Premiéra ID.Buzz se blíží, Volkswagen začíná čeřit vodu

Premiéra ID.Buzz se blíží, Volkswagen začíná čeřit vodu
Fotografie: Volkswagen
  • Historie konceptů a prototypů novodobého Busu už trvá přes 20 let
  • Slibů o brzkém zahájení výroby už zaznělo několik
  • Volkswagen ID.Buzz se však na silnice opravdu podívá

S retrovlnami to není snadné. Přicházejí, pak zase odcházejí a zdaleka ne každý pokus oživit starou legendu dopadne tak skvěle, jako novodobé Mini. Přesto se to tentokrát povedlo a blíží se premiéra sériového Volkswagenu ID.Buzz, jehož definitivní podobu stále zpřesňují nové fotografie. A nyní se objevila zatím nejvěrnější. Má nač navazovat; už v roce 2001 se Volkswagen v Detroitu pochlubil hranatým konceptem Minibus, který na legendární hippie-vůz Volkswagen Bus odkazoval. Reakce překvapené veřejnosti byly tak vřelé, že neméně překvapený Volkswagen slíbil zahájení sériové výroby. Vládla totiž Piëchova éra, kdy bylo možné téměř vše a ambice wolfsburské automobilky sahaly až ke hvězdám. Z výroby nakonec sešlo, veřejnost zapomněla, ovšem začal tím dlouhý a spletitý příběh znovuzrození druhého nejlegendárnějšího Volkswagenu po Broukovi.

Už teď má na kontě dvacet let, během nichž se, jen pro zajímavost, stačily v autosalonech vystřídat už tři generace sériových užitkových Volkswagenů, přímých nástupců prapůvodního Typu 2 z roku 1949 (teprve o mnoho desetiletí zpětně přejmenovaného na T1). Ten se v květnu 1950 zjevil i jako mikrobus a o rok později i jako Deluxe Microbus s celkem 23 okny. A změnil svět, když ničím jiným, tak svým spojením s hnutím Hippie. Ačkoliv jich vznikla spousta, dnes jde o mimořádně cenný veterán a jeden ze symbolů hospodářského zázraku poválečného Německa. Prostě ideální kandidát na pořádné retro.

Snahy o oživení se vrátily v roce 2011 s podobně střiženým, avšak menším a proporcím originálu nepříliš věrným konceptem New Bulli. Ten opět překvapil svět, když spalovací motor nahradil elektrickým a slíbil velmi ambiciózní parametry. Výkon 85 kW (115 k) se zdál být reálným, ale dojezd 300 km s baterií o kapacitě 40 kWh byl z dnešního pohledu velkou iluzí. Poháněna byla samozřejmě přední kola a počítalo se, rovněž samozřejmě, s alternativní montáží spalovacích motorů. Tehdy byl podobný přístup označen za trend, nicméně ani nový Bulli se výrobních linek nedočkal.

Dalším marným pokusem byl Budd-E z roku 2016, zaměřený především na technologie, proto se také místo obvyklých autosalonů představil na technologické výstavě CES v Las Vegas. Tam oslnil zcela novým konceptem průběžného přístrojového štítu (jaký z některých nových elektromobilů nyní známe) a elektrickými parametry. Avizovaný dojezd 533 km podle NEDC vypadal tentokrát díky 101kWh baterii reálně, při tehdejším stavu infrastruktury už méně její slibované nabití na 80 % za půl hodiny. Zato hned dva motory o celkovém výkonu 235 kW (320 k), pohánějící všechna kola, byla velmi reálným příslibem věcí příštích. Ani Budd-E slibovaný rok sériové produkce 2019 nesplnil, přivedl však na svět prototyp ryze elektrické platformy MEB.

Marné čekání vyvolalo reakci dokonce i třetích stran; ve stejném roce jako Budd-E pustil do světa (a díky tehdy už dobře etablovaným sociálním sítím se mu to také povedlo) nezávislý designér David Obendorfer studii výrazného retra, pojmenovanou nenápaditě Volkswagen T1 Revival. I to však byl špatný hrob pro pláč; šlo pouze o zdařilé virtuální modely bez jakýchkoliv ambicí na realizaci.

Jenže tou dobou už ve Volkswagenu vznikal opravdový elektrický nástupce, který motor přesunul zpět tam, kam patří; tedy dozadu. I ten si prošel stádiem studií, konceptů a prototypů a nyní už po silnici krouží zjevně definitivní podoba. Jenže tu zatím pořád neznáme, jen si stále upřesňujeme jednotlivé detaily a už jsme si uvědomili, že na extravagance všech zmíněných konceptů můžeme zapomenout. Tohle bude dostupná dodávka se vším všudy, byť s obřím dojezdem.

Jenže Volkswagen s ní má velké plány, které dnes potřebují pořádný marketing (nebo generálního ředitele s pořádně prořízlou pusou po vzoru Elona Muska). A jeho součástí je udržovat prchavou pozornost veřejnosti ještě před oficiální premiérou, v tomto případě plánovanou na rok 2022. Takže už jsme viděli obrázky zamaskovaného prototypu s autonomním řízením, nedávno proběhl médii snímek i údajně zcela demaskovaného prototypu, v téměř každé tiskové zprávě Volkswagenu z poslední doby se nějaká ta zmínka o ID.Buzz najde a aktuálně tu máme podle electrek.co vůz zřejmě definitivních tvarů, zahalený do duhových maskovacích barev. Jak se vám líbí?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze