S retrovlnami to není snadné. Přicházejí, pak zase odcházejí a zdaleka ne každý pokus oživit starou legendu dopadne tak skvěle, jako novodobé Mini. Přesto se to tentokrát povedlo a blíží se premiéra sériového Volkswagenu ID.Buzz, jehož definitivní podobu stále zpřesňují nové fotografie. A nyní se objevila zatím nejvěrnější. Má nač navazovat; už v roce 2001 se Volkswagen v Detroitu pochlubil hranatým konceptem Minibus, který na legendární hippie-vůz Volkswagen Bus odkazoval. Reakce překvapené veřejnosti byly tak vřelé, že neméně překvapený Volkswagen slíbil zahájení sériové výroby. Vládla totiž Piëchova éra, kdy bylo možné téměř vše a ambice wolfsburské automobilky sahaly až ke hvězdám. Z výroby nakonec sešlo, veřejnost zapomněla, ovšem začal tím dlouhý a spletitý příběh znovuzrození druhého nejlegendárnějšího Volkswagenu po Broukovi.
Populární dodávka od Volkswagenu dostane celkem tři verze. Lišit se budou podle trhu
Už teď má na kontě dvacet let, během nichž se, jen pro zajímavost, stačily v autosalonech vystřídat už tři generace sériových užitkových Volkswagenů, přímých nástupců prapůvodního Typu 2 z roku 1949 (teprve o mnoho desetiletí zpětně přejmenovaného na T1). Ten se v květnu 1950 zjevil i jako mikrobus a o rok později i jako Deluxe Microbus s celkem 23 okny. A změnil svět, když ničím jiným, tak svým spojením s hnutím Hippie. Ačkoliv jich vznikla spousta, dnes jde o mimořádně cenný veterán a jeden ze symbolů hospodářského zázraku poválečného Německa. Prostě ideální kandidát na pořádné retro.
Snahy o oživení se vrátily v roce 2011 s podobně střiženým, avšak menším a proporcím originálu nepříliš věrným konceptem New Bulli. Ten opět překvapil svět, když spalovací motor nahradil elektrickým a slíbil velmi ambiciózní parametry. Výkon 85 kW (115 k) se zdál být reálným, ale dojezd 300 km s baterií o kapacitě 40 kWh byl z dnešního pohledu velkou iluzí. Poháněna byla samozřejmě přední kola a počítalo se, rovněž samozřejmě, s alternativní montáží spalovacích motorů. Tehdy byl podobný přístup označen za trend, nicméně ani nový Bulli se výrobních linek nedočkal.
Dalším marným pokusem byl Budd-E z roku 2016, zaměřený především na technologie, proto se také místo obvyklých autosalonů představil na technologické výstavě CES v Las Vegas. Tam oslnil zcela novým konceptem průběžného přístrojového štítu (jaký z některých nových elektromobilů nyní známe) a elektrickými parametry. Avizovaný dojezd 533 km podle NEDC vypadal tentokrát díky 101kWh baterii reálně, při tehdejším stavu infrastruktury už méně její slibované nabití na 80 % za půl hodiny. Zato hned dva motory o celkovém výkonu 235 kW (320 k), pohánějící všechna kola, byla velmi reálným příslibem věcí příštích. Ani Budd-E slibovaný rok sériové produkce 2019 nesplnil, přivedl však na svět prototyp ryze elektrické platformy MEB.
Marné čekání vyvolalo reakci dokonce i třetích stran; ve stejném roce jako Budd-E pustil do světa (a díky tehdy už dobře etablovaným sociálním sítím se mu to také povedlo) nezávislý designér David Obendorfer studii výrazného retra, pojmenovanou nenápaditě Volkswagen T1 Revival. I to však byl špatný hrob pro pláč; šlo pouze o zdařilé virtuální modely bez jakýchkoliv ambicí na realizaci.
Jenže tou dobou už ve Volkswagenu vznikal opravdový elektrický nástupce, který motor přesunul zpět tam, kam patří; tedy dozadu. I ten si prošel stádiem studií, konceptů a prototypů a nyní už po silnici krouží zjevně definitivní podoba. Jenže tu zatím pořád neznáme, jen si stále upřesňujeme jednotlivé detaily a už jsme si uvědomili, že na extravagance všech zmíněných konceptů můžeme zapomenout. Tohle bude dostupná dodávka se vším všudy, byť s obřím dojezdem.
Jenže Volkswagen s ní má velké plány, které dnes potřebují pořádný marketing (nebo generálního ředitele s pořádně prořízlou pusou po vzoru Elona Muska). A jeho součástí je udržovat prchavou pozornost veřejnosti ještě před oficiální premiérou, v tomto případě plánovanou na rok 2022. Takže už jsme viděli obrázky zamaskovaného prototypu s autonomním řízením, nedávno proběhl médii snímek i údajně zcela demaskovaného prototypu, v téměř každé tiskové zprávě Volkswagenu z poslední doby se nějaká ta zmínka o ID.Buzz najde a aktuálně tu máme podle electrek.co vůz zřejmě definitivních tvarů, zahalený do duhových maskovacích barev. Jak se vám líbí?