Na český trh konečně dorazila dlouho očekávaná luxusní novinka od výrobce DS. Jde o vlajkový model N°8, který svou výbavou a parametry cílí na německou prémiovou konkurenci. Novinku jsme si naživo prohlédli v Praze, kde se včera konala statická premiéra. V ČR je zatím přítomen pouze jeden kus, který je ve dvoubarevném lakování a ukrývá v sobě obří množství výbavy. A jaká je francouzská novinka na „vlastní oči a ruce“? Předně je nutné říci, že DS N°8 je nečekaně velké auto. Jeho primárním pohonem je elektřina a ani ve Francii zatím nepočítají s tím, že by se zde objevil hybridní či dokonce čistě spalovací pohon. Finální design a rozměry jsou odrazem dříve představeného konceptu DS Aero Sport Lounge z roku 2020. „Osmička“ využívá moderní platformu STLA Medium a u verze s větší baterií by neměl být problém ujet na jedno nabití klidně i 500 km čistě po dálnici.
Francouzský luxus v Česku!? Prohlédli jsme si poprvé elektrické DS N°8
DS N°8 implementuje inovativní a fascinující světelný podpis prostřednictvím osvětlené a aerodynamicky účinné masky chladiče a světlometů sestávajících ze tří modulů ohraničených osmi LED diodami, které zachycují vzor „Clous de Paris“. Kromě aerodynamického přínosu umožňují vizuální umístění vozu na silnici a zdůrazňují jeho šířku tím, že zdůrazňují jeho siluetu, přičemž nová DS N°8 je identifikovatelná na vzdálenost více než sto metrů. Vůz může stát na kolech o rozměru 19 až 21 palců, přičemž platí pravidlo, že menší kola přinesou větší dojezd na jedno nabití. Překvapením pak byl vnitřní prostor, kdy i na zadních sedadlech bylo ohromné množství místa pro nohy. Může za to rozvor, jenž s hodnotou 2 905 mm překonává i jinak skvělou Škodu Superb čtvrté generace. Už prvotní usednutí do interiéru pak ve mě vyvolalo příjemný šok.



















Dostala mě záplava kvalitních materiálů, dostatek prostoru podélně i příčně a třeba vrcholná verze audiosystému Focal nabízí nejen vynikající čistotu a 3D zvuk, ale reproduktory v předních dveřích nemají daleko k uměleckému dílu. Řidič se spolujezdcem dostanou ve vyšších výbavách šanci usednout do celokožených křesel, která jsou plně elektrická, vyhřívaná a odvětrávaná. Bonusem je zde masážní funkce, jenž nabízí mnoho programů a intenzit. Konektivitu vozu výrazně podporuje DS Iris Systém 2.0, což je multimediální zařízení nové generace. To lze ovládat pomocí hlasového ovládání a nebo přes velký 16palcový dotykový displej prostřednictvím velmi intuitivního rozhraní, které mi připomínalo chytrý mobilní telefon. Palubní systém má navíc ještě rychlejší výpočetní výkon, bleskurychle reaguje na požadavky posádky a poskytuje bezplatný přístup na 3 roky k balíčku Connect Plus Pack. Využívat lze taktéž služeb ChatGPT a funkci EV Routing, která neustále optimalizuje dobu jízdy a nabíjení díky interakci s navigací v reálném čase.
Atmosféru uvnitř dokresluje rastrované, termoizolační střešní okno spolu s materiály, mezi nimiž stále nechybí volitelná pravá kůže, byť ekologicky činěná. Vyberou si ovšem pochopitelně i vegani a nenajdete tu žádný chrom. Ten nahradily ekologičtější alternativy v podobě broušeného hliníku či oceli. Pochopitelně se také použily recyklované materiály všude, kde to bylo možné. A jelikož se bavíme o vrcholném modelu značky DS, skoro až standardním prvkem výbavy musí být dobře naladěný podvozek. Ačkoliv nás teprve čekají první jízdy v rámci klasického testu, výrobce na prezentaci prozradil, že vůz má prediktivní adaptivní pérování. To si řídí zvlášť kompresi i expanzi tlumičů pomocí elektromagnetických přepouštěcích ventilů, řízených na základě pokynů z kamery, sledující vozovku.
A co pohonná technika? DS N°8 využívá bateriové články NMC, které jsou vyrobené přímo ve Francii ve společném podniku ACC. Verze Long Range nabízí bateriový set o netto kapacitě 97,2 kWh, přítomna je 400V architektura a na rychlonabíjecí stanici se N°8 dokáže nabíjet výkonem až 160 kW. To je trošku průměrná hodnota v rámci dnešní konkurence, ale není všem dnům konec. DS může časem přijít s vylepšenou technikou, která by přinesla další vylepšení stran parametrů. Nechybí konektivita V2L a třífázové nabíjení, které lze provést výkonem až 11 kW. Francouzská novinka je k dispozici ve třech výbavách, s pěti laky karoserie a vrcholem nabídky je provedení Jules Verne AWD Long Range s cenou 2 090 000 Kč. Standardem je pohon přední nápravy, ale nejvyšší specifikace s výkonem 350 koní vždy nabídne čtyřkolku.
V rámci akce jsme se pak mohli alespoň zvenčí seznámit s pradávným předchůdcem značky DS, kterým byl vystavený Citroën D Special. Ten debutoval v roce 1970 jako náhrada za levnější alternativu ID19 a ačkoliv je o něco méně luxusní a technologicky vyspělejší než vrcholná řada DS, ztělesňuje vše, co na těchto vozech milujeme – skvělý styl a řadu inovací v oblasti pohonu.
Technické parametry DS N°8 FWD
Kompletní specifikace| Konstrukce | crossover, 4 834 × 1 920 × 1 574 mm, 2 132 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 169 kW, 230 koní, točivý moment: 343 Nm |
| Baterie | 77 kWh (73,7 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 160 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 550 km |
| Cena od | 1 590 000 Kč |
