Toyota v letošním a následujícím roce hodlá na trh uvést hned šest nových elektromobilů. První tři z nich jsme měli možnost prohlédnout si na tradičním Kenshiki fóru v Bruselu, kde Toyota ukázala ve světové premiéře jak nové elektrické C-HR , tak vylepšené bZ4X. Poprvé naživo jsme pak mohli vidět i nový elektrický Urban Cruiser, nejlevnější elektromobil v nabídce Toyoty. Ten byl představen v prosinci 2024 a jde o dvojče modelu Suzuki eVitara. Stojí ostatně na platformě Suzuki Heartect e a s většími elektrickými Toyotami tak nemá technicky nic společného. A vyrábí se v Indii.
Nejlevnější elektrická Toyota. Kdy přijde Urban Cruiser do Česka?
Svou délkou necelých 4,3 metru se zařadí pod větší model C-HR+ a bude tak přímou konkurencí například pro Kiu EV3 , Peugeot e-2008 nebo Volkwagen ID.3. Design ve stylu dnešních Toyot má podle zástupců automobilky připomínat žraloka kladivouna a odlišovat se od konkurence. Sází na výraznou práci s prolisy, minimalizaci křivek a propojené světlomety vpředu i vzadu. Nechybí mu výrazné oplastování, střešní okno a podle dnešní módy také zamaskované kliky zadních bočních dveří.
Prostorný a praktický interiér
Interiér slibuje díky mimořádně rozvoru 2 700 mm a skateboardové platformě velmi dobrou prostornost. Tu ještě podporuje nadstandardní variabilita díky dělené zadní lavici a zvlášť posuvnému každému dílu, velmi potěší také zcela rovná podlaha vzadu a nadstandardní odkládací prostory ve středovém tunelu vpředu. Plusem je také v nejvyšší výbavě střešní okno, které je pouze nad předními sedadly a potěší možností manuálního zatažení roletkou.
Interiér dosud nezanevřel na mechanické ovladače a vévodí mu dva opticky propojené, velké displeje. Na nich můžeme vidět odlišný systém oproti vyšším Toyotám, což pramení ze společné platformy s automobilkou Suzuki.
Vzhledem k očekávané nižší cenovce se v interiéru setkáme s větším počtem tvrdých plastových ploch, což je rozdíl oproti C-HR+. Zatímco střed přístrojové desky a dveří jsou z měkčeného plastu, vrchní části už z tvrdého.
Výbava se pochlubí paletou bezpečnostních i terénních asistentů a volbou jízdních režimů včetně módu Trail, který přibrzdí protáčející se kolo a přenese sílu na opačnou stranu téže nápravy. Nechybí ani podpora jízdy z prudkého kopce, či na sněhu a ledě. Okolí vozu hlídají 360° kamery, bezpečnost zase adaptivní tempomat s protikolizním systémem.
Čepelové baterie a čtyřkolka
Ve výzbroji nechybí čepelové LFP baterie FinDreams od BYD s manuálně aktivovatelným předehřevem či standardní tepelné čerpadlo. Na výběr budou dvě kapacity baterie 49 a 61 kWh, přičemž každá dostane jinak naladěný elektromotor. Městské provedení FWD 49 kWh si vystačí se 144 koňmi na předních kolech, cestovní FWD 61 kWh přidá dalších 30 koní a Urban Cruiser s ní ujede až 400 kilometrů.
Toyota Urban Cruiser FWD 49 kWh
Rozměry | 4 285 × 1 800 × 1 640 mm, ? kg |
---|---|
Výkon | 106 kW |
Baterie | 49 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | ? km |
Zajímavostí je pak verze AWD s přidaným zadním elektromotorem 65 k, který dodala do platformy Toyota, která s baterií 61 kWh nabídne systémový výkon 184 k a točivý moment 300 Nm. Nabíjecí port se pak, stejně jako u větších elektrických Toyot, usídlil za levým předním kolem.
V Česku paradoxně až příští rok
Některé evropské trhy již mohou nový Urban Cruiser objednávat, jde však zejména o evropské trhy s velkou poptávkou po elektromobilech. Mezi ty Česko nepatří a Urban Cruiseru se tak bohužel dočkáme až v příštím roce. Levnější elektromobil by přitom u Čechů mohl bodovat nejvíce.
Elektro-ofenzíva: Toyota nám v Bruselu ukázala 5 nových elektromobilů. Jaké jsou?
Zatím není známá ani cena, o které si netroufneme zatím ani spekulovat vzhledem k tomu, jak moc se ceny elektromobilů nyní mění a klesají. Na další informace si tak budeme muset počkat.