Jaká je reálná spotřeba Volkswagenu ID. Buzz v dálničním provozu?
test

Jaká je reálná spotřeba Volkswagenu ID. Buzz v dálničním provozu?

Z Prahy na Moravu a zpět
35

Cestování elektromobilem v zimních měsících je stále velmi populární téma nejen mezi odpůrci elektromobility, ale také mezi zkušenými uživateli, které zajímá, jak jsou v tomto ohledu různé vozy efektivní. Jedním z adeptů na test zimní spotřeby je i stylový VW ID. Buzz, jehož schopnosti jsem si mohl na vlastní kůži vyzkoušet. Jak si vedl na trase dlouhé necelých 300 km?

Na sklonku loňského roku jsem měl možnost dva týdny používat jeden z nejzajímavějších vozů značky Volkswagen s chytlavým označením ID. Buzz. Za pozornost pak stojí především kvůli praktičnosti, na což se zaměřím v samostatném článku, avšak stydět se podle mě rozhodně nemusí ani za spotřebu na oblíbené trase Praha – Brno a zpět v mém případě pojaté jako putování z Prahy na Moravu, neboť jsem se vydal ještě o trochu dál. Jak si ID. Buzz vedl na dálnici v chladnějším prosincovém počasí?

Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Pro

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (76,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 423 km
Cena od1 593 834 Kč

Praha – Morava

Na cestě směrem na Moravu panovaly pro elektromobil (s přihlédnutím k zimnímu období) vcelku přívětivé teplotní podmínky okolo 10 stupňů Celsia, ale protože jsem nevyjížděl s plně nabitou baterií, bylo nutné promyslet, kde se po cestě zastavím ID. Buzz nabít. S udávanou kapacitou nabití baterie 63 % a teoretickým dojezdem 240 kilometrů dle palubního počítače jsem se rozhodl doplnit energii po necelých 130 kilometrech jízdy u nabíjecí stanice E.ON v oblíbeném nabíjecím hubu ve Vystrkově u Humpolce.

Kvůli posádce byl vůz klimatizován na 23 stupňů Celsia a jízdu jsem absolvoval standardním dálničním tempem, tedy zhruba rychlostí 130 km/h (tachometrových 135) se zohledněním případných omezení. Po ujetí 128 kilometrů s průměrnou rychlostí 99 km/h v čase 1 hodina a 18 minut palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 28,1 kWh/100 kilometrů. Vzhledem k velikosti auta to považuji za solidní výsledek.

Zvědavý jsem byl však také na to, jak rychle se po svižné dálniční jízdě bude ID. Buzz nabíjet. Pro úplnost dodám, že podle palubního počítače jsem měl ve chvíli, kdy jsem dorazil k nabíjecí stanici E.ON, 11 % kapacity baterie s udávaným dojezdem 25 kilometrů. Ve 12:40 jsem tedy napojil vůz na 175kW nabíjecí stanici, která do ID. Buzz začala hrnout energii výkonem 133 kW s předpokládaným kompletním nabitím ve 13:30. Na úrovni nabití 20 % jsem registroval nabíjecí výkon 139 kW, což bylo také maximum během tohoto nabíjení, na úrovni 53 % 95 kW (v tuto chvíli bylo za celkem 16 minut doplněno 33,48 kWh), na 59 % výkon 89 kW (doplněno bylo 38,116 kWh za 19 minut). Na 85 % činil nabíjecí výkon stále solidních 76 kW a během 35 minut bylo doplněno celkem 59,85 kWh. Rozhodl jsem se vyjet s 86 % kapacity baterie a udávaným dojezdem 265 kilometrů, který se již zakládal na předcházející dálniční jízdě, na rozdíl od na začátku cesty slibovaného (podobného) dojezdu, který však vycházel spíše z městských pojížděk.

Zbytek mé trasy měl podle aplikace Waze vzdálenost 134 kilometrů. Pokud vám zde něco nesedí, jedná se o správný postřeh, neboť jsem se místo tradiční zastávky v Brně rozhodl dojet až do Vyškova, který se nachází zhruba 30 kilometrů od Brna. I v druhé části cesty jsem jel stejným tempem (přibližně tachometrových 135 km/h) a dorazil do Vyškova po ujetí celkem 269 kilometrů za 2 hodiny a 39 minut s průměrnou spotřebou 26,9 kWh/100 km. Vůz hlásil kapacitu baterie 38 % a dojezd 113 kilometrů. Rozdíl mezi skutečnými hodnotami a tím, co sliboval palubní počítač, byl tak v druhé části jízdy podstatně menší (resp. byl odhad přesnější).

Morava – Praha

Ani zpáteční cesta nezačínala v Brně, kterým jsem sice později projížděl, ale rozhodl jsem se měřit spotřebu již rovnou z Hodonína nacházejícího se na hranicích se Slovenskem, odkud jsem vyjížděl. Teplota se v době, kdy jsem vyjížděl, pohybovala okolo 5 stupňů Celsia a podle Waze na mě čekala 292 kilometrů dlouhá cesta. Tentokrát jsem odstartoval se 100% nabitou baterií se slibovaným dojezdem 309 kilometrů, který však opět mohl být částečně zkreslený několika předešlými jízdami po městě.

Volkswagen ID. Buzz

Po ujetí 71 kilometrů (v tento moment jsem se nacházel v Brně) průměrnou rychlostí 94 km/h a spotřebou 30,8 kWh/100 kilometrů jsem měl namířeno opět na Vystrkov. V tuto chvíli měla baterie kapacitu 59 % a vůz sliboval dojezd 169 kilometrů, přičemž venku panovala teplota 3 stupně Celsia. Na Vystrkov jsem dorazil s 10% kapacitou nabití baterie a udávaným dojezdem 22 kilometrů, a to po ujetí celkem 173 kilometrů za 1 hodinu a 35 minut s průměrnou rychlostí 109 km/h a spotřebou 32,3 kWh/100 km. Do cíle mi zbývalo 120 kilometrů, nejprve jsem však potřeboval nabít.

Rychlost nabíjení, resp. nabíjecí výkon, byl i tentokrát podobný, přičemž jsem naměřil nejvyšší nabíjecí výkon během testu vůbec, a to 141 kW ve chvíli, kdy kapacita baterie byla (podle nabíjecí stanice) 29 %. V 50 % pak nabíjecí výkon činil 102 kW, v 66 % 85 kW, v 70 % dokonce 86 kW, nicméně v tento moment jsem se rozhodl vydat se na cestu. Palubní počítač sliboval dojezd 188 km a ukazoval kapacitu 71 %.

Volkswagen ID. Buzz

Zbývající cesta do cíle měla 120 kilometrů, tudíž jsem byl zvědavý, s kolika procenty dojedu. Do Prahy jsem dorazil s 33 % a udávaným dojezdem 100 kilometrů. Celková hodnota spotřeby po ujetí 293 kilometrů s průměrnou rychlostí 105 km/h činila 29,9 kWh/100 km, venkovní teplota byla podle palubního počítače 1,5 stupně Celsia a vůz ukazoval kapacitu 27 % a sliboval dojezd 85 kilometrů.

Pro zajímavost uvedu, že za celou zápůjčku jsem ujel podle palubního počítače 1 138 km s průměrnou spotřebou 26,8 kWh/100km, kdy jsem zhruba polovinu ujel po dálnici a zbytek ve městském a příměstském provozu.

Zhodnocení

Spotřeba VW ID. Buzz je vzhledem k užitným hodnotám tohoto vozu (pohodlně se do něj v testovaném provedení usadí pět osob a ještě je možné využít skutečně bohatý úložný prostor) a tomu, že jsem jel naprosto běžnou dálniční rychlostí bez omezování, podle mého názoru solidní a příliš se neliší (či je dokonce plně srovnatelná) od spotřeby mnoha elektrických SUV za stejných či podobných podmínek. Potěšila mě rovněž podpora relativně rychlého (resp. výkonného) nabíjení, kdy se v reálných podmínkách stačí i na delších cestách po ČR jednou zastavit „na kafe“ a získat dostatek energie na to dojet do cíle.

Praha – Morava Morava – Praha
Průměrná spotřeba 26,9 kWh/100 km 29,9 kWh/100 km
Ujeté km 269 km 293 km
Čas cestování + čas nabíjení 159 + 35 minut 168 + 26 minut
Max. naměřený nabíjecí výkon 139 kW 141 kW
Doplněno kWh 59,85 kWh (z 11 % na 86 %) 48,5 kWh (z 10 % na 71 %)
Stav baterie na začátku a na konci 63 %, 38 % 100 %, 27 %

Foto: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Strider CZ
Strider CZ
Naposledy upraveno: 30. 1. 10:08
No s tímhle autem po dálnici je obyčejná cesta Praha Brno výlet
Michal Jakubec
Michal Jakubec
Absolutne na prd.Od dodavky cekam,ze preveze vetsi pocet lidi a veci na delsi vzdalenost,bez nut osti stavovat se na hodinu na kafe!
Martin Valeš
Martin Valeš
Naposledy upraveno: 30. 1. 08:00
A teď ješte kolik stoji kW u rychlonabíječky. A kolik bude ta dodávka papat naložená až po střechu při takové ceste větší rodiny na hory.
Radek Panchartek
Radek Panchartek
Po ničem jiném netoužím než při triviální cestě do Brna trčet po 100 km přes půl hodiny na nabíječce :D
S normálním autem to je tam a zpět na jednu nádrž bez toho, abych celou cestu hypnotizoval ukazatele, jestli dojedu ...
Buzz již svým názvem definuje cílovou skupinu ...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze