Volkswagen ID. Buzz
test

Volkswagen ID. Buzz

Parťák do každé rodiny

Zatímco se počet elektromobilů utěšeně rozrůstá, vozidel zaměřených na moderní rodiny s více členy, které vyžadují mnoho prostoru, existuje stále spíše omezené množství. Zejména v případě vozů, jako je minivan či spíše dodávka s velmi praktickými posuvnými zadními dveřmi. Jak se mi v tomto ohledu osvědčil VW ID. Buzz?

ID. Buzz jsme v redakci již několikrát testovali, dokonce i v různých provedeních. Kolega s „pracovní“ verzí Cargo zjistil, jak si dokáže Buzz poradit s ujetím delší trasy v naloženém stavu, já si však mohl otestovat klasické provedení, jež láká spíše početnější rodiny a/nebo moderní dobrodruhy, kteří během týdne pracují ve městě, ale víkend chtějí strávit na cestách. Vůz se tak pokusím zhodnotit právě z hlediska praktičnosti, prostornosti a dalších aspektů, které by mohly být pro tyto zákazníky důležité.

Velký test VW ID. Buzz - Auto, které vám zlepší náladu

Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Pro

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21,7 kWh / 100 km, dojezd: 423 km
Cena od1 149 000 Kč

Návyková prostornost, kterou si zamilujete

První vjem, který zákonitě přijde po usednutí z osobního (v mém případě spíše nižšího) vozidla, je zcela nová perspektiva. Výška, z níž vnímáte veškeré dění před sebou (a tedy i nová řidičská perspektiva) je přitom velmi návyková a má spolu se spíše „krabicoidními“ tvary, což je myšleno pouze v dobrém, několik výhod. Na prvním místě se samozřejmě jedná o bezpečnost, pasivní i aktivní. Díky vyššímu posedu máte lepší přehled a krátký „čumák“ umožňuje velmi dobře sledovat, co se děje přímo před vozidlem. Samotné tvary auta v kombinaci s velkými zrcátky umožňují pohodlné manévrování během parkování, a to i bez jakýchkoliv senzorů či kamery, což jsou prvky, kterými ID. Buzz pochopitelně disponuje. Ve srovnání s například elektrickým SUV Jaguar I-Pace, jehož tvary jsou sice zajímavé a stylové, ale z hlediska výhledu ze sedadla řidiče ne vždy zcela ideální, budete mít v případě ID. Buzz vždy dokonalý přehled o tom, kde se v daném prostoru vůz nachází.

Nutné je po přesednutí z nižšího auta myslet pouze na výšku, která činí přibližně 193 centimetrů v závislosti na velikosti kol. Ačkoliv mají moderní vjezdy do garáží obvykle výšku alespoň 2 metry, narazil jsem chvíli po převzetí vozu na jeden, který měl, dle cedule, pouze 195 centimetrů. S ohledem na malou rezervu jsem tak raději zvolil zcela jiný vjezd, kde toto omezení nebylo. Zpět však ještě k výhledu, který je perfektní i díky obřímu čelnímu sklu, díky němuž máte zkrátka všechno jako na dlani. Parádní výhled však očekávejte i ze zadního okna či bočních oken, což se hodí třeba i v situacích, kdy se nechcete spoléhat čistě na indikátor hlídání mrtvého úhlu.

Komfort pro posádku a velkorysý úložný prostor

Že je ID. Buzz prostorným vozem, to lze tak nějak logicky odvodit při pohledu na exteriér, přesto mě vzdušnost vnitřku překvapila. Interiér prokoukl určitě také díky četnému množství prvků krémové barvy v kombinaci s oranžovou, ať už se jedná o dvoubarevná sedadla, dveře, stropnici a mnohé další. Ve spojení s velkými okny, kterými dovnitř vozu proniká dost světla, vás tak veselá kombinace oranžové a bílé (či krémové) rozveselí nejen navenek, ale i po usednutí dovnitř. Provedení ID. Buzz působí moderně, rozhodně to však v testované konfiguraci neznamená lacině. Tu a tam na vás vykouknou usměvaví smajlíci a jiné piktogramy (třeba ve výklenku pro kliku od dveří), celý vůz je prošpikován USB-C (s úctyhodným výkonem až 45 W), tudíž můžete vesele nabíjet veškerou elektroniku na předních i zadních sedadlech. Chvályhodné rozhodně také je, že byl ID. Buzz vyroben s neutrální CO2 bilancí a uvnitř vozidla se nachází mnoho recyklovaných materiálů.

Jedním z nedocenitelných prvků pro rodiče jsou pak posuvné dveře na kolejnicích, které výrazně usnadní „nakládání“ dětí a odstraní riziko, že jejich neopatrností dojde k poškození vašeho či cizího auta na parkovištích apod. Pokud máte menší děti, které musíte vždy usadit a vytáhnout z dětské sedačky, ocení to i vaše záda, neboť se nebudete už muset nadále hrbit. Pokud naopak máte starší děti, které například každý den rozvážíte do školy, může přijít vhod elektrické ovládání zmíněných posuvných dveří, která jim tak vy otevřete a zase zavřete jednoduchým stisknutím tlačítek umístěných kousek pod displejem infotainmentu.

Sedmimístné provedení si bude možné objednat v první polovině letošního roku.

Kapitolou sama o sobě je pak prostor vzadu, kde se za sedadly pasažérů vzadu (k dispozici jsem měl konfiguraci s místem pro celkem pět členů posádky, v budoucnu ale bude možné objednat i konfigurace se šesti sedadly v rozdělní 2–2–2) rozléhá prostor o objemu 1 121 litrů (měřeno k hornímu okraji zadního sedadla), což znamená, že do auta naložíte téměř cokoliv, co je potřeba běžně převést, ale vcelku dobře může zastoupit i menší stěhovací vůz, když je potřeba. Osobně se velmi těším, až si budu moci vyzkoušet rovněž sedmimístné provedení, které sice zákonitě nabídne o něco zmenší objem zavazadelníku, ale na druhou stranu je již vozem pro skutečně početné rodiny. Ta byla představena začátkem června 2023 v Kalifornii a na českém trhu ji bude možné objednat v první polovině letošního roku stejně jako verzi GTX s pohonem všech kol.

Praktický uvnitř i navenek

Jízdní schopnosti ve smyslu energetické efektivity jsem popsal v samostatném článku zaostřeném na dálniční spotřebu, ve městě je pak pochopitelně spotřeba výrazně nižší a reálně lze na jedno nabití ujet i vzdálenost pohybující se mezi 370 až 400 kilometry. I tak bych si snadno dokázal představit i v tomto (neprodlouženém) provedení větší kapacitu baterie, která by přišla vhod především při cestování na delší vzdálenosti. Ti, kteří si počkají na sedmimístné provedení, jež je vybaveno novým a výkonnějším elektromotorem o výkonu 210 kW, se pak dočkají i o 8 kWh větší baterie, a měli by tak mít k dispozici (i díky vyšší efektivitě zmíněného motoru) delší dojezd na nabití.

Během pojížděk v období Vánoc jsem však ocenil nejen obrovský objem zavazadlového prostoru, pohodlný interiér či schopnost velmi snadno manipulovat s pasažérem v dětské sedačce, ale také LED matrixová světla, jež vám v noci zajistí krásnou viditelnost, a to i díky jejich vyššímu posazení. Vykrývání (nejen) protijedoucích vozů fungovalo rovněž ukázkově.

Zhodnocení

VW ID. Buzz považuji za skvělý rodinný vůz, který sice cenou (vstupní cena standardního provedení startuje pod úrovní 1,6 milionu korun včetně DPH, verze Cargo na cca 1,2 milionech Kč bez DPH) nelze označit za tak docela lidové vozítko, avšak ti, kdo si jej mohou dovolit, ocení vzdušnost interiéru, pěkné zpracování, slušný dojezd na nabití i celou řadu praktických řešení, která udělá jejich cestování s rodinou zase o něco příjemnějším zážitkem.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz

volkswagen-id-buzz
Klady
  • solidní dojezd na nabití
  • skvělá matrixová světla
  • stylový design + praktické prvky
  • královský prostor uvnitř vozu
Zápory
  • baterie by mohla mít s ohledem na velikost vozu vyšší kapacitu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze