Elektrické MPV Volkswagen ID. Buzz jsme už testovali a označili ho za parťáka do každé rodiny. Nyní se zaměříme na to, jak si vede po stránce spotřeby. Jde o jediné MPV na plně elektrické platformě, kterou sdílí například s Volkswagenem ID.7, který si v testu spotřeby vedl skvěle. VW ID. Buzz je ale o poznání větší, z čehož vychází vyšší hmotnost a odpor vzduchu. Navíc Volkswagen ID.7 už měl novou techniku pohonu, zatímco ID. Buzz v testu byl ještě s původní. Ten už nemůžete zadat do konfigurátoru, ale můžete jej koupit jako skladový vůz s výraznou slevou oproti původní ceně. Modernizovaný Volkswagen ID. Buzz s novým pohonem by pak měl fyzicky dorazit co nejdříve.
Velký test VW ID. Buzz - Auto, které vám zlepší náladu
Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Pro
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,7 kWh / 100 km, dojezd: 423 km |
Cena od | 1 149 000 Kč |
Osobní Volkswagen ID. Buzz Pro se prodává jen ve ve verzi Pro a má celkovou kapacitu baterie 82 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Z toho je využitelných 77 kWh, což zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 423 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle stejné normy je 21,7 kWh/100 km. Základní výbava začínala na částce 1 593 834 Kč. Současná nabídka skladových vozů se ale pohybuje v rozmezí 1,25 až 1,35 milionu korun.
Palubní počítač elektromobilu Volkswagen ID. Buzz ukázal spotřebu 18,8 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Volkswagen ID. Buzz ukázal spotřebu 18,8 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 19 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát. Pokaždé v jiném směru a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 18,1 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to 23,1 kWh/100 km, a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba stoupla na stále hezkých 28,8 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 27 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 863 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 136 kilometrů a spotřeba tam byla 21,9 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale převažovaly dálnice, které tvořily cca 55 % z celkové délky testu. Palubní počítač ukázal za celý test 23,5 kWh/100 km. Celkem Volkswagen ID. Buzz odebral 233,022 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na rovných 27 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 136 km) | 21,88 kWh/100 km | 351 km |
Mimo město (90 km/h) | 18,1 kWh/100 km | 425 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 23,05 kWh/100 km | 334 km |
Dálnice (130 km/h) | 28,75 kWh/100 km | 267 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 18,8 kWh/100 km | 409 km |
Celý test (863 km) podle nabíjení | 27,001 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 19 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 3 až 23 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 77 kWh.
Komentář autora ke spotřebě vozu Volkswagen ID. Buzz
Test reálné spotřeby potvrdil, že zcela zásadní vliv má na spotřebu odpor vzduchu. Zatímco v nižších rychlostech není mezi ID.7 a ID. Buzz velký rozdíl ve spotřebě (dá se přičítat spíše vyšší hmotnosti a starší technice pohonu u ID. Buzz), s rostoucí rychlostí výrazně roste spotřeba. Ale čísla nejsou zdaleka tak vysoká jako u jiných elektrických MPV podobné velikosti.
Co mi na Volkswagenu ID. Buzz vadí, to je absence pádel pod volantem pro regulaci rekuperace. Předpokládám, že při svém plynulém stylu jízdy bych s touto funkcionalitou měl ještě trochu nižší spotřebu. Oceňuji alespoň to, že volič směru jízdy, který umožňuje alespoň přepínání mezi režimy D a B, je pod volantem, takže při potřebě vyšší rekuperace jej lze použít bez sundávání rukou z volantu. V poloze D pak auto téměř plachtí na neutrál.
Celkově je tedy Volkswagen ID. Buzz povedeným elektromobilem, který nabídne obří prostor pro pětičlennou posádku i zavazadla, ale zároveň spotřeba není tak vysoká, jak bych u podobně velkého auta očekával. U některých konkurentů, kteří nejsou na plně elektrické platformě, vyšla dálniční spotřeba i výrazně přes 30 kWh/100 km. Lze předpokládat, že verze s modernizovaným pohonem si v tomto ohledu povede ještě o něco lépe. Přesto je ale potřeba počítat s tím, že při dálničním tempu budete nabíjet častěji, nebo je potřeba zvolnit třeba na 110 km/h, kdy už je spotřeba o poznání nižší.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Nejhůř to má Tesla...tam má člověk nohu na plynu i když brzdí a nejde to rozumně vypnout.