Pravidla hry se mění. Přichází Ford E-Transit Custom

1
Pravidla hry se mění. Přichází Ford E-Transit Custom
Fotografie: Ford
  • Po Mercedesu a Stellantisu vstupuje mezi plně elektrické tunové dodávky i Ford
  • E-Transit Custom přichází v osobní i nákladní verzi a měl by být lepší než konkurence
  • Má plnohodnotně nahradit naftový pohon ve všech situacích

Ford představil dlouho očekávaný E-Transit Custom, tedy první dodávku tunové kategorie s plně elektrickým pohonem. Jde o zcela nové vozidlo, protože stávající generace Transitu Custom nabízená i ve verzi PHEV se vyrábí již deset let. Novinka se každopádně začne vyrábět a prodávat v roce 2023 a na starost ji dostane, stejně jako předchůdce, Ford Otosan v tureckém Kocaeli. Provoz tam ale zahájí zcela nová továrna v Yeniköy. V tuto chvíli Ford představil pouze nákladní verzi Van, osobní verze však budou s největší pravděpodobností rovněž následovat. Základní parametry jsou jasně nastaveny tak, aby překonávaly největší konkurenty, kterými jsou v tuto chvíli zejména Mercedes-Benz eVito a celá rodina dodávek Stellantis prodávaná pod značkami Peugeot, Citroën, Opel, Fiat a také Toyota.

Tvary pečlivě optimalizované v aerodynamickém tunelu navazují na stávající generaci Fordu Transit Custom

Ford proti nim vytahuje s dvěma volitelnými elektromotory o výkonech 136 k (tedy stejně jako Stellantis) a 218 k (což je více než eVito s 204 k). Oba soupeře (Stellantis 260, Mercedes 290 Nm) poráží i točivý moment 415 Nm. E-Transit Custom nabízí i nejrychlejší DC nabíjení s příkonem až 125 kW (Stellantis 100 kW, Mercedes 110 kW). Baterie používají stejné články jako Ford F-150 Lightining a svou využitelnou kapacitou 74 kWh ukazují záda tentokrát Stellantisu s 68 kWh i Mercedesu s 60 kWh. Rovněž cílový WLTP dojezd 380 km (zatím nejsou finální homologace) znamená na oba konkurenty (Stellantis 330 km, Mercedes 312 km) citelný náskok. Umožnilo jej i standardní tepelné čerpadlo s novou technologií, které Ford říká vstřikování par.

Na rozdíl od obou konkurentů s předním pohonem uložil Ford motor k zadní nápravě. Hnací modul byl pootočen o 90°, aby se lépe vešel pod podlahu, přičemž je uchycen přímo k ní, čímž se eliminovala potřeba pomocného rámu. Přímo do podlahy je integrována i baterie, což zlepšuje hmotnost i tuhost. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, zadní na šikmých ramenech. Užitečná hmotnost může dosáhnout až 1 100 kg, hmotnost přívěsu pak 2 000 kg, což jsou rovněž rekordní hodnoty, díky nimž podle Fordu může elektrický Transit Custom zcela nahradit naftovou dodávku. Pomoci by měl i čas nabíjení z 15 na 80 % SoC za 41 minut. Každý nový vůz dostane roční nabíjení u veřejných stojanů zadarmo, k dispozici bude síť Blue Oval Charging Network s více než 300 000 nabíjecími body.

K dispozici budou dvě délky a dvě výšky karoserie, přičemž ta základní se nyní vejde do dvou metrů a usnadní zajíždění do podzemních garáží. Větší posuvné boční dveře zase usnadní nakládání. Rovněž ložná hrana je i se zabudovaným elektropohonem níže než u předchůdce. Zkrácené oba převisy zase zlepšují stabilitu. Zpočátku nabídku vytvoří verze furgon, polokombi a kombi, tedy s jednou, dvěma, či třemi řadami sedadel. Ložný objem furgonů se podle velikosti pohybuje od 5,8 do 9 m3. Nechybí soubor standardně dodávaných asistentů, mezi nimiž je panoramatická kamera, radar s předkolizním varováním, čtení značek, tempomat, upozornění na jízdu v protisměru a další.

Nabíjení zůstává na osvědčeném místě pod pravým předním světlometem, nechybí ani výrazný světelný podpis

Rozvážkovou službu usnadňuje doručovací asistent. Ten urychlí rutinní činnosti například tím, že při své aktivaci při každém zařazení P automaticky zavře okna, pustí varovné blikače a zamkne dveře, když kurýr vystoupí. K otevření bočních dveří stačí máchnout nohou pod prahem, když odchází, vše se automaticky zamkne. Po nastoupení není třeba klíč, vypnou se výstražné blikače a okna se zase otevřou. Nechybí palubní 230V zásuvky ProPower Onboard s výkonem až 2 300 W, který stačí například k pohonu ručního nářadí nebo osvětlení. V aplikaci FordPass Pro pak lze aktivovat zabezpečení SecuriAlert, které upozorní na pokus o vniknutí do auta a umožní odemykat a zamykat na dálku.

Vůz je samozřejmě on-line prostřednictvím telematického systému Ford Liive patřícího do servisních služeb Ford Pro. Ten umožňuje co nejeefektivnější plánování servisu. Stejný efekt má i dálková aktualizace OTA, zde nazvaná Ford Power-Up. Netýká se pouze softwaru multimédií, ale i provozních součástí. Celkem lze touto cestou dálkově vylepšovat vlastnosti více než 30 různých modulů. Práci v kabině zase usnadní volitelný paket Pojízdná kancelář, který umožní sklopit volant a proměnit jej v praktický stolek na notebook či tablet, případně na vypisování dokumentů. Nechybí ani stmívatelné LED osvětlení prostoru volantu, přídavné stropní světlo a úložný prostor mezi sedadly. Veškeré ovladače, včetně parkovací brzdy a voliče směru, se totiž odstěhovaly k volantu.

Interiér je díky vpřed posunuté přední nápravě prostornější, odpadlo také mechanické ovládání parkovací brzy i směru jízdy

Bližší specifikace, včetně konečných technických údajů, bude Ford zveřejňovat postupně s blížícím se zahájením výroby. Do roku 2024 by se každopádně měly objevit ještě další tři elektrické užitkové Fordy.

Technické parametry Ford E-Transit Custom Van

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, ? × ? × ? mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 415 Nm
Baterie? (74 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 125 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Tak jeste aby dali do osobni verze alespon 100kWh baterku a zrychlili nabijeni a bude konecne na trhu pouzitelne auto pro velkou rodinu. ;-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze