Ford představil dlouho očekávaný E-Transit Custom, tedy první dodávku tunové kategorie s plně elektrickým pohonem. Jde o zcela nové vozidlo, protože stávající generace Transitu Custom nabízená i ve verzi PHEV se vyrábí již deset let. Novinka se každopádně začne vyrábět a prodávat v roce 2023 a na starost ji dostane, stejně jako předchůdce, Ford Otosan v tureckém Kocaeli. Provoz tam ale zahájí zcela nová továrna v Yeniköy. V tuto chvíli Ford představil pouze nákladní verzi Van, osobní verze však budou s největší pravděpodobností rovněž následovat. Základní parametry jsou jasně nastaveny tak, aby překonávaly největší konkurenty, kterými jsou v tuto chvíli zejména Mercedes-Benz eVito a celá rodina dodávek Stellantis prodávaná pod značkami Peugeot, Citroën, Opel, Fiat a také Toyota.
Ford proti nim vytahuje s dvěma volitelnými elektromotory o výkonech 136 k (tedy stejně jako Stellantis) a 218 k (což je více než eVito s 204 k). Oba soupeře (Stellantis 260, Mercedes 290 Nm) poráží i točivý moment 415 Nm. E-Transit Custom nabízí i nejrychlejší DC nabíjení s příkonem až 125 kW (Stellantis 100 kW, Mercedes 110 kW). Baterie používají stejné články jako Ford F-150 Lightining a svou využitelnou kapacitou 74 kWh ukazují záda tentokrát Stellantisu s 68 kWh i Mercedesu s 60 kWh. Rovněž cílový WLTP dojezd 380 km (zatím nejsou finální homologace) znamená na oba konkurenty (Stellantis 330 km, Mercedes 312 km) citelný náskok. Umožnilo jej i standardní tepelné čerpadlo s novou technologií, které Ford říká vstřikování par.
Na rozdíl od obou konkurentů s předním pohonem uložil Ford motor k zadní nápravě. Hnací modul byl pootočen o 90°, aby se lépe vešel pod podlahu, přičemž je uchycen přímo k ní, čímž se eliminovala potřeba pomocného rámu. Přímo do podlahy je integrována i baterie, což zlepšuje hmotnost i tuhost. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, zadní na šikmých ramenech. Užitečná hmotnost může dosáhnout až 1 100 kg, hmotnost přívěsu pak 2 000 kg, což jsou rovněž rekordní hodnoty, díky nimž podle Fordu může elektrický Transit Custom zcela nahradit naftovou dodávku. Pomoci by měl i čas nabíjení z 15 na 80 % SoC za 41 minut. Každý nový vůz dostane roční nabíjení u veřejných stojanů zadarmo, k dispozici bude síť Blue Oval Charging Network s více než 300 000 nabíjecími body.
K dispozici budou dvě délky a dvě výšky karoserie, přičemž ta základní se nyní vejde do dvou metrů a usnadní zajíždění do podzemních garáží. Větší posuvné boční dveře zase usnadní nakládání. Rovněž ložná hrana je i se zabudovaným elektropohonem níže než u předchůdce. Zkrácené oba převisy zase zlepšují stabilitu. Zpočátku nabídku vytvoří verze furgon, polokombi a kombi, tedy s jednou, dvěma, či třemi řadami sedadel. Ložný objem furgonů se podle velikosti pohybuje od 5,8 do 9 m3. Nechybí soubor standardně dodávaných asistentů, mezi nimiž je panoramatická kamera, radar s předkolizním varováním, čtení značek, tempomat, upozornění na jízdu v protisměru a další.
Rozvážkovou službu usnadňuje doručovací asistent. Ten urychlí rutinní činnosti například tím, že při své aktivaci při každém zařazení P automaticky zavře okna, pustí varovné blikače a zamkne dveře, když kurýr vystoupí. K otevření bočních dveří stačí máchnout nohou pod prahem, když odchází, vše se automaticky zamkne. Po nastoupení není třeba klíč, vypnou se výstražné blikače a okna se zase otevřou. Nechybí palubní 230V zásuvky ProPower Onboard s výkonem až 2 300 W, který stačí například k pohonu ručního nářadí nebo osvětlení. V aplikaci FordPass Pro pak lze aktivovat zabezpečení SecuriAlert, které upozorní na pokus o vniknutí do auta a umožní odemykat a zamykat na dálku.
Vůz je samozřejmě on-line prostřednictvím telematického systému Ford Liive patřícího do servisních služeb Ford Pro. Ten umožňuje co nejeefektivnější plánování servisu. Stejný efekt má i dálková aktualizace OTA, zde nazvaná Ford Power-Up. Netýká se pouze softwaru multimédií, ale i provozních součástí. Celkem lze touto cestou dálkově vylepšovat vlastnosti více než 30 různých modulů. Práci v kabině zase usnadní volitelný paket Pojízdná kancelář, který umožní sklopit volant a proměnit jej v praktický stolek na notebook či tablet, případně na vypisování dokumentů. Nechybí ani stmívatelné LED osvětlení prostoru volantu, přídavné stropní světlo a úložný prostor mezi sedadly. Veškeré ovladače, včetně parkovací brzdy a voliče směru, se totiž odstěhovaly k volantu.
Bližší specifikace, včetně konečných technických údajů, bude Ford zveřejňovat postupně s blížícím se zahájením výroby. Do roku 2024 by se každopádně měly objevit ještě další tři elektrické užitkové Fordy.
Technické parametry Ford E-Transit Custom Van
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, ? × ? × ? mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 415 Nm |
Baterie | ? (74 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 125 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od |