Toyota bZ4X byla dlouho solitérem. První čistý elektromobil Toyoty s tak trochu zvláštním názvem měl zajímavý design i některá řešení, ale technikou ani cenou na konkurenci úplně nestačil a do výběru zákazníků se nedostával zas tak často. To se ale postupně měnilo, nejen díky zajímavým cenám si postupně bZ4X vydobyl svoje místo na trhu. Ba co víc, od uvedení na trh Toyota v Evropě prodala 150 000 kusů a v Česku s ním například značka vyhrála výběrové řízení pro státní správu, které dodá přes 500 elektromobilů bZ4X.
Toyota bZ4X (2025) je lepší ve všech směrech, testujeme i offroad
Facelift, který jsme poprvé vyzkoušeli ve španělském Sotogrande, ale mění situaci víc, než by název naznačoval. Toyota totiž nenechala kámen na kameni a spíše než facelift je to pořádná generační obměna, i když ve stejné karoserii. Nové jsou baterie, motory, nabíjení, vylepšen byl podvozek, změněn interiér a další aspekty. Výsledkem je auto, které už může beze zbytku soupeřit se zavedenými elektrickými SUV jako Škoda Enyaq, Tesla Model Y nebo Volkswagen ID.4. Jak se s ním jezdí?
Toyota bZ4X (facelift 2025) 73,3 kWh AWD
| Rozměry | 4 690 × 1 860 × 1 650 mm, 2 030 kg |
|---|---|
| Výkon | 252 kW |
| Baterie | 73,3 kWh, CCS Combo, Mennekes |
| Dojezd | 516 km (WLTP) |
Design: elegán střední třídy
Na silnici poznáte modernizovanou bZ4X hlavně podle přídě. Původní trochu zvláštní masku nahradila uhlazenější tvář inspirovaná novou Toyotou C-HR+, se štíhlejšími světlomety a výraznou světelnou linkou mezi nimi. Zůstává typicky „žraločí“ čumák, zároveň ale auto působí dospěleji a méně extravagantně, což je podle nás u rodinného SUV spíš plus. Z boku zůstaly charakteristické široké plastové lemy blatníků, ty jsou ale nově leskle lakované a původní matné budou vyhrazeny „kombíku“ bZ4X Touring. Máme tu také netradičně umístěný nabíjecí konektor v levém předním blatníku, záď si zachovala typické „zuby“ nad zadním oknem, kterým Toyota říká kachní ocas, a nechybí ani podélné zadní světlo.







Rozměrově se nic nemění. bZ4X je klasické SUV vyšší střední třídy, na délku měří 4 690 mm, na šířku 1 860 mm a rozvor má úctyhodných 2 850 mm, což se naplno projeví v interiéru. Světlá výška 201 mm naznačuje, že auto se nezalekne ani polní cesty. Zavazadelník má 452 litrů podle VDA, tedy asi o sto litrů méně než Enyaq, papírově ale hodně zachraňuje výška prostoru pod roletkou a možnost stohovat věci až pod sklo.





Úplně nové motory i baterie a záruka milion kilometrů
I když Toyota označuje novinku jako facelift, paradoxně se změnila mnohem více pod podlahou, kde by se klidně mohlo jednat o nový vůz. Stojí na vylepšené platformě eTNGA 2.0 a zcela nové jsou motory, baterie i naladění podvozku.









Toyota použila nové lithium-iontové baterie, které mají jiné vnitřní uspořádání článků, vyšší kapacitu a lepší teplotní management. Ale pozor, nejde o stejnou baterii (ani kapacitu) jako u menší C-HR+, která má paradoxně kapacitu vyšší. Menší 57,7kWh baterie má 78 článků, větší 73,1kWh verze 104 článků. Celý blok je širší než dříve, což si vyžádalo i nové výztuhy v podlaze, ale pomohlo to jak jízdním vlastnostem, tak ochraně baterie při nárazu.
Základ nabídky tvoří verze s jedním elektromotorem a pohonem předních kol, u které můžete volit mezi menší (57,7 kWh) a větší (73,1 kWh) baterií, v obou případech přitom mluvíme o hodnotách brutto. Vůbec poprvé je tak k dispozici menší baterie pro ty, kteří nepotřebují jezdit delší vzdálenosti. Toyota ale sama tvrdí, že v Česku bude určitě většina zákazníků volit vyšší kapacitu.
Toyota opět dává extrémně štědrou záruku na baterii. Program péče o baterii garantuje, že kapacita neklesne po dobu 10 let nebo 1 000 000 km pod 70 % původní hodnoty. Podmínkou je jen pravidelná každoroční kontrola baterie v servisu. V segmentu, kde je standardem často 160 či 200 tisíc km, je milionová garance velká konkurenční výhoda. Omezením však je denní počet rychlonabíjení limitovaný na pět, což je ale o 2 více než dříve. Model bZ4X je navíc jedním z prvních aut, které zdraví baterie (SoH) zobrazují v procentech přímo v přístrojovém štítu, každý tak má velmi jednoduchou možnost si stav baterie zkontrolovat.








Toyota zavedla také inovované kapalinové chlazení a nové funkce předehřevu, který je možné spustit ručně, automaticky při navigaci k nabíjecí stanici a dokonce jej lze dopředu naplánovat pro zaparkované vozidlo stejně, jako tomu je u vyhřívání interiéru. bZ4X zvládne rychlonabíjení výkonem až 150 kW, a to v poměrně širokém teplotním okně. Při správné teplotní přípravě baterie mluví Toyota o čase 28 minut z 10 na 80 %. Zejména v zimě by díky předehřevu měl být nabíjecí čas prakticky poloviční.










Vyšší výkon a dojezd přes 500 km
Výkon předokolky je 165 kW, což je navýšení o 15 kW, a vrchol představuje čtyřkolka AWD se dvěma motory a systémovým výkonem 252 kW, tedy 343 koní, což je výrazně více než před faceliftem. Motory eAxle jsou navíc zcela nové – lehčí, výkonnější a hlavně úspornější. Toyota tvrdí, že různými optimalizacemi se celková spotřeba vozu snížila o 23 %, což je skutečně zásadní změna. A jak jsme se přesvědčili, novinka umí jezdit skutečně úsporně.
Z hlediska čísel je zásadní také dojezd. Předokolka s velkou baterií a 18" koly ujede podle WLTP až 571 km, což je o 70 kilometrů více. Také čtyřkolka nově ujede přes 500 kilometrů. V praxi jsme v teplotách kolem 18 stupňů Celsia na kombinovaném okruhu město, okresky a dálnice jezdili za rovných 14 kWh na 100 km. Při této spotřebě se dá reálně počítat s dojezdem mezi 400 a 500 km podle stylu jízdy a profilu trasy, což už je plně konkurenceschopná hodnota.
Interiér: hodnotnější, hezčí a vzadu je opět obří místo
Interiér je kapitola sama pro sebe a společně s baterií a motory představuje vůbec největší krok vpřed. Před řidičem najdete novou, štíhlejší přístrojovou desku s horizontálním členěním, uprostřed dominuje velký 14" dotykový displej multimédií, který nahradil dřívější 12" panel. Jeho součástí jsou nově otočné ovladače klimatizace, v jejichž středu displej prosvítá a zobrazuje teplotu. Komu je toto řešení povědomé, má pravdu, displej pochází skutečně z Lexusu. Novinkou je snížený „digitální ostrůvek“ s otočným voličem jízdních režimů, fyzickými ovladači klimatizace a nově dvěma otevřenými bezdrátovými nabíječkami pro telefony, které jsou velmi praktické. Škoda jen, že nemají chlazení, takže v horkých dnech se na nich telefon dost pravděpodobně nabíjet nebude.







Rozdíl oproti verzi před faceliftem je ale hlavně v celkovém dojmu. Díky novému uspořádání je interiér vzdušnější, prostornější a hodnotněji působící. Nahoře je měkčený plast, měkčené jsou i výplně dveří, všechno působí hodnotněji a dospěleji. Sedačky z umělé kůže kombinují styl s praktičností, jsou spíše měkčí, ale výborně se v nich sedí. Ve vyšší výbavě Executive jsou nejen vyhřívané, ale i odvětrávané, nechybí ani vyhřívání volantu nově po celém obvodu. VIP paket za 40 tisíc korun přináší navíc ještě audiosystém JBL a panoramatickou skleněnou střechu, která je větší a nově nemá uprostřed příčník.
Toyota tradičně neustoupila od fyzických tlačítek. Na volantu jich je opravdu hodně, vlastní panel mají i nastavení světel, asistentů nebo regulace jasu přístrojů. Pro ty, kdo nemají rádi ovládání všeho přes dotykový displej, je to malý ráj. Před řidičem je stále menší digitální štít posazený vysoko pod čelním sklem, v praxi je tak na něj velmi dobře vidět a prakticky skoro nahrazuje head-up displej.
Jediné, nad čím jsem se v interiéru pozastavil, je absence praktické schránky před řidičem. Je to z důvodu umístění klimatizační jednotky, která je mimochodem o 30 % úspornější. Ve výbavě Executive se zde zároveň nachází infrazářič, který je velmi praktický. Nicméně v nižší výbavě schází a schránka zde i tak není, což je z praktických důvodů nevýhodou.
Model bZ4X opět zachovává obří prostor na zadních sedadlech. Rozvor 2 850 mm znamená, že si vzadu budete připadat skoro jako v limuzíně vyšší třídy. Při výšce 185 cm si za sebe sednu s obrovskou rezervou pro kolena, pod sedadlo před řidičem se bez problému vejdou chodidla, podlaha uprostřed je téměř rovná. Zadní sedadla mohou být vyhřívaná, nechybí držáky na telefon či tablet a nově i dvojice USB-C s výkonem až 60 W, které už bez problémů nabijí i notebook.
Zavazadelník má 452 litrů pod roletku, ale tvarem je velmi dobře využitelný a vysoký. Pod podlahou je další prostor na nářadí a kabely, nechybí praktická oka, například s limitem 4 kg na zavěšení tašek. Škoda jen, že zadní sedadla nemají průvlak na lyže a že se Toyota stále neodhodlala k malému přednímu kufru. Pod přední kapotou najdete jen techniku a nádržku kapaliny, přitom by se sem na malý prostor pro kabely určitě vešel. U čtyřkolky je také tažné zařízení s možností táhnout brzděný přívěs až 1,5 tuny, což je výrazný posun proti původnímu modelu. U předokolky s větší baterií je tažná kapacita 750 kg.
Miláček českých rodin? Toyota bZ4X Touring má 600l kufr!
Infotainment: displej z Lexusu, ale bez chytrých zastávek
Nový 14" infotainment přináší opět jednoduché rozhraní a kdo by si chtěl Toyotu kupovat kvůli vychytávkám nebo on-line aplikacím, nebyla by to dobrá volba. Tady vládne maximální střízlivost. Menu jsou přehledná, reakce systému slušné, ale na grafickou hravost nebo množství funkcí některé konkurence prostě nemíří. Chybí obchod s aplikacemi a obecně streamovací aplikace, ale k dispozici je základní prohlížeč.





Podporovány jsou Apple CarPlay a Android Auto, nechybí online navigace ani přístup k nabíjecím stanicím. Zatím zde ale není plnohodnotný plánovač elektrických tras. Současný systém sice nějaké nabíječky do dlouhé trasy přidat umí, ale dělá to dost primitivně, typicky plánuje nabíjení vždy do 80 %, ukáže maximálně devět zastávek a neumí přehledně zobrazit předpokládané procento baterie při příjezdu.





Tohle by měla vyřešit OTA aktualizace, která má v prvním čtvrtletí 2026 doplnit plnohodnotné plánování tras pro elektromobily. Podle Toyoty pak auto bude umět navrhnout optimální zastávky, spočítat příjezdový stav nabití a čas nabíjení, to vše v reálném čase podle aktuální spotřeby. Už nyní umí systém využívat funkci předehřevu baterie, kterou lze nejen spustit ručně, ale také naplánovat nebo nechat aktivovat automaticky při navigaci k rychlonabíječce.
Ceny v Česku: Toyota míří přímo na Enyaq i Teslu
Cenová politika Toyoty je v souladu s trhem. Základní bZ4X Style s menší 57,7kWh baterií a pohonem předních kol startuje na 1 099 000 Kč, v akční nabídce s výkupem starého vozu se ale dostanete na 999 000 Kč. Silnější předokolka s větší baterií stojí jako Style 1 229 000 Kč, ve výbavě Executive 1 309 000 Kč, vždy minus 50 000 Kč akční zvýhodnění a dalších 50 000 Kč výkupní bonus, takže efektivně od 1 129 000 Kč, respektive 1 209 000 Kč.
Za čtyřkolku s výkonem 252 kW si připlatíte zhruba 100 tisíc korun navíc. Style AWD vychází na 1 314 000 Kč, Executive na 1 394 000 Kč, po započtení akcí se bavíme o 1 214 000 Kč a 1 294 000 Kč. Nabídka je zjednodušená na dvě výbavové linie Style a Executive, k nimž lze přidat ještě paket VIP za 40 000 Kč s prémiovým ozvučením JBL a panoramatickou střechou, vždy v kombinaci s černou střechou.
V kontextu konkurence to znamená, že bZ4X stojí velmi podobně jako srovnatelně vybavená Škoda Enyaq nebo Tesla Model Y. Není to levné auto, ale Toyota nabízí dlouhou záruku na baterii, bohatou výbavu a u Executive opravdu plnohodnotně prémiový pocit z interiéru. Předprodej v Česku odstartoval na podzim, první vozy pro zákazníky dorazí na přelomu roku.
Za volantem předokolky: klid, ticho a úspornost
Toyota zdůrazňovala, že se při faceliftu zaměřila hlavně na komfort, za volantem je to znát hned po prvních kilometrech. Podvozek je naladěný měkčeji, auto se přes příčné nerovnosti příjemně zhoupne, přitom ale nepůsobí odtažitě. Reakce řízení jsou jistější, bZ4X se lépe drží stopy a působí kontaktněji než původní model. Hlavně ale výrazně ztichla. Díky novému akustickému zasklení předních bočních oken, dodatečnému odhlučnění dveří a lepšímu odizolování motoru proniká do kabiny mnohem méně aerodynamického hluku i hluku od pohonu. Hlavně na dálnici je rozdíl skutečně jasně slyšitelný. Celkově je bZ4X jedno z nejtišších aut v segmentu.
Testovaná předokolka s výkonem 165 kW je dynamicky naprosto dostačující, na stovku zrychlí za 7,4 s. Na suchém španělském asfaltu ale bylo znát, že přední náprava má s takovým výkonem plné ruce práce. Při plné akceleraci se kola umí krátce protočit a trakce není úplně dokonalá, na mokru to bude chtít trochu citu. V běžném režimu je ale zrychlení hladké a plynulé, bZ4X rozhodně nepůsobí jako líný elektromobil, ale ke sportování určitě nevybízí.
Co mi naopak vadilo, byla velká prodleva mezi sešlápnutím pedálu a reakcí auta. Subjektivně jde klidně o vteřinu, což je u elektromobilu netypické. Při běžné jízdě to až tak nevadí, ale při potřebě rychle se zařadit nebo vystřelit z křižovatky je to nepříjemné. Doufejme, že tohle je věc, kterou půjde ještě doladit softwarově.
Rekuperaci můžete ovládat pádly pod volantem se čtyřmi stupni účinku. Nejnižší prakticky jen plachtí, nejvyšší už zpomaluje opravdu výrazně a auto dokáže snížit rychlost téměř až na krok. Úplně do nuly ale nezastaví, poslední 2 až 3 km/h musíte dobrzdit pedálem, takže jde spíš o „skoro“ jednopedálové ovládání. Přesto je to v praxi velmi příjemné, zvlášť ve městě, kde většinu času brzdíte právě rekuperací bez nutnosti šlapat na brzdu.
Na našem 40km okruhu kombinujícím město, mimo město a dálnici jsme, jak už padlo, skončili na 14 kWh na 100 km. V ideálních podmínkách španělského podzimu je to výborný výsledek na tak velké SUV.
Čtyřkolka: trochu Subaru, trochu městské SUV
Během druhého dne jsme se přesunuli do čtyřkolky, kde se ukazuje další velká výhoda bZ4X. Toyota vyvíjela systém pohonu všech kol společně se Subaru a v terénu je to znát. Auto má několik režimů X-MODE pro sníh, bláto nebo hlubší terén a navíc funkci Grip Control známou například z Land Cruiseru, která umí při sjezdech a výjezdech z kopce sama udržovat nízkou rychlost. Stačí se věnovat volantu, elektronika se postará o zbytek. Volit si přitom můžete jednu z šesti úrovní.



Na lehké offroadové trati v kopcích nad pobřežím bZ4X překvapila jistotou. Hill descent control se automaticky aktivuje u dlouhých sjezdů, udržuje rychlost kolem 5 až 6 km/h a auto bezpečně sjede i prudší, kamenitou pasáž. Čtyřkolka má brodivost až 500 mm, což znamená, že baterie i motory se mohou na okamžik dostat kompletně pod vodu, ale autu to nevadí.
Na nerovném, štěrkovém podkladu se pohon všech kol chová předvídatelně a bZ4X působí spíš jako Subaru než jako klasické městské SUV. Jasně, není to expediční speciál, ale pro běžné výjezdy na chalupu, do hor nebo na nezpevněné cesty se hodí víc, než byste podle designu čekali. Přidáme-li k tomu tažnou kapacitu 1,5 tuny, jde z pohledu univerzálnosti o velmi zajímavé rodinné auto.
Jízdní dojmy ze čtyřkolky: 252 kW, které Toyoty běžně nemívají
Na asfaltu se čtyřkolka co do komfortu a spotřeby chová velmi podobně jako předokolka. Rozdíl je samozřejmě v dynamice. Systémový výkon 252 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 s už z bZ4X dělají jedno z nejrychlejších aut, která si dnes s logem Toyota můžete koupit.
Pocitově je zátah opravdu výrazný, zvlášť při výjezdech ze zatáček nebo krátkých předjížděcích manévrech. Paradoxně ale i zde zůstává znatelná prodleva mezi sešlápnutím plynu a plným nástupem výkonu, takže „kopanec“ přichází s mírným zpožděním. Když s tím počítáte, dá se na to zvyknout, ale byla by škoda, kdyby Toyotu právě tohle připravovalo o kus toho elektrického „wow efektu“.
Zajímavé je, že ani čtyřkolka nemá zcela bezchybnou trakci. Na suchu jsme při plné akceleraci cítili krátké protočení kol a auto to dokonce ukazuje na displeji, na mokru to může být ještě citelnější. Na druhou stranu, rozdíl ve spotřebě oproti předokolce by podle WLTP měl být jen kolem 1 kWh na 100 km a dojezd čtyřkolky se i s 20" koly stále pohybuje přes 460 km. To je kompromis, který dává smysl, zvlášť pokud chcete jeden univerzální vůz do rodiny.
Verdikt: když dává nová BZ4x velký smysl
Nová Toyota bZ4X představuje přesně vylepšení, který si původní auto zasloužilo. Tam, kde dřív ztrácelo, dnes minimálně dorovnává konkurenci a v některých oblastech ji i překonává. Velkým plusem je interiér, který je o třídu kvalitnější a příjemnější než dřív, s výbornou ergonomií, obrovským prostorem vzadu a spoustou praktických detailů. Chválíme také dlouhou záruku na baterii, výrazně lepší nabíjení s možností předehřevu, nízkou reálnou spotřebu a velmi slušný dojezd. Čtyřkolka navíc přidává opravdu dobré terénní schopnosti a dynamiku, jakou u Toyoty běžně nenajdete.
Na druhé straně, infotainment stále patří spíše k průměru a na plnohodnotný plánovač tras si musíme počkat do roku 2026. Překážkou může být i zmíněná prodleva na plynovém pedálu, která je u elektromobilu nezvyklá a kazí jinak velmi kultivovaný dojem z jízdy. Škoda také chybějícího předního kufru a menšího objemu zavazadelníku oproti některým přímým konkurentům. To však řeší model bZ4X Touring, který také brzy dorazí na trh.
Celkově ale platí, že Toyota bZ4X se z auta „pro fajnšmekry“ a flotilové zákazníky stává plnohodnotnou alternativou k nejprodávanějším elektrickým SUV střední třídy. Pokud hledáte pohodlné, tiché a úsporné rodinné SUV s dlouhou zárukou na baterii a výborným interiérem, určitě by neměla chybět ve vašem užším výběru. A pokud chcete maximum univerzálnosti i zábavy za volantem, dává podle nás největší smysl právě čtyřkolka s velkou baterií, i za příplatek zhruba 100 tisíc korun.
Foto: fdrive.cz

