Škoda Superb Combi 1.5 TSI Selection (2024)
test

Škoda Superb Combi 1.5 TSI Selection (2024)

Líbivý základ pro nenáročné
1

Na českém trhu je k dostání čtvrtá generace modelu Superb, kterou lze zakoupit se dvěma typy karoserie a v mnoha motorizacích. Podívali jsme se blíže na základ nabídky, kterým je výbava Selection a motor 1.5 TSI. To vše bylo zahrnuto v testovacím vozidle s karoserií kombi, kterému nechybělo několik podstatných příplatků.

Škoda Superb nejnovější generace přichází s uhlazenějším designem, novou paletou motorů a je dostupná ve třech specifických výbavách. Zatímco testovaná Selection je základem nabídky a můžete ji dovybavit prostřednictvím spousty příplatků, Laurin & Klement vlastně zahrnuje vše, co by měl Superb mít. Třetí výbavou je Sportline, jež cílí na specifickou skupinu zákazníků. Trošku mě mrzí, že výbava Laurin & Klement již není takovou exkluzivitou, jako tomu bylo u předchozích tří vydání Superbu. Škoda Auto tím do jisté míry ořezala punc výjimečnosti. Hlavním přínosem nového designu vozu je lepší aerodynamická účinnost, kdy součinitel odporu klesl z hodnoty 0,30 na 0,25. To přináší nižší hlučnost, lepší spotřebu a nižší emise.

Technické parametry Škoda Superb Combi (2023) 1.5 TSI mHEV

Kompletní specifikace
Konstrukcekombi, 4 902 × 1 849 × 1 482 mm, 1 573 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon110 (110) kW, 150 (150) koní, točivý moment: 250 Nm
Nádrž66 l
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od975 000 Kč

Druhá generace Škody Superb byla přezdívaná jako „jezevčík“ a dalo by se říci, že se čtvrtým vydáním se historie opakuje. Novinka je totiž o něco užší než předchůdce. Do délky naopak Superb 4 vyrostl o 4 cm a rozvor náprav se nezměnil ani o milimetr. Při pohledu na testovací vůz jsou jasně patrné proporce, které vyniknou hlavně s výraznějším lakem karoserie. V rámci příplatků vozidlo dostalo 18" disky kol, které nahrazují základní 17", jež se pojí právě s výbavou Selection. Ono obecně se nejspíše vyplatí volit základní výbavu a následně si připlatit jen za prvky, které opravdu vyžadujete. V kabině jsem se cítil velmi útulně a až na pár nedokonalostí se nový Superb povedl.

Zatímco místa je zde dostatek ve všech směrech, některé ovladače mi zkrátka přišly lacině zpracované. Třeba kruhová trojice systému Smart Dials působila na dotek skoro až křehce a vlivem úzkého přístupu k bezdrátové nabíjecí podložce těsně pod nimi jsem o ně často nepříjemně zavadil. Jednou se mi navíc stalo, že středový ovladač odmítal přepnout funkci na další tři, které byly nastaveny v palubním systému vozu. S karoserií Combi získáte kufr o objemu 690 l a moc se mi líbí možnosti, jak zde ukotvit náklad. Nejen skrze síťový program, ale přítomna je i dělící variabilně nastavitelná přepážka, kterou lze umístit skoro jakkoliv v kufru. Chválím také novou verzi infotainmentu, jenž umožňuje docela širokou konfigurovatelnost.

Na multifunkčním koženém volantu si pak řidič snadno vypne asistenty, mezi které patří systém pro udržování jízdy v pruhu a varování při překročení rychlosti. Moc se mi nelíbí mřížkovaný dekor po celé délce palubní desky. A jelikož nová Škoda Superb je už k dispozici pouze s automatem DSG, volič převodovky se schoval pod volant. To jsem doteď nepochopil a dost to mate řidiče v případě, že chce ovládat stěrače a ostřik zadního okna. Toto řešení již nabízí Kodiaq, u kterého jsem si na tento prvek stěžoval taktéž. Středový tunel je sice díky tomu čistější, ale že by to přineslo více místa v rámci odkládacích prostor, to se říci nedá. Současně nechápu, kam se podělo osvětlení úložného prostoru pod víkem loketní opěrky. Trojkový Superb zde měl kromě LED dokonce i výdech klimatizace, kdežto u čtvrtého vydání chybí oba prvky. Pokud je to forma úspor výrobních nákladů, pak je to za mě nevhodně zvolené řešení.

Pod kapotou vozu pracoval zmíněný základ nabídky, který tvoří benzinová patnáctistovka s mild-hybridní technikou. Ten samý motor měl nedávno testovaný Kodiaq a přišlo mi, že je pro něj tento motor naprosto nedostačující. Bohužel to musím opakovat i v případě nasazení do Superbu. Zatímco trojkový Superb byl s výkonem 150 koní celkem živým a úsporným vozem, nástupce jakoby byl po velké noční akci a motoru chybí elán a chuť do života. Důvodem jsou nejspíše stále přísnější emisní limity, které mají podíl na otupění reakcí motoru na polohu pedálu plynu. Příliš radosti mi nedělala ani sedmistupňová automatická převodovka, která byla někdy zmatená z toho, co po ní vlastně chci. Až ve sportovním režimu dokázala pracovat tak, jak bych si představoval.

Plusem alespoň je, že s pomocí vypínání vnitřní dvojice válců při nízkém zatížení (technika s označením ACT plus) a elektrickému dopingu 48V mild-hybridu dokáže motor zhasnout i za jízdy, a to až do rychlosti 150 km/h. To je velmi příjemná funkce a řidič má navíc možnost volby, zda vůz bude za jízdy rekuperovat málo, anebo vše nechá na automatice. V takovém případě se stačí přiblížit k dalšímu vozu před vámi a Superb začne celkem razantně brzdit. Díky tomu lze dosáhnout i na dálnici průměrné spotřeby okolo 6 l na 100 km. V kombinovaném provozu, kdy jsem najel 1 200 km v poměru 40 % okresní silnice, 30 % město a 30 % dálnice, jsem pak dosáhl průměru 6,7 l na 100 km. Točivý moment 250 Nm pak není nic, co by dokázalo oslnit. Kdo má rád zátah, měl by sáhnout po naftovém motoru 2.0 TDI, který nabízí opět 150 koní, avšak vyšší točivý moment 350 Nm.

Nikdy bych si nemyslel, že to budu muset někdy zmínit, ale nová Škoda Superb již není tak plavným korábem, jakým byla hlavně ve třetí generaci. Testovaný vůz měl adaptivní odpružení DCC+, jež zde bylo za příplatek. A jelikož mám ještě v živé paměti loňskou prezentaci Volkswagenu, kde se tento systém detailně probíral, nečekal jsem, že Superb bude s tímto typem podvozku docela tuhé a uskákané auto. Ani v režimu Individual, kdy je možné nad rámec klasického nastavení ještě více změkčit/přitvrdit tuhost tlumičů, jsem nebyl schopen dosáhnout ideálního jízdního komfortu. Přitom na voze byla zmíněná 18" kola, což by mělo přinést záruku měkkosti a plavnosti. Místo toho jsem se ale často dočkal bouchání, odskakování kol a o každé větší nerovnosti jsem věděl více, než by bylo zdrávo.

To bylo asi největší zklamání, které jsem si z testovaného vozu odnesl. Ať jsem se snažil sebevíc, nedávno testovaný Kodiaq byl s pasivním podvozkem (a na stejné trase) komfortnější. Čím to může být? To nevím. Ale zatímco u trojkové generace Škody Superb mohlo být někomu až nevolno z toho, jak se jeho podvozek dokázal změkčit, u aktuální generace bude posádka ráda, když zažije chvíli plavnosti. Jinak si ale na nový Superb nemohu stěžovat. Vypadá krásně, je v něm dost místa pro pětičlennou rodinu a s lehčí nohou na pedálu plynu dokáže jezdit za hodnoty kolem 6 l na 100 km. Doporučil bych ale připlatit si (v případě výbavy Selection) za světlomety Matrix LED a vhod přijdou i elektricky ovládaná, vyhřívaná a odvětrávána přední sedadla.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

skoda-superb-combi-2023
Klady
  • prostorný interiér
  • uhlazený design karoserie
  • výborně svítící světlomety Matrix LED
  • o něco větší zavazadlový prostor ve srovnání s předchůdcem
Zápory
  • základní motor pro tento vůz rozhodně nestačí
  • tlumiče DCC+ jsou příliš tuhé i v režimu Comfort
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 10. 12. 10:53
Jj to je můj závěr z Passatu. DSG zmatená, TDI nejede a žere, podvozek odflákli a LED matrix jsou ušetřený až kam, ACC udržuje na dálnici nejkratší vzdálenost na 1,5-2 kamiony, takže nejde prakticky vůbec používat a pasivní režim nemá.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze