Firma Rohlík podnikla průlomový krok, jako jedna z vůbec prvních na českém trhu se rozhodla pro rozsáhlou elektrifikaci své flotily. Do konce příštího roku chce pořídit celkem 400 elektrických aut, což je zatím největší záměr svého druhu. V současné době dobíhá pilotní projekt elektrifikace dvou dep v Liboci a Horních Počernicích a startuje ostrý provoz. Aktuálně už nese logo Rohlíku 42 užitkových elektromobilů a ještě tento týden by se první z nich měly vydat k zákazníkům.
Rohlík se rozhodl pro značku Maxus, konkrétně pro model eDeliver 3. Pro zatím nepříliš etablovanou čínskou značku se rozhodl kvůli tomu, že její vozidla jsou dobře vybavená (nechybí automatická klimatizace, multifunkční kožený volant, tempomat, handsfree atd.), lehká (používají povrchové panely z hliníku a plastu) a především byla hned k dispozici. Firma Top Drive Club totiž nabídla skladové kusy, zatímco u konkurence jsou mnohdy dlouhé čekací lhůty kvůli čipové krizi i dalším faktorům. Přesnou cenu vozidel Rohlík neprozradil, ale prý se díky flotilovým slevám přiblížila dosud používaným dodávkám na CNG.
Není to jediná značka ve flotile Rohlíku, tam už jezdí i elektrický Renault Kangoo Z.E., tedy starší generace, která má menší užitečný objem i dojezd, ovšem Rohlík bude v následujícím období testovat nejen nové Kangoo, ale i další vozidla. Konkrétně Opel e-Vivaro či Mercedes-Benz eVito. Jedná také s Volkswagenem a měl by být vůbec první firmou na světě, která dostane celou flotilu chystaného Volkswagenu I.D. Buzz.
Elektrická dodávka z Číny - Maxus e-Deliver 3. – Není dokonalá, ale do města mnohem lepší než Diesel.
Rohlík vedle toho již úspěšně provozuje 23 elektrokol, s nimiž přednostně zaváží městská centra. Jedno kolo uveze kromě kurýra zhruba 180 kg nákladu a ujede na jedno nabití kolem 40 km. Do budoucna je s touto dopravou počítáno jako s perspektivní a hlavní pro klidné zóny.
V souvislosti s elektromobilitou se buduje i infrastruktura, každé auto dostává přidělený vlastní nabíjecí bod. Jedno ze dvou dep, v němž proběhl pilotní projekt, jich má 32. Jde tak o jeden z největších hubů v Česku. Zvoleny byly AC přípojky s výkonem až 22 kW a chytrým řízením. To je nezbytné, protože k dispozici nebývá dostatek příkonu pro plný výkon všech přípojek, dochází tedy k jeho dělení. Zároveň byla místo obvyklého řešení master-slave zvolena nákladnější architektura rovnocenných stanic kvůli tomu, aby po případném poškození master nabíječky nepřestaly fungovat i všechny ostatní. Vše je propojeno s dispečinkem, který v reálném čase vidí, kde který automobil právě dobíjí. Kurýři mají k dispozici také čipy a mohou případně dobíjet i DC u stanic všech dominantních providerů na českém trhu.
Při budování infrastruktury se dbalo na rozšiřitelnost a dostatečnou dimenzaci, nezapomnělo se ani na praktické otázky typu ochrany proti najetí autem. Každý bod je řešen v podobě wallboxu se dvěma vlastními kabely, které usnadňují manipulaci, a zároveň informačním displejem, který kurýra informuje o správném zapojení a korektním průběhu nabíjení. Toto řešení přišlo řádově na miliony, do budoucna se počítá i s využitím fotovoltaiky a bateriových úložišť. Cílem je minimalizace závislosti Rohlíku na externích dodavatelích, v první řadě paliv.
Kurýrní auto Rohlíku najede denně průměrně 230 až 250 kilometrů, to by měl dojezd Maxusu bezpečně zvládnout. Pro všechny případy je však vybaven i DC nabíjením a kurýr již zmíněným čipem. Počítá se se zhruba osmiletou životností baterie a její výměnou po dosloužení.
Podle generálního ředitele Rohlíku Olina Nováka nejsou hlavním důvodem primární úspory, firma se snaží dlouhodobě zlepšovat své jméno a používání tichých a ekologických vozidel by jí v tom mělo pomoci. Pragmaticky se ale počítá i se změnou legislativy, která zakáže vozům na fosilní paliva vjezdy do nízkoemisních zón a Rohlík na to chce být připraven. Přechodem kurýrních služeb na elektromobilitu se stává průkopníkem i v evropském měřítku a v tuto chvíli už jedná o vývozu svého know-how na vybrané zahraniční trhy. Jde tedy o vzácný případ, kdy v Česku vzniká koncept, přebíraný zahraničím.