Je to asi poprvé, co opravdu nevíme, jak vyslovit název nového modelu. Šéfové prémiové značky DS, která se vydělila z Citroënu teprve v roce 2014, se zřejmě snaží zaujmout za každou cenu, protože dosavadní prodejní výsledky zůstávaly za očekáváním. Nastal tedy čas na přelom, a když už se zřejmě nedočkáme návratu legendárního hydropneumatického pérování, je třeba získat pozornost jinak. Například mimořádným designem a důrazem na vyčerpávající pohodlí posádky. A třeba i krajně nezvyklým typem karoserie.
Přesně podle tohoto receptu vzniklo DS N°8, sériová podoba někdejšího konceptu DS Aero Sport Lounge z roku 2020, který ve své době posunul představy o blízké budoucnosti o pěkný kus. Model, který obětoval eleganci a aerodynamice více, než jsme zvyklí, a který chce nabídnout špičkové technické parametry, tedy něco, co jsme si se značkou DS dosud příliš často nespojovali. Proto použil moderní platformu STLA Medium a rovnou využili její možnost do krajnosti a dokonce i překonal některé anoncované parametry. Konkrétně normovaný dojezd, který měl původně dosahovat cca 700 km, se zde podařilo posunout až na 750 km. Shodou okolností stejné číslo v milimetrech uvádí i maximální průměr kol. Toho DS N°8 využívá téměř beze zbytku, přičemž udává, že vrcholná 21" kola měří 740 mm a přesto jsou lehčí, než dvacítky; ovšem volit lze i ekonomičtější 19".
Obsáhlá tisková zpráva, psaná s typicky francouzskou nonšalancí, obsahuje jen střípky konkrétních technických údajů, ovšem dlouze a květnatě adoruje design a styl. Nutno ovšem dodat, že v tomto případě má co chválit, protože, aspoň tedy soudě podle fotografií, jde o opravdu estetický objekt. Začíná to už dnes prakticky vymřelou karoserií typu fastback s dlouhou, výklopnou splývavou zádí, pokračuje oblou střechou, dlouhou plochou kapotou a končí čistě vyvedenými bočnicemi s plasticky vytaženými lemy blatníků, začínajícími a mizícími horizontálními prolisy a elektricky výsuvnými klikami, které prospívají vzhledu i aerodynamice. Samostatnou kapitolou je pak objemná příď se světelnou imitací klasické masky se svislými lamelami. Už jen pomyslnou pihou krásy je dvoubarevný lak, podtržený elegantními, záměrně kontrastními koly.
Pravé architektonické orgie pak ale tradičně nabízí interiér. Proti takřka kosmickému, zmíněnému konceptu sice hodně zkrotl, ovšem přesto pracuje s prostorem, tvary, materiály, světlem i zvukem způsobem, jaký od konkurence zatím neznáme. Upoutat mají samozřejmě hlavně markanty typu originálního volantu se čtyřmi rameny ve tvaru X či výrazné dekorační panely, u nichž lze vybírat nejen mezi vzorem, ale i povrchovou úpravou, ale i výrazné barvy a integrovaná sedadla, která by mohla nastavit nová měřítka cestovního komfortu, mj. díky výdechu topení na krk. Atmosféru uvnitř dokresluje rastrované, termoizolační střešní okno spolu s materiály, mezi nimiž stále nechybí volitelná pravá kůže, byť ekologicky činěná. Vyberou si ovšem pochopitelně i vegani a nenajdete tu žádný chrom, nahradily jej totiž ekologičtější alternativy v podobě broušeného hliníku či oceli. Pochopitelně se také použily recyklované materiály všude, kde to bylo možné.
Výsledkem by mělo být nanejvýš přepychové cestování, podpořené akusticky izolačními skly, protivibrační pěnovou vrstvou na sedadlech, zakázkovým soundsystémem Focal Electra 3D a také prediktivní adaptivní pérování, které řídí zvlášť kompresi i expanzi tlumičů pomocí elektromagnetických přepouštěcích ventilů, řízených na základě pokynů z kamery, sledující vozovku. Kýžené změknutí tlumiče by tedy mělo nastat ještě dříve, než kolo dojede k výmolu či retardéru, a výsledný ráz do karoserie by měl být mnohem slabší. Jsme upřímně zvědaví, jak se konstruktérům tento systém podaří naladit, protože dosavadní francouzské systémy s obdobnou funkcionalitou výsledným komfortem příliš neoslnily. Jsme tedy velice zvědaví na první testy.
Technika si bere to nejlepší, co nabízí zmíněná modulární platforma STLA Medium. Například články NMC, vyrobené přímo ve Francii ve společném podniku ACC (kromě Stellantisu v něm mají rovnocenné podíly Total Energies a Mercedes-Benz), sestavené do baterie o nejvyšší možné netto kapacitě 97,2 kWh. I se 400V architekturou by měla nabíjecí rychlost přesáhnout 200 kW s tím, že mezi 20 a 55 % SoC by neměla sestoupit pod 160 kW, čemuž by měl napomoci předehřev i s předchlazením baterie. Chybět nebude konektivita V2L a třífázové nabíjení, v budoucnu volitelně 22kW. Výsledkem by měl být u verze RWD Long Range nejen normovaný dojezd 750 km, ale i schopnost ujet po dálnici konstantní stodvacítkou více než 500 km. Standardem bude nejen tepelné čerpadlo, ale i volitelné jednopedálové ovládání.
Z předlouhého seznamu použitých technologií vybíráme head-up displej s rozšířenou realitou, infračervené noční vidění s varováním na přístrojovém displeji, digitální zpětné zrcátko, maticové světlomety s posílením dálkového paprsku při rychlosti od 80 km/h a zaručeným dosvitem 520 m, inteligentní tempomat, schopný kromě obvyklých funkcí rozeznat i typ vozovky, prevenci špatného sešlápnutí pedálu, Plug&Charge, hlasové ovládání s umělou inteligencí či OTA.
Na kompletní technické údaje, ceny a datum uvedení na trh zatím čekáme. Budeme vás dále informovat.
Technické parametry DS N°8 FWD Long Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, ? × ? × ? mm, 2 180 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 180 kW, 245 koní, točivý moment: 343 Nm |
Baterie | ? (97,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12,9 kWh / 100 km, dojezd: 750 km |
Cena od |
Vadí mi, že autor článku si nedohledá rozměry auta (délka 4,82m, výška 1,58m, kufr 620 l).