Volkswagen ID. Buzz Cargo
test

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Jak zvládne delší trasu, když ho naložíte?
6

Volkswagenu ID. Buzz jsme se věnovali poměrně podrobně, ale hlavně osobní verzi. Užitkovou jsme měli v obecném testu, ale není nad praktický test s nákladem. Jak je na tom Volkswagen ID. Buzz Cargo s nákladem a na delší dálniční trase?

Volkswagen ID. Buzz Cargo jsme pořizovali v polovině května jako sedmý elektromobil naší firemní flotily. Na začátku června jsem jej vzal na služební cestu z Brna do Košic, kde jsme na místní univerzitě testovali střídač a baterii AEG. Testování je důležité k získání certifikace pro prodej těchto částí fotovoltaického systému na slovenském trhu. Na skoro 500 km dlouhou cestu jsem vyrazil naložený 300kg nákladem a nabitý z naší fotovoltaické elektrárny na 80 %, přičemž auto ukazovalo dojezd 372 km.

Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Cargo

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 402 km
Cena od1 089 000 Kč

Nabití na tuto úroveň jsem zvolil záměrně, abych nasimuloval situaci, kdy řidič neodjíždí plně nabitý. Dále jsem chtěl využívat maximálního nabíjecího výkonu ID. Buzz, což je 150 kW, tudíž jsem chtěl nabíjet jen na ultrarychlých nabíjecích stanicích a zároveň nesjíždět z trasy. Ukázalo se to ale jako příliš mnoho omezení.

Na první nabíjení došlo dříve, než bylo v plánu

Plán byl nabíjet u obce Bešeňová, cca 300 km od Brna (možná znáte akvapark Tatralandia, který je vedle Bešeňové), ale vzhledem k očekávané větší spotřebě na dálnici jsem raději po 100 kilometrech zastavil na 14 minut na 50kW nabíječce v Uherském Hradišti. I když ID. Buzz používáme samozřejmě i na kratší dálniční přesuny, moje největší obava byla právě ze spotřeby na delší dálniční trase. Spotřeba mě však nakonec příjemně překvapila. Po okreskách se pohybovala kolem 18 kWh a po dálnici kolem 24 kWh na 100 km.

Na nabíječce ZSE u Bešeňové jsem dle očekávání nabíjel maximálním výkonem 150 kW a při té příležitosti jsem diagnostickou jednotkou měřil ztráty při nabíjení. Výsledek byl výborný – necelá 2 % z celkově nabitých 46 kWh! Také mě zajímala teplota baterií. Před nabíjením byla teplota ustálená na 28 stupních Celsia a po nabíjení 150 kW výkonem se teplota bateriových modulů pohybovala mezi 39 a 43 stupni Celsia. To značí dobrý tepelný management baterie.

Spotřebou Volkswagen ID. Buzz Cargo překvapil

Do Košic jsem po 6 hodinách jízdy a dvou nabíjeních (celkem necelých 40 min) dojel se spotřebou 20,4 kWh/100 km. Po této zkušenosti jsem byl přesvědčený, že cestu zpět druhý den zvládnu na jedno nabíjení. Vyjížděl jsem plně nabitý a po 254 km jsem zastavil na 32 minut na nabíječce v Žilině. Tato část vedla převážně po dálnici, kde jsem jel tachometrových 130 km/h. Spotřeba ID. Buzz byla na úseku do Žiliny těsně nad 22 kWh/100 km. Opět to bylo velice příjemné překvapení!

Celá cesta dlouhá 970 km ID. Buzzem během dvou dnů mi ukázala, že cestování tímto užitkovým elektromobilem je bezproblémové i na dlouhých trasách. Nabíjecí výkon 150 kW zaručuje v optimální nabíjecí křivce nabíjení přes 16 km za minutu. Tento nabíjecí výkon byl paradoxně i problém během cesty. A to v tom, že na Slovensku je málo UFC stanic a už vůbec málo je UFC stanic na dálničních tazích. Raději bych udělal dvě kratší nabíjecí pauzy než jednu půlhodinovou.

Díky FVE je provoz mnohem levnější

Celková spotřeba byla 21,2 kWh/100 km. Cena za nabíjení na rychlonabíječkách a u hotelu byla cca 2 400 Kč. Díky naší firemní fotovoltaické elektrárně jsem i po příjezdu do Brna nabil ID. Buzze ze sluníčka. Fotovoltaika a elektromobilita se prostě vzájemně doplňují. Volkswagen ID. Buzz Cargo tak ukázal, že zcela právem zvítězil v naší anketě Elektromobil Roku 2023 v kategorii užitkových elektromobilů.

Foto: Petr Beneš, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Tohle počítání spotřeby a nákladů je přece blbost. Nikdy nemůže vyjít pak lepší dodávka, než 20 let starý Transit. :)
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Jestli to dobře počítám (a odpustím si i jakýkoliv podíl/odpis FVE na nabíjení vozu nebo nebo započítání ceny jako bych získal z prodaných přetoků, prostě pojedeme zažitý narativ že solární nabíjení je zdarma nebo na účet někoho jiného), tak mi takový způsob přepravy nevychází levněji než naftovým ekvivalentem... Už abychom měli tu proklamovanou levnou elektřinu, aby se nám ekonomika BEV jednoznačně přehoupla na stranu elektrifikace. Přestaneme pak lavírovat na 0.3% podílu BEV ve vozovém parku ČR, tomu se vskutku nedá říkat oblíbenost nebo vyloženě pozitivní trend 🤔
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Nevím co furt počítáte ceny za kilometr. To vůbec není to nejdůležitější a celkové náklady nespočítáte vůbec. Když tak jen teoreticky. Důležité je, že to auto je velmi efektivní, nic nepálí, proto nikde nesmrdí, je tiché a velmi pohodlné. Podle výbavy také hodně bezpečné. Nemusí jezdit stále do servisu a nic se na něm nebude kazit. Ceny elektřiny se mění během dne a každou hodinu, každý den jsou jiné. Záleží proto kdy, kde a při jakém tarifu nabíjíte. Tak nic nepočítejte, zařiďte si tarif, nabíjejte když je nejlevnější elektřina (samozřejmě pomocí chytré elektroinstalace) a můžete říct, že jezdíte skoro zdarma.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze