahrávají spíše plug-in hybridům, jejichž prodeje také meziročně vystřelily o 112 % na výsledných 3 426 kusů. Výsledkem těchto okolností je relativně malý meziroční nárůst prodejů čistých elektromobilů (+10 % na výsledných 2 313 aut). Jenže to může být vnímáno i jako dobrá zpráva; prodeje nepoklesly i přes výrazně vyšší cenu nově prodaných elektromobilů. Příští rok se jistě dočkáme lepších výsledků, protože kromě nástupu Springu nás čekají minimálně dva velké flotilové nákupy v řádech stovek vozidel (Komerční Banka a Rohlík).
Stejně jako v době Citiga, i dnes ovládá tuzemský trh s nabíjecími automobily Škoda Auto. Každý čtvrtý bateriový elektromobil nesl značku Škoda a Enyaq se stal s velkým náskokem bestsellerem. Volkswagen udržel druhé místo mezi BEV především díky modelu ID.4, menší ID.3 na něj ztrácí. V plug-in hybridech však přenechal stříbro za opět suverénně vedoucí Škodou Mercedesu, který se k pořádnému útoku na pozice mezi BEV teprve nadechuje, avšak v PHEV už si vybudoval slušné renomé. Tesla, ovládající řadu evropských trhů, u nás aktuálně nakoukla na páté místo. Uvidíme, jak se jí bude na zdejším, cenově citlivého trhu dále dařit.
Prodeje I–XI 2021 | PHEV | BEV |
---|---|---|
Škoda Enyaq | – | 645 |
Škoda Octavia | 613 | – |
Škoda Superb | 377 | – |
Seat Leon | 303 | – |
Mercedes-Benz GLE | 267 | – |
Hyundai Kona | – | 193 |
Tesla Model 3 | – | 184 |
Volkswagen ID.4 | – | 139 |
BMW X5 | 118 | – |
Toyota RAV4 | 108 | – |
Pro lidi to mohly být wallboxy k nově registrovaným elektromobilům. Daleko větší podpora rychlonabijecek nad rámec evropských peněz. Každá lanovka, aquapark apod. už mohl mít AC sloupky na parkovišti v destinacích. Pomohl by tak rozlousknout tu hádanku, zda první má být infrastruktura nebo vozidla.
A v regulaci a legislativě jsme taky mohli být napřed. Když se vyplatí terminál na platební karty v automatu na kafe za 15 Kč, proč by se stejný neměl vyplatit u nabíjecího sloupku, kde se platí 5-10Kč za kwh. Proč tedy není nařízen? Byli bychom první, kdo by překonal ten nesmysl s nabíjecími kartami a aplikacemi a vynalézáním kola.