Projeli jsme nejvýkonnější „Bulli“ v historii, VW ID. Buzz GTX
test

Projeli jsme nejvýkonnější „Bulli“ v historii, VW ID. Buzz GTX

První jízdní dojmy

Na jaře Volkswagen představil nejvýkonnější minibus, který kdy vyráběl. Tím je Volkswagen ID. Buzz GTX, který jsme měli možnost vyzkoušet i na německých dálnicích. Vyzkoušeli jsme nejen akceleraci a maximální rychlost, ale zaměřili jsme se i na podvozek a spotřebu.

V březnu letošního roku Volkswagen představil v rámci GTX ofenzívy i Volkswagen ID. Buzz GTX, z něhož jsme přinesli první statické dojmy. Nyní jsme dostali první možnost se s tímto vozem projet. Na první projížďku jsem si vybral GTX se standardní karoserií, kde více vyniknou přednosti pohonu GTX.

Projeli jsme nejvýkonnější minibus v historii značky Volkswagen, ID. Buzz GTX

Technické parametry Volkswagen ID. Buzz GTX

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon250 kW, 340 koní, točivý moment: 560 Nm
Baterie84 kWh (79 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 185 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 400 km
Cena od0 Kč

Volkswagen ID. Buzz GTX dostal sportovnější vzhled

Na první pohled se Volkswagen ID. Buzz GTX nijak výrazně neliší od standardní verze, kromě několika zajímavých designových prvků. Vůz zaujme barevnou kombinací červené a stříbrné, která je typickou barevnou kombinací pro verzi GTX. Dále pak novým předním nárazníkem se sportovně vyhlížející mřížkou a mlhovkami stejnými jako u ostatních vozů z rodiny GTX + speciálně navrženými koly o velikosti 21 palců, která dodávají vozu sportovní charakter. Zatímco při statickém představení Volkswagenu ID. Buzz GTX, na rozdíl od ostatních modelů GTX, chyběla plaketka GTX na předních dveřích, nyní se testované vozy chlubí i tímto prvkem. Ten tedy usnadňuje rozpoznání verze GTX.

Vyšší tažná kapacita

Vůz se může pochlubit výkonem 250 kW, tedy 340 koní, a nabízí pohon všech kol. Má tedy stejnou techniku, jakou známe z ID.4 GTX, ID.5 GTX a ID.7 Tourer GTX. S nimi má i shodnou kapacitu baterie, konkrétně využitelných 79 kWh u základní délky karoserie (baterie shodná s ID.4 a ID.5 GTX), případně 86 kWh (shodná s ID.7 GTX) . Dále nejvýkonnější minivan v historii značky Volkswagen zaujme vyšší tažnou kapacitou, která činí 1 800 kg pro testovanou kratší verzi a 1 600 kg pro prodlouženou verzi. To z něj činí ideálního partnera nejen pro dynamickou jízdu, ale i pro tahání těžších přívěsů. Pohon všech kol pak uvítají ti, kteří jezdí například v zimě na hory. GTX je jediná verze ID. Buzzu s pohonem všech kol.

Změny v interiéru nejsou nijak radikální, ale i zde vidíme sportovnější styl. Volkswagen ID. Buzz GTX nabízí cestujícím sportovnější nádech díky sedačkám obšitým alcantarou s děrovaným logem GTX a volantu s červeným prošíváním, který také nese logo GTX. Sedačky vypadají tvarově stejně jakou základního ID. Buzzu, ale už nemají špatné boční vedení. Díky alcantaře na opěradle podrží posádku ještě o něco lépe. Je ale potřeba dodat, že se nedají srovnávat s klasickými sportovními sedačkami, které si v tomto ohledu vedou o poznání lépe.

Nejvíce mě ale zajímá rozdíl v jízdních vlastnostech, protože staticky už jsem si Volkswagen ID. Buzz GTX prohlédl. Hned při vyjíždění z parkoviště cítím příjemně tuhé řízení, takže je vidět, že u verze GTX nejspíše došlo ke snížení posilovacího účinku, aby měl řidič lepší zpětnou vazbu od kol. Když po „vymotání se“ z letiště v Hannoveru najíždím na dálnici, využívám první příležitosti vyzkoušet akceleraci. A rozhodně není špatná, podle očekávání je lepší než u nepřímého konkurenta. Tím je Ford e-Transit Custom MS-RT, který jsem nedávno také testoval. Ten se ale vyrábí jen v užitkové verzi a Volkswagen ID. Buzz GTX naopak jen v osobní, takže ačkoliv jde o podobně velká auta, o přímé konkurenty nejde. Navíc Ford má nižší výkon a pohon pouze zadních kol.

Na dálnici už ale ve vyšších rychlostech akcelerace slábne, nicméně na poměry této kategorie je stále solidní. Maximální rychlost je oficiálně 160 km/h, ale využil jsem možností německé dálnice a dostal se na 165 km/h (chvíli probliklo i 166 km/h), ovšem tachometry mírně proměřují, takže pokud bychom brali přesnou rychlost podle radaru či GPS, pravděpodobně by to bylo 160 km/h. Na tachometrových 165 km/h evidentně zasahuje omezovač a 166 km/h probliklo jen na chvilku při jízdě z mírného kopce. Maximální rychlost se tedy neliší od standardního ID. Buzzu s pohonem zadních kol a výkonem 210 kW. Reálně ale asi jen málokdo bude jezdit po dálnici takovou rychlostí, protože u auta této velikosti má kvůli velké čelní ploše rychlost mnohem větší dopad na spotřebu, a tím pádem i dojezd.

Chování v zatáčkách jsem měl možnost vyzkoušet v podstatě jen na dálničních nájezdech a sjezdech. Navíc pršelo, takže nedokážu objektivně zhodnotit, jak velký rozdíl je v podvozku ve srovnání s klasickým ID. Buzzem. Na mokru totiž šlo auto do smyku dříve, ale díky pohonu primárně zadní nápravy se dá směrovat do mírně přetáčivého smyku, byť elektronické stabilizační systémy mají tendenci auto brzo rovnat. Podvozek je ale evidentně trochu tvrdší, takže na suchu by se auto mělo naklánět méně. Rozdíl ale není velký, ostatně, nemá to ani výrazný vliv na komfort. Díky nízkému těžišti, jež je dané baterií v podlaze, asi nebylo nutné podvozek příliš přitvrzovat.

Pokud jde o spotřebu, není výsledek úplně relevantní, protože většina řidičů asi s tímto autem bude jezdit pomaleji. Já jsem několikrát zkoušel dynamiku a také jsem několikrát za cestu zrychlil na maximální rychlost. Většinou jsem se ale snažil jet na horní hranici rychlostních limitů a trasa obsahovala město, okresky i dálnici. Výsledná spotřeba byla po 94kilometrové trase 23,5 kWh/100 km, což při kapacitě baterie 79 kWh vychází na dojezd 336 km i při tomto ostřejším stylu jízdy.

Volkswagen ID. Buzz GTX

Celkově tedy Volkswagen ID. Buzz GTX přináší nejen drobné designové změny exteriéru i interiéru spolu s unikátní červeno-stříbrnou barevnou kombinací karoserie, ale také několik vylepšení v podobě vlastností. Nejen rychlejší akceleraci, ale zároveň i pohon všech kol a o poznání větší tažnou sílu. Díky nové efektivnější technice pohonu se podařilo i u výkonné verze udržet na podobné úrovni jako u současné zadokolky o výkonu 150 kW, přestože GTX má o 100 kW více. Navíc verze LWB má větší baterii, tedy i delší dojezd, protože spotřeba by se oproti krátké verzi neměla zásadně měnit. Těšíme se, až se Volkswagen ID. Buzz GTX dostane do Česka a budeme jej moci otestovat podrobněji, ale ještě si budeme muset pár měsíců počkat. Předobjednávky by se měly spustit v průběhu léta a první kusy by měly do Česka fyzicky dorazit někdy na podzim.

Nejvýkonnější Bulli všech dob. To je nový VW ID. Buzz GTX.

Foto: Volkswagen Užitkové vozy a Marek Tomíšek, fdrive.cz

volkswagen-id-buzz
Klady
  • pohon všech kol
  • solidní akcelerace
  • tažná síla až 1 800 kg
Zápory
  • absence sportovních sedaček
  • maximální rychlost pouze 160 km/h
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze