Volkswagen ID. Buzz Cargo (2023)
test

Volkswagen ID. Buzz Cargo (2023)

Pracant k pohledání
3

Plně elektrická dodávka od Volkswagenu je dostupná v osobní i užitkové verzi, přičemž je budoucí alternativou k současnému Multivanu, který stále sází na benzinové a naftové motorizace. V čem všem jsou kouzla užitkového ID. Buzz Cargo a stačí pro běžný život poměrně základní výbava?

ID. Buzz Cargo se po dlouhém čekání konečně dostal na český trh, přičemž už v základu je k dispozici s výkonem 150 kW a baterií o využitelné kapacitě 77 kWh. Ještě letos by ale měly dorazit další verze, které nabídnou pohon všech kol a vyšší kapacitu baterie. Já se dnes budu věnovat takřka základnímu provedení. To nenabízelo přehnanou výbavu plnou příplatků, a tak chyběly zadní křídlové dveře, zpětné vnitřní zrcátko i vyhřívaní předních sedadel. Naopak zvenčí se Volkswagen nenechal zahanbit a ID. Buzz Cargo „oblékl“ do příplatkového jednolitého laku.

Technické parametry Volkswagen I.D. BUZZ Pro

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 246 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (76,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 423 km
Cena od1 593 834 Kč

O to větší překvapení na mě čekalo při jedné z nabíjecích zastávek kousek za Prahou. Na nabíjecí stanici totiž stál takřka totožný ID. Buzz, avšak v čistě osobní verzi. Pohledy jeho majitele byly nepopsatelné a nemohl věřit vlastním očím, že v totožné barvě se na jednom místě sešly jinak moc nevídané dva ID. Buzzy. Trošku mě štvalo, že testovaná specifikace postrádala bezklíčové odemykání. Při každé jízdě proto bylo nutné vyndat klíček z kapsy, dálkově vůz odemknout/zamknout a pak teprve vzít zpět do rukou tašky s věcmi. Něco takového bych u užitkového vozu za 1,5 milionu Kč rozhodně neakceptoval. Příplatků výrobce nabízí poměrně dost, a tak není problém kromě této věcičky připlatit za IQ. Matrix LED čelní světlomety nebo elektricky ovládané boční dveře.

ID. Buzz působí na okolí jako učiněné zjevení a hlavně majitelé konkurenčních dodávek byli z „Baze“ paf. Mnohem důležitější jsou ale pocity za volantem. Už v testu osobní verze ID. Buzz jsme si stěžovali, že kabina vozu je na některých místech vybavena lacinými tvrdými plasty, které se sem rozhodně nehodí. Dvojnásob to platí pro užitkovou verzi Cargo. Najít zde něco měkčeného, to byl nadlidský úkol. Taktéž je potřeba počítat s trošku spartánským vzhledem kabiny, který počítá s drsným prostředím plným prachu a oděrek. Kromě koženého volantu a středové lesklé obrazovky tak ID. Buzz rozhodně nenabídne nějaké luxusnější prvky. V kabině bylo sedadlo řidiče a spojená sedačka pro dvě osoby. A zatímco na výšku je v kabině místa naprostý dostatek, do šířky už to tak slavné není. Tři dělníci se sem prostě nevejdou.

Pochválit naopak musím množství odkládacích prostor. V kabině je možné uložit hodně věcí najednou a vhod přijde i rozměrná polička před spolujezdcem. Ani držáky na nápoje nebyly úplně marné a plechovky s pitím v nich držely mnohem lépe než u veškerých francouzských dodávek. A co když chcete ve voze cestovat na lehko a odložit si bundu či mikinu? Od toho zde jsou háčky na oděvy na dělicí přepážce za sedadly. Kvůli neprosklené zadní části vozu a absenci zpětného zrcátka je tato verze vhodná spíše pro zkušenější řidiče, kteří se umí orientovat pouze podle bočních zpětných zrcátek. Ve výbavě naštěstí byla zadní parkovací kamera se slušným rozlišením a naváděcími čárami. Díky tomu nebylo parkování pozadu problémem. V rámci vyšší bezpečnosti důrazně doporučuji připlatit za systém hlídání slepého úhlu.

Tato věc v testovaném ID. Buzz Cargo chyběla a nejednou se stalo, že se mi vedle vozu schoval i větší rodinný kombík. A jak je to s prostorností Carga? Objem nákladového prostoru činí dle tabulek 3 900 litrů. Nákladový prostor má na šířku 1 732 mm, mezi podběhy zadních kol pak 1 230 mm. S volbou křídlových dveří se zavazadlový prostor chlubí délkou 2 232 mm. To je o něco více než v případě klasického víka, které zkrouhne délku o 24 mm. Do útrob německého užitkáče se tak vejde leccos. A opět, kdo má rád příplatky, může si přijít na své. Nákladový prostor může dostat speciální vestavbu pro kutili, stejně jako jej lze vyložit speciálními dřevěnými deskami. A co zamrzí? Rozhodně stropní osvětlení. Stačí mít 10 minut otevřené dveře a stropní LED lampa zhasne. Chybí pak tlačítko na její aktivaci, což je škoda.

Člověk by to možná neřekl, ale i jízda je s ID. Buzz hodně příjemným zážitkem. Co na tom, že technika vozu umožňuje jet maximálně 145 km/h. Na nich je vůz po kratší chvíli a bylo znát, že podvozek by dokázal zpracovat klidně o 30 km/h vyšší tempo. U zatím jediné dostupné verze jsou poháněna zadní kola a použita je jednostupňová převodovka. Maximální výkon elektromotoru činí 150 kW a točivý moment dosahuje 310 Nm. Baterie s využitelnou kapacitou 77 kWh stačí na reálný dojezd okolo 330 km, což byl můj opakovaný dojezd při středně dynamickém zatížení. Rozhodně přijde vhod možnost nabíjení výkonem až 170 kW, ale využít lze i AC nabíjení s 11 kW. Spotřeba se po ujetí 870 km ustálila na 24,3 kWh na 100 km. Kdo by se chtěl pokusit o ještě nížší hodnoty, vůz nabízí jízdní režim Eco. V něm je omezena klimatizace a pedál akcelerátoru je značně otupělý.

Co se týče podvozku, platí zde rovnice: čím více nákladu, tím komfortnější jízda. Prázdný ID. Buzz Cargo byl tu a tam náchylný na ostřejší nerovnosti a bylo znát, že odlehčená záď má často tendenci odskočit. Jakmile se ale dozadu umístil náklad o váze pár desítek kg, najednou se ten samý úsek zdál být mnohem snesitelnější. Poměrně zarážející je pohotovostní hmotnost skoro 2,4 tuny. Do nákladového prostoru lze přitom vložit jen 600 kg nákladu. Dá se proto říci, že ID. Buzz Cargo může být volbou pro ty náročnější, ale je potřeba dopředu přemýšlet, jak přesně bude tato verze využíváná/zatěžována. V katalogu výbavy lze každopádně přihodit slušný počet příplatků, které dokáží z obyčejné dodávky udělat něco mnohem lepšího.

Pamatujte však na to, že Volkswagen nikdy nebyl z laciného kraje. To platí i pro testovaný kus. Jeho cena lehce přesáhla částku 1,6 milionu Kč a kdyby se české zastoupení rozhodlo pro velmi dobře vybavený exemplář, není problém se dostat na částku o 200 tisíc korun vyšší. Mluvíme zde přitom o základní variantě, bez pohonu všech kol a delšího dojezdu. Rozhodujícím faktorem pro největší procento kupujících bude cena a servisní náklady, s čímž je nutné počítat. Své kvality si ale Volkswagen ID. Buzz Cargo obhájit dokáže.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

volkswagen-id-buzz
Klady
  • dynamika
  • řidičská pozice
  • příjemná spotřeba
  • objem nákladového prostoru
Zápory
  • tvrdé plasty naprosto všude
  • vysoká cena
Diskuze ke článku
Roman Placer
Roman Placer
Hezká recenze, děkuji. Za ty peníze by to fakt sneslo trochu hodnotnější interiér podobně jako dodávky z rodiny Stellantisu. Dále moc nerozumím, proč i kombi displej velikosti kalkulačky, musí být vytrčený do prostoru místo toho, aby ho nějak vkusně zapracovali do palubky. Za mě divné, nevkusné řešení, které se jen asi snaží "ujíždět" na aktuálním trendu tabletů v kabině. Ale chápu, že toto je individuální pohled na věc. Jinak zvenčí moc povedené auto, to se VW povedlo. Jsem jen zvědavý, na co vyjde čtyřkolka s větší baterií a nějakou rozumnější výbavou, to se do 2M zřejmě nevejde, škoda.
Jo a opravte si prosím tu "vestavbu pro kutili", ta hrubka celkem bije do očí ;)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze