Ford jako první elektrickou dodávku uvedl E Transit, což je zároveň největší z dodávek s modrým oválem v logu. Před rokem a půl pak představila střední elektrickou dodávku Ford E Transit Custom, o které jsme psali. Přišla s výkonem 100 kW (136 koní), nebo 160 kW (218 koní), čímž na celé čáře poráží hlavní konkurenty od Stellantisu a mírně i konkurenční Mercedes e-Vito. Zároveň elektrický Ford Transit dostal nabíjecí výkon 125 kW, což je také více, než mají zmínění konkurenti. Nyní jsme měli možnost Ford E Transit Custom poprvé projet a čekalo nás velké překvapení. Sportovní verze MS-RT, která se neliší pouze vzhledem, ale zároveň i výkonem. Má totiž motor o výkonu 210 kW (286 koní) a vypadá opravdu ostře.
Sportovní dodávky mají u Fordu dlouhou historii, která sahá až do roku 1971, kdy Ford představil první generaci Supervanu. Postupně Ford s minimálně 10letými časovými odstupy představil další tři generace Supervanu, z nichž ta poslední z roku 2022 měla elektrický pohon. Výkon tohoto Supervanu byl bezmála 2 tisíce koní a na stovku zrychlil pod 2 sekundy. Představil se v GoodWoodu a o rok později s vylepšenou verzí Ford Supervan 4.2 francouzský pilot Romain Dumas vyhrál svoji kategorii na legendárním závodu do vrchu Pikes Peak a celkově byl druhý! Ford měl v minulosti také několik sportovních verzí Transitu pod označením MS-RT, které právě v nejnovější generaci dostala nejvýkonnější elektrická verze.
Právě touto verzí začínám, protože to je unikátní dodávka. Určitě se neprosadí ve flotilách, ale dokážu si ji představit u živnostníka, který si chce práci zpříjemnit. Případně pak ve firmě, kde její sportovní vzhled poslouží k posílení firemní image. Kromě již zmíněného výkonu 210 kW má sportovní body-kit, který se skládá ze sportovních nárazníků vpředu i vzadu, rozšiřujících lemů blatníků, spoileru vzadu nahoře, modře lakovaných třmenů brzd, sportovních kol a výrazného dvoubarevného lakování. V tomto případě byla karoserie lakovaná výraznou zelenou barvu a některé doplňky, jako jsou zrcátka, kliky, mřížky na předním nárazníku nebo difuzor na zadním nárazníku, byly černé. Uvnitř pak nalezneme sportovní sedačku řidiče i sportovní volant, který krásně padne do ruky.
Technické parametry Ford E-Transit Custom Van
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, ? × ? × ? mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 415 Nm |
Baterie | ? (74 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 125 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od |
Vyrážím z hotelu na cca 50kilometrovou trasu do místa, kde nás čeká prezentace služby Ford Pro. Trasa vede z velké části po městě, následuje kousek dálnice a poté se střídají okresky s jízdou přes vesnice, až nakonec opět přijíždíme do Frankfurtu. Zkoušíme zrychlení, nejprve na standardní režim Normal a poté i na režim Sport, který jsme museli hledat v infotainmentu. Ve druhém případě je akcelerace lepší, ale neohromila nás, čekali jsme od 210 kW více. Je to ale tím, že nám dozadu dali i náklad, abychom netestovali prázdnou dodávku. Takže zrychlení je dané i zatížením. I tak je ale svižnější než u běžné dodávky bez nákladu. Ford E Transit Custom má pohon zadních kol, takže trakce je výborná, zejména takto se zatížením.
Ford E Transit Custom MS-RT je opravdu sportovní dodávka
V zatáčkách díky sportovněji naladěnému podvozku E Transit Custom MS-RT sedí hezky, ale je to mírně na úkor komfortu. Ten ale zůstává i nadále přijatelný a za jízdní vlastnosti v zatáčkách to stojí. Co ale v zatáčkách oceňuji ještě více, to je sportovní sedačka, která krásně drží tělo. To stejné ale nemůže říci spolujezdec, protože dvojlavice vedle nemá žádné boční vedení. Takže je to auto jen pro řidiče, závozník by při svižnější jízdě trpěl. Na mokré silnici se díky zadnímu pohonu dá snadno dostat do lehkého přetáčivého smyku, ale na větší drifty si s velkou dodávkou na běžné silnici netroufám. Ovšem uznávám, že by mě to lákalo, kdyby byla k dispozici větší volná plocha. Po kombinované trase, na které byly i nějaké zkoušky dynamiky, pak přijíždíme do cíle se spotřebou 26 kWh/100 km. To by při využitelné kapacitě baterie 64 kWh vycházelo na teoretický dojezd cca 250 km.
Druhá verze, kterou zkouším, je ta základní, která má výkon pouhých 100 kW, tedy méně než polovinu toho co sportovní MS-RT. Má ale vyšší užitečnou hmotnost, takže je praktičtější. Navíc místo sportovního volantu má praktičtější volant, který lze (když vozidlo stojí a má zařazenou volbu P) sklopit do dvou poloh. Například když má živnostník přestávku, může si volant sklopit do polohy, kdy si na něj dá počítač a vyřeší nějaké e-maily, objednávky atd. Kromě sklopení je vedle sedačky řidiče deska, která pasuje do volantu a vytvoří z něj opravdu stolek. Lze jej ale nastavit i do úplně vodorovné polohy, kdy může posloužit jako stolek na svačinu.
Projeli jsme sportovní dodávku Ford e-Transit Custom MS-RT a další verze
S touto verzí jedu jen krátký 7kilometrový po městě, ale jelikož jde o primárně městské auto, považuji to za ideální testovací trasu. Komfort je o něco lepší než ve verzi MS-RT, ale rozdíl není velký. Pokud jde o jízdní vlastnosti, na této trase auto nedostávám do situace, kde bych poznal rozdíl. Dynamika naloženého auta je o poznání horší než u výkonné sportovní verze, ale na městský provoz je naprosto dostačující. V nižších rychlostech se rozjede obstojně, na dálnici by to bylo horší. Ale pokud se bude pohybovat například jako rozvážkový vůz po městě, kam je toto auto primárně určené, pak je to naprosto dostačující. Spotřeba na této trase pak byla 22 kWh/100 km, což odpovídá cca 290 kilometrům dojezdu.
Stejný 7kilometrový okruh po Frankfurtu jedu i s posledním autem, které má prostřední motorizaci o výkonu 160 kW, ale jde o osmimístné osobní E Tourneo Custom. Tam je v interiéru na první pohled vidět, že jde primárně o osobní verzi. Například má pohodlnější sedačky s nastavitelnou délkou sedáku, které jsou navíc pošité kůží. Je zde například audiosystém Bang & Olufsen a další komfortní prvky. Praktický volant ze základního Transitu zde ale není. Tato verze na mě působí jako mnohem dynamičtější než základní užitková verze a nemá příliš daleko k vrcholné MS-RT. V obou užitkových verzích ovšem byl náklad, zatímco v osobní verzi jsem jel pouze já. Ta je sice sama o sobě těžší, ale celková hmotnost auta pravděpodobně byla nižší než u naložených užitkových verzí. Spotřeba po tomto okruhu je trochu nižší než u základní užitkové verze, což nahrává teorii o nižší celkové hmotnosti. Se spotřebou 19 kWh/100 km to vychází na městský dojezd okolo 323 kilometrů, což je solidní hodnota.
Všechny tři verze tedy považuju za povedené, nejsou to evidentně auta určená na dlouhé dálniční trasy, ale do městského a příměstského provozu je tato kapacita baterie optimální. Dojezd je dostačující pro většinu případů použití, ale zároveň její hmotnost není příliš vysoká, takže zbývá dostatek užitečné hmotnosti pro náklad, nebo pro posádku v případě E Tournea. Každá z verzí má nějakou výhodu oproti ostatním a mě osobně nejvíce zaujal E Transit MS-RT, protože s tím by mě bavilo rozvážet balíky, ale asi ne po městě. Ideální rozvozové trasy by byly po klikatých okreskách okolo města. Musel bych balíky ovšem mít dobře ukotvené, aby se mi náklad nepřeskládal hned po pár zatáčkách. Těším se, až tyto vozy budeme moci pořádně otestovat v Česku. Co vás na těchto vozech nejvíce zajímá? Rád si to přečtu v komentářích, abychom věděli, na co se při testech více zaměřit.
Foto: Ford a Marek Tomíšek, fDrive.cz