Toyota chce už v roce 2026 nabízet celkem 15 lokálně bezemisních modelů včetně šesti čistě bateriových elektromobilů. V Evropě se aktuálně prodává jediný elektromobil Toyota bZ4X, automobilka ovšem představila druhý, překvapivě mířící především do města. Ten dostal místo nezapamatovatelného kódu tentokrát normální jméno Urban Cruiser, které navíc v našich zeměpisných šířkách už známe. Stejně se totiž jmenoval extravagantní spalovací model z roku 2008, prodávaný i u nás a rovněž nabízející možnost pohonu všech kol.
Jde o jakousi elektrickou obdobu subkompaktního SUV Toyota Yaris Cross, ovšem oproti němu nabízí o plných 140 mm delší rozvor a technicky s ním nemá nic společného. Jedná se totiž o přebrandované Suzuki e Vitara, vyvinuté na nové „skateboardové“ platformě Suzuki Heartect e, odvozené ze stejnojmenného spalovacího základu. Na vývoji platformy se podílela i Toyota, která dodala například elektrický pohon zadních kol eAxle. Urban Cruiser bude vyjíždět ze stejné továrny jako Suzuki v indickém Gujaratu.
Ve výzbroji nechybí nožové LFP baterie FinDreams (BYD) s manuálně aktivovatelným předehřevem či standardní tepelné čerpadlo. Na výběr budou dvě kapacity baterie 49 a 61 kWh, přičemž každá dostane jinak naladěný elektromotor. Městské provedení FWD 49 kWh si vystačí se 144 k na předních kolech, cestovní FWD 61 kWh přidá dalších 30 koní. Unikátem v této třídě bude verze AWD s přidaným zadním elektromotorem 65 k, která s baterií 61 kWh nabídne systémový výkon 184 k a točivý moment 300 Nm.
Design ve stylu dnešních Toyot má podle zástupců automobilky připomínat žraloka kladivouna a odlišovat se od konkurence. Sází na výraznou práci s prolisy, minimalizaci křivek a propojené světlomety vpředu i vzadu. Nechybí mu výrazné oplastování, střešní okno a podle dnešní módy také zamaskované kliky zadních bočních dveří. Nabíjecí port se usadil na levém předním blatníku, což pro parkování u sloupkové nabíječky po evropsku vpravo není úplně praktické. Na výběr bude mezi 18" a 19" koly, vybaveným iaerodynamickými kryty.
Interiér slibuje díky mimořádně rozvoru 2 700 mm a skateboardové platformě velmi dobrou prostornost. Tu ještě podporuje nadstandardní variabilita díky dělené zadní lavici a zvlášť posuvnému každému dílu. Výbava se pochlubí paletou bezpečnostních i terénních asistentů a volbou jízdních režimů včetně módu Trail, který přibrzdí protáčející se kolo a přenese sílu na opačnou stranu téže nápravy. Nechybí ani podpora jízdy z prudkého kopce, či na sněhu a ledě. Okolí vozu hlídají 360° kamery, bezpečnost zase adaptivní tempomat s předkolizním systémem. Interiér dosud nezanevřel na mechanické ovladače a vévodí mu dva opticky propojené, velké displeje.
Definitivní technické údaje ani datum uvedení na trh zatím Toyota nesdělila, je ale pravděpodobné, že se debut odehraje až po sesterském Suzuki e Vitara. Zásadní otázkou zůstává cena, jistou naději v tomto ohledu skýtá výroba v indii a použití levnějších LFP baterií.
N E P O U Č I T E L N Í🤦♂️