Ford Transit Custom Plug-in Hybrid
test

Ford Transit Custom Plug-in Hybrid

PHEV, nebo elektromobil s prodlouženým dojezdem?

Mezi dodávkami moc elektrifikovaných aut není a když jsou, zpravidla nemají dlouhý dojezd. Ford se ale rozhodl jít jinou cestou. Vytvořil dodávku s elektrickým pohonem, ale s malou baterií, který doplnil o spalovací motor. Je ideální, když jezdí na krátkých trasách po městě, ale když je potřeba, zvládne Ford Transit Custom Plug-in Hybrid i delší trasu.

Většinou testujeme osobní auta a na dodávku je potřeba se dívat z jiného úhlu pohledu. Nejsou tak podstatné jízdní vlastnosti, jako spíše praktičnost auta a ekonomika provozu. Ford Transit Custom Plug-in Hybrid je totiž pracovní auto, které bude jezdit ve firmách. Ty hodnotí, jakou práci odvede a za kolik peněz.

Technické parametry Ford Transit Custom PHEV PHEV

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 4 973 × 2 272 × 2 000 mm, 2 800 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon93 + 93 kW, 126 + 126 koní
Baterie13,6 kWh
Nabíjenípalubní: 4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2,7 l / 100 km
Cena od1 247 268 Kč

Zatímco ostatní výrobci používají plně elektrický pohon, pokud chtějí vytvořit dodávku s elektrifikovaným pohonem, Ford se rozhodl jít jinou cestou a jako jediný vsadil na plug-in hybridní jednotku. Zároveň je ale tento hybridní systém nejblíže k elektromobilu a je otázkou, zda by se už neměl nazývat spíše elektromobilem s prodlouženým dojezdem. Ford Transit/Tourneo Custom totiž nemá žádné přímé spojení mezi spalovavím motorem 1,0 EcoBoost a poháněnou nápravou. O pohon se stará pouze elektromotor a spalovací motor se přidá jen v případě, kdy je potřeba více elektrické energie, než je schopna dodat baterie.

Ford Transit Custom PHEV nabízí 4 režimy jízdy

V praxi to vypadá tak, že můžete volit ze čtyř režimů jízdy. Jeden je plně elektrický a auto v něm jede do té doby, dokud je dost energie v baterii. Druhým režimem je automatický elektrický, ve kterém auto zapíná spalovací motor většinou, když je požadavek na vyšší výkon – tedy větší odběr z baterie. Dále pak můžete zvolit hybridní režim, který se snaží zachovat energii v baterii na později (například jízdu po městě). V posledním režimu spalovací motor běží na vyšší výkon, než je potřeba, aby baterii zároveň nabíjel.

Během testu jsem měl většinou zapnutý automatický režim, kdy se auto snaží pohony kombinovat co nejefektivněji a na delší trasy je to ideální volba. Kratší trasy, na které stačí kapacita baterie a měl jsem pak možnost nabíjení, jsem jezdil na režim EV, aby auto nezapínalo spalovací motor zbytečně. Zbývající dva režimy mají smysl spíše v nízkoemisních zónách, kam se nesmí se zapnutým spalovacím motorem. Takové ale u nás nejsou, takže jsem je jen krátce vyzkoušel a ověřil si, že fungují.

Jízdní vlastnosti Fordu Transit Custom PHEV

Zkrátka to je dodávka určená do městského a příměstského provozu.

Právě po stránce jízdních vlastností se na Transit musím dívat jinak než na auta, která běžně testuji. Je to zkrátka dodávka, ale na poměry dodávek se podle mě řídí příjemně a chová se jistě, byť na „závodění“ to samozřejmě není. Po stránce dynamiky se nedá srovnávat ani s běžnými dodávkami s naftovým motorem. Při městských rychlostech se jim v dynamice vyrovná, ale s rostoucí rychlostí ztrácí dech a akcelerace končí na 125 km/h. Zkrátka to je dodávka určená do městského a příměstského provozu, protože na dálnici prudce stoupá i spotřeba.

Spotřeba za celý test byla mírně přes 7 litrů benzínu

Zatímco za celý test, ve kterém převažovaly dálniční trasy bez možnosti nabíjení, jsem měl spotřebu mírně přes 7 litrů benzínu na 100 kilometrů a 11 kWh/100 km, po vybití baterie je spotřeba při rychlosti do 90 km/h přes 9 litrů na 100 kilometrů a po rozjetí na 110 km/h dokonce přes 12 litrů. Ve městě jsem ale v průměru jezdil mírně přes 6 litrů a k tomu nějakou elektřinu. S častějším nabíjením by zejména při jízdách po městě spotřeba ještě klesla.

Oproti naftovým motorizacím se prostor nezmenšil

Zajímavé je i to, že nákladový prostor má stejný objem jako u stejně velké verze s naftovým motorem. V případě kratší L1 to je 6 m2, u delší L2 pak 6,8 m2. Pouze uveze cca o třetinu méně, pokud jde o hmotnost, a největším omezením je, že nemůže tahat přívěs. Z pohledu městských rozvozů ale je ale nosnost 1 tuna dostačující a přívěs také kurýři po městě netahají. Ford nám v autě nechal závaží jako simulaci nákladu, takže test probíhal jako s naloženým autem.

Do města je tedy plug-in hybrid určitě lepší volba, ale na delší dálniční trasy vede zatím diesel.

Pokud se na to tedy podíváme z pohledu toho, jakou práci zvládne při rozvážkách po městě, bude mít jednoznačně nižší spotřebu než dodávka na naftu, i kdyby byla baterie nabitá jen jednou denně, tedy ráno před odjezdem na rozvoz. Když bude možnost dobíjet i v průběhu dne (například mezi rozvozovými trasami), spotřeba benzínu bude výrazně klesat. Nižší budou jistě i náklady na servis vzhledem k tomu, že odpadá opotřebení spojky, která je u konvenčního pohonu ve městě extrémně namáhaná. Stejně tak díky rekuperaci, jež výrazně snižuje opotřebení brzd. Navíc u naftového motoru lze ve městě očekávat brzké problémy s filtrem pevných částic, který je v takovém režimu také extrémně namáhaný. Do města je tedy plug-in hybrid určitě lepší volba, ale na delší dálniční trasy vede zatím diesel a pro tahání přívěsu je zatím dokonce nutný.

ford-transit-custom-phev
Klady
  • nezmenšený nákladový prostor
  • nižší opotřebení ve městském provozu
  • možnost jízdy bez lokálních emisí
  • nízká spotřeba ve městě
  • krouticí moment při rozjezdu
  • tišší pohonný systém
Zápory
  • absence možnosti tažení přívěsu
  • snížená nosnost
  • omezená maximální rychlost
  • vysoká spotřeba na dálnici
  • vyšší pořizovací cena
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze