Elektromobilisté v Praze musí řešit, že se chystaná sleva na parkování hned od nového roku nestihne a je potřeba tedy hradit stání v plné výši. Pokud dojde ke schválení návrhu, tak dále by měla platit 50% sleva na rezidenční i návštěvnické parkování. To tedy na úvod a pojďme se podívat na novinky, které si pro nás uplynulý týden přichystal.
fNews #290 – DS N°8 vás oslní, parkování v Praze nikoliv
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Nejhezčím autem dnešního fNews se jednoznačně stane odhalené DS N°8. To využívá karoserii typu fastback, stojí na platformě STLA Medium a pyšní se enormním dojezdem až 750 km. Příliš technických specifikací ovšem zatím neznáme a musíme si vystačit s tím, že auto fakt hezky vypadá. Stejně tak pohodlný by měl být i interiér se zakázkovým audiosystémem, prémiovými materiály a prediktivním pérováním, které sleduje vozovku a změkčuje tlumiče, když je to potřeba. Baterii o kapacitě 97,2 kWh byste měli nabíjet rychlostí až okolo 200 kW. Výrobce přitom tvrdí, že auto zvládne více než 500 km po dálnici konstantní rychlostí 120 km/h.
Toyota Urban Cruiser je SUV mířící do města, čímž dává vzpomenout na stejnojmenný spalovací model z roku 2008. Tentokrát jde ovšem o plně elektrické auto, které vychází z modelu Suzuki e Vitara. Auto bude stejně tak vyráběno v Indii. Na výběr bude ze dvou velikostí baterie: 49 a 61 kWh, obě typu LFP. Od baterie se odvíjí také výkon elektromotoru. Základem je 144 k, větší varianta nabídne dokonce pohon všech čtyř kol a celkovým výkonem 184 k. Design vozu se příliš neliší od dnešních Toyot. K plnému představení však zatím ještě nedošlo.
NIO není jediným průkopníkem systému výměny baterií, průlom totiž hlásí i Rohlík.cz. Ten testoval systém od společnosti BattSwap, který se nyní dočká reálného nasazení do provozu. Výměna baterií trvá zhruba tři minuty a smyslem je, že kurýr při příjezdu na depo dostane nejen novou zásilku k rozvozu, ale rovněž nabitou baterii a nad dojezdem tak nemusí vůbec přemýšlet.
A nakonec si dejme jeden pohled do vzdálenější budoucnosti. Mercedes představil nový lak, který zvládne získávat energii ze slunečního záření. Technologie se de facto neliší od fotovoltaických panelů a má stejnou účinnost, ale má řadu výhod. Především pak pokryje celou plochu auta, což je dnes u středně velkých SUV okolo 11 m2. Ve slunečných oblastech tak prý lze získat až 12 000 km dojezdu ročně. Technologie zatím nepočítá s okamžitý nasazením, ale může být zajímavým doplňkem do budoucna, obzvlášť s tím, jak efektivita dále poroste. Nabízí se ovšem otázka, co třeba v případě havárií a odřenin.
Tak co říkáte na dnešní novinky? Zaujalo vás stylové DS, nebo se spíš těšíte na auta s fotovoltaickým lakem? Dejte vědět do komentářů a sledujte fDrive.cz.