Elektrický liftback střední třídy, Volkswagen ID.7, jsme už testovali a nyní se zaměříme na to, jak si vede po stránce spotřeby. Elektromobily na platformě MEB, ať už jakékoliv značky, nemívaly nijak oslnivou spotřebu, ale Volkswagen ID.7 dostal novou techniku a zároveň má aerodynamickou karoserii ve srovnání s SUV a crossovery, se kterými techniku sdílí.
Volkswagen ID.7 – test
Technické parametry Volkswagen ID.7 Pro
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 961 × 1 520 × 1 862 mm, 2 172 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,2 kWh / 100 km, dojezd: 615 km |
Cena od | 1 329 900 Kč |
Základní Volkswagen ID.7 se prodává jen ve verzi Pro a má celkovou kapacitu baterie 82 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Z toho je využitelných 77 kWh, což zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 615 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle stejné normy je 14,2 kWh/100 km. Větší baterie o využitelné kapacitě 86 kWh pak je vyhrazena sportovně laděné verzi GTX s pohonem všech kol. Základní výbava začíná na částce 1 479 900 Kč. Současná akční verze Limited, což byl i testovaný vůz, však stojí pouze 1 329 900 Kč.
Palubní počítač elektromobilu Volkswagen ID.7 ukázal spotřebu 15,3 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Volkswagen ID.7 ukázal spotřebu 15,3 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 12 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát. Pokaždé v jiném směru a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 13,9 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to 16,9 kWh/100 km, a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba stoupla na stále hezkých 20,5 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 17,5 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 346 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 85 kilometrů a spotřeba tam byla 14,8 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale mírně převažovaly dálnice, které tvořily cca 45 % z celkové délky testu. Palubní počítač ukázal za celý test 16,2 kWh/100 km. Celkem Volkswagen ID.7 odebral 60,684 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 17,54 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 85 km) | 14,79 kWh/100 km | 520 km |
Mimo město (90 km/h) | 13,9 kWh/100 km | 558 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 16,9 kWh/100 km | 455 km |
Dálnice (130 km/h) | 20,45 kWh/100 km | 376 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 15,3 kWh/100 km | 500 km |
Celý test (346 km) podle nabíjení | 17,54 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 12 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 11 až 15 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 77 kWh.
Komentář autora ke spotřebě vozu Volkswagen ID.7
Test reálné spotřeby ukázal, že nová technika platformy MEB v kombinaci s aerodynamickou karoserií typu liftback dělá z Volkswagenu ID.7 velmi úsporné auto. Hodnoty spotřeby nebyly nijak výrazně vyšší než u Kie Niro EV. A to je, jak známo, jeden z nejúspornějších elektromobilů na trhu s výkonem o 60 kW nižším a o poznání menší karoserií.
Co mi na ID.7 vadí, je absence pádel pod volantem pro regulaci rekuperace. Předpokládám, že při svém plynulém stylu jízdy bych s touto funkcionalitou měl ještě trochu nižší spotřebu. Alespoň oceňuji, že volič směru jízdy, který umožňuje alespoň přepínání mezi režimy D a B, je pod volantem, takže při potřebě vyšší rekuperace jej lze použít bez sundávání rukou z volantu. V poloze D pak auto téměř plachtí na neutrál.
Celkově je tedy Volkswagen ID.7 povedený elektromobil, který nabídne solidní prostor pro posádku i zavazadla (byť verze Tourer si v tomto směru povede o poznání lépe), ale zároveň dokáže jezdit úsporně, díky čemuž dosahuje v kombinaci se 77kWh baterií docela dlouhého dojezdu. Podle mě je trochu škoda, že v nabídce není ještě menší varianta baterie, protože při těchto hodnotách spotřeby by mně osobně stačila. Například ta s využitelnou kapacitou 58 kWh, kterou nalezneme třeba u Škody Enyaq nebo ID.3 či Cupry Born. Ta by snížila jinak docela vysokou základní cenu vozu.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Není tedy pravda, že by 86kWh nebyla ještě na trhu, ani to, že je vyhrazena pouze pro GTX varianty.