Volkswagen ID.7 může na první pohled působit trochu nevýrazně ve srovnání s některými konkurenčními vozy podobných rozměrů a ceny. To je však zároveň i jeho výhodou a skrytých es v rukávu má mnohem víc. Skutečně má potenciál nahradit mnoha řidiči milovanou modlu Passat, respektive Arteon?
Technické parametry Volkswagen ID.7 Pro
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 961 × 1 520 × 1 862 mm, 2 172 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,2 kWh / 100 km, dojezd: 615 km |
Cena od | 1 329 900 Kč |
Sofistikovaný vzhled, který však nevyčnívá z davu
Začnu exteriérem, který zůstává věrný designovému jazyku rodiny ID., přesto podle mě rozhodně není tak ikonický jako u ID.3 či Buzze. Pokud na sebe rádi poutáte pozornost, domnívám se, že minimálně testovaná verze v modrém barevném provedení nebude úplně pro vás. V případě, že ale preferujete spíše nenápadnost, mohu vám ID.7 vřele doporučit. Mně osobně se každopádně design ID.7 líbí a věřím, že nebudu sám. Ladné křivky, celkově sofistikovaný vzhled a třeba i moderní LED linkou propojené světlomety vzadu i vpředu z ID.7 dělají moderně působící elektromobil, který by podle mě mohl vypadat moderně třeba i za několik dekád, kdy bude v módě zase jiný vzhled. Osobně jsem na vážkách, zda se mi víc líbí provedení Tourer, nebo testovaná verze liftback, která však v rámci zmíněných designových prvků postrádá svítící logo.
Rozhodnutí u ID.7 nasadit již zmíněné ladné křivky a vyhnout se ostrým hranám je navíc povedené nejen po stránce estetické, ale i praktické. S koeficientem odporu 0,23 je ID.7 nejaerodynamičtějším ID. vůbec, ačkoliv třeba Tesla Model 3 (0,219) je na tom se ještě lépe. Co však ID.7 ztrácí oproti zmíněné Tesle na aerodynamice, to hravě dožene interiérem, k němuž se ještě dostanu.
Z čistě praktického hlediska zřejmě nikoho příliš nepotěší absence „frunku“, v kufru však mají kabely svou přihrádku, tudíž to nelze považovat za zásadní problém. Rovněž kliky nejsou „vytahovací“ a pro otevření dveří se stačí dotknout spodní části. Tedy pokud se nejedná o nouzové situace, kdy lze kliky s použitím větší síly fyzicky nadzvednout, a tím si otevřít. Pocitově jsou pak dveře od vozu (nepočítaje páté dveře, které mají elektrické ovládání) příjemně „těžké“ a uslyšíte i pěkně tlumené bouchnutí. K dokonalosti mi chybí snad jen automatické dovírání (tzv. soft close), který by se mi k ID.7 tak nějak hodil. V mnoha ohledech se jedná o regulérní prémiovou limuzínu a možná i kvůli hmotnosti dveří se mi několikrát stalo, že jsem dveře napoprvé zcela nedovřel.
Prostornost nadevše
Jakkoliv je design exteriéru ID.7 povedený, to pravé nadšení u mě přišlo až po usednutí dovnitř vozu. Okamžitě si lze totiž všimnout, jak velký krok Volkswagen ušel od prvního ID.3, jemuž byl vyčítán spíše strohý interiér, kterému vévodily tvrdé plasty. Pochopitelně jsou novodobá/faceliftovaná ID.3 jiná (lepší), avšak ten, kdo jezdil s první generací těchto vozů, si jistě vzpomene a po usednutí do ID.7 bude i možná v šoku, neboť se zdá, jakoby se jednalo o elektromobil zcela jiné automobilky.
ID.7, který boduje prostorností, je na všech místech, jichž se (běžně) dotýkáte, vybaven měkčenými a velmi příjemnými materiály, které jsou samozřejmě rovněž z velké míry recyklované, jak se dle aktuálních trendů sluší a patří. Posed je přitom velmi komfortní na sedadle řidiče, spolujezdce i vzadu. V případě, že ve voze cestují celkem čtyři pasažéři, bude mít každý nadprůměrný komfort, přičemž zadní sedadla u okének mají i netradiční, ale velmi povedené, tvarování sedáku. Také jsou příjemně měkká (avšak tak akorát) a klidně si dokáži představit na nich „odsedět“ i několik stovek kilometrů bez potřeby zastavit a protáhnout se. Prostřední sedadlo, které jsem ze zajímavosti rovněž zkusil, není vyloženě „nouzovka“, ale je o něco tvrdší a chybí mu ono tvarování bočních sedadel (což je vcelku logické). Vhodné je tedy spíše na kratší pojezdy.
ID.7 má podle mého názoru jedny z nejlepších masážních křesel ve své třídě.
U komfortu po usednutí však ještě chvíli zůstanu, neboť ID.7 disponuje také masážní funkcí předních sedadel. Masáž u vozů (zejména v této cenové relaci) obvykle vyzkouším, ale často ani nehodnotím, neboť mi přijde zkrátka průměrná a jedná se často pouze o „tlačení“ do zad bez nějakého konceptu. ID.7 má však podle mého názoru jedny z nejlepších masážních křesel ve své třídě a směle by se mohl srovnávat i s masážemi v mnohem dražších vozech. Na výběr je celá řada režimů, u nichž lze nastavit délku i intenzitu. Nezbývá mi tak, než doporučit si jít masáž v ID.7 vyzkoušet alespoň do showroomu, neboť se samozřejmě obtížně popisuje. Každopádně se domnívám, že budete překvapeni stejně jako já a každý, kdo si sedl na sedadlo pasažéra a masáž vyzkoušel.
Trpět nebudete ani nedostatkem úložných prostorů či konektorů. ID.7 je vybaven několika USB-C o výkonu 45 W, což považuji rovněž za výhodu, neboť můžete nabíjet nejen telefon, ale třeba i větší elektroniku jako notebook. Pouze si doporučuji ověřit, že kabel, který budete používat, zvládá tento výkon, neboť například u smartphonů Samsung, které podporují až 45W nabíjení, v balení dostanete pouze USB-C/USB-C kabel schopný max. výkonu 25 W.
Infotainment dle mého gusta
Velkou novinkou je rovněž obří 15" „tablet“, respektive displej infotainmentu, či třeba podsvícená linka pod ním sloužící pro regulaci teploty či hlasitosti. Působivá není přitom jen samotná uhlopříčka a špičková kvalita obrazu, ale také svižnost infotainmentu jako takového. Volkswagen v poslední době bohužel nemá v tomto ohledu úplně nejlepší pověst, ale s ID.7 vás přesvědčí o tom, že novinka dříve vytýkanými problémy rozhodně netrpí. Těšit se můžete na pohotové reakce na pokyny a při používání Android Auto či Apple CarPlay se nesetkáte ani s tím, že by vám občas segment obrazovky zčernal, což se mi u předešlých ID. stávalo. Infotainment lze zkrátka pouze chválit a dobře fungovala i doprovodná mobilní aplikace, kde si můžete během nabíjení například zkontrolovat nejen kapacitu baterie, ale také aktuální nabíjecí výkon. Potěšil by snad jen výpis nabíjecí křivky, ale celkově funguje aplikace dobře, nemá problém s načítáním a byl jsem s ní spokojen.
Další novinka je pak inspirovaná Teslou, neboť se jedná o plně automatické výdechy klimatizace, kterým schází jakákoliv „hýbla“, pomocí nichž polohujete směr foukání či intenzitu. Vše se ovládá rovněž skrze obrazovku infotainmentu, kdy nastavujete proud vzduchu požadovaným směrem a měníte zároveň jeho intenzitu. Klasickou klimatizaci, resp. výdechy, najdou pouze pasažéři vzadu, kde ji lze stále manuálně (táhlem) vypnout. Dovolím si tvrdit, že na rozdíl od některých inovací v automobilovém průmyslu funguje toto řešení velmi dobře.
Pomocí chytrého hlasového asistenta (či asistentky) IDA pak lze vozidlu hlasovým pokynem sdělit, že je vám zima na nohy a ID.7 automaticky nastaví směrování vzduchu tímto směrem, což by s klasicky ovládanou klimatizací (výdechy) zřejmě neobešlo bez nastavování. Hlasovou asistentku (resp. její aktivaci) si mimochodem můžete klidně přejmenovat dle libosti, čímž můžete samozřejmě i překvapit/pobavit posádku, máte-li nějaký originální nápad. Samotné schopnosti hlasového asistenta jsou navázány na internetovou konektivitu, tudíž umí vyhledávat na webu. Například po zadání dotazu, jaký je kurz koruny k euru, vám vůz sdělí aktuální kurz dle stránek „xy.cz“. Stále však zamrzí, že v době, kdy AI asistenti umí skutečně mnoho, hlasový asistent neodkázal odpovědět na některé základní jednoduché dotazy, k nimž by vlastně AI, ale snad ani internetové připojení, nepotřebovala. O tom jsem se přesvědčil, když jsem se zeptal například na vypočítání jednoduchého příkladu, kolik je tisíc děleno pěti. Hlasoví asistenti jsou samozřejmě neustále vylepšování, proto nemá cenu vynášet nějaký finální verdikt, protože co není dnes, může být zítra.
Pohybuje se ladně, ne dravě
ID.7 (ačkoliv dorazí později ve výkonnějších verzích a třeba i s větší baterií) jsem testoval s 77kWh (využitelnou) kapacitou baterie a elektromotorem o výkonu 210 kW, což rozhodně není málo, ale se zohledněním poměrně těžkého auta by bylo trochu naivní očekávat nějakou extrémní akceleraci. Vůz jezdí ladně, má dostatek výkonu na předjíždění na dálnicích a samozřejmě i mimo ně, ale vyloženě na nějaké „dovádění“ na okreskách či správně uzavřených okruzích tak docela dělaný není. Prim zde totiž hraje komfort.
S tím souvisí také podvozek, který je laděný velmi komfortně, můžete si u něj i manuálně upravit tuhost tlumičů a nastavit si, jak má být tvrdý/měkký. Platí přitom, že ve výchozím nastavení, které se aktivuje po každém zapnutí bez ohledu na to, zda jste předtím měli spuštěný třeba váš individuální režim, je jízda s ID.7 velmi komfortní a poměrně schopně si umí poradit s příčnými i podélnými nerovnostmi. Prostor pro zlepšení však vnímám v oblasti rekuperace.
Sportovní režim má velmi silnou rekuperaci, která vůz zbytečně brzdí.
Ve výchozím nastavení či třeba režimu Eko je podle mě rekuperace ideální, neboť po spuštění nohy z pedálu vůz jednoduše plachtí, pokud však zvolíte sportovní režim, je rekuperace dost silná a výrazně vás brzdí, přičemž není možné spustit plachtění, které bych preferoval. Samozřejmě není nikde psáno, že VW v budoucnu nevydá update, který toto nastavení upraví, ale v tuto chvíli mi i kvůli tomu nějaká sportovnější jízda připadala zbytečná a vlastně i trochu nepříjemná.
Ovšem, jak už jsem zmínil, ID.7 rozhodně závodní vůz není a i díky novému energeticky efektivnějšímu motoru zvládne dosáhnout velmi pěkných hodnot spotřeby. Po městě jsem se byl schopen pohybovat okolo 16 kWh na 100 km bez větších problémů, aniž bych se nějak omezoval. Na dálnici jsem pak, jak si můžete přečíst v podrobném testu spotřeby, měl průměrnou spotřebu z cesty Praha – Brno a zpět zhruba 23 kWh na 100 km s tím, že jsem jel tachometrových 140 km/h, což je velice pěkný výsledek.
Zhodnocení
ID.7 je velmi povedeným elektromobilem a podle mě i schopným konkurentem pro momentálně dominující Teslu Model 3, kterou v některých oblastech překonává a v jiných, dalo by říci, kopíruje, avšak přebírá pouze to dobré. Pozoruhodný je zejména velmi vysoký jízdní komfort + schopnost si držet relativně nízkou spotřeby i při rychlých dálničních přejezdech. V neposlední řadě chválím velmi pěkně zpracovaný interiér se schopným infotainmentem a obrovským prostorem vpředu, vzadu i pro zavazadla.
Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz
Za mě to, že jsem neviděl žádné omezení výkonu / rekuperace bylo nejvétší překvapení oproti předchozí verzi MEB baterky. Stejná kapacita ale podstatně lepší chování, prý jde o SK On clánky.