Skupina Stellantis představuje platformu pro elektromobily s dojezdem až 700 km

9
Skupina Stellantis představuje platformu pro elektromobily s dojezdem až 700 km
Fotografie: Stellantis
  • Platforma dostala označení STLA Medium
  • V základní variantě je zaručen dojezd 500 km
  • Využita bude 400V architektura

Počátkem července představila skupina Stellantis novou platformu STLA Medium. Jedná se o globální platformu pro elektromobily disponující výjimečnými charakteristikami. Jedná se například o dojezd až 700 km, skvělou energetickou účinnost, dostatečný výkon vozu či vysoký nabíjecí výkon. Platforma STLA Medium byla zkoncipována tak, aby ji mohla využít široká škála vozidel s různými konfiguracemi pohonných jednotek v segmentech C a D, které představují klíčovou nabídku automobilů. V minulém roce šlo o 35 milionů prodaných vozů, tedy téměř polovinu ze 78,5 milionu vozidel prodaných v tentýž období po celém světě.

Značky slupiny Stellantis nabízejí v současné době v těchto segmentech 26 modelů na různých platformách. Na nové platformě by se mohlo vyrábět až dva miliony vozů ročně, a to v několika výrobních závodech po celém světě, přičemž v Evropě se spustí výroba už v letošním roce. „To, co dnes vidíme, je výsledkem téměř dvou let nekompromisních inovací, jejichž cílem je zajistit bezpečnou, čistou a cenově dostupnou mobilitu. Jde o výsledek naší investice do elektrifikace a softwaru, která v roce 2025 dosáhne 30 miliard eur,“ prohlásil Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis.

„Platforma STLA Medium demonstruje sílu globální technické komunity skupiny Stellantis, jejíž snahou je nabízet produkty zaměřené na zákazníka, psát budoucnost mobility, a do roku 2038 tak dosáhnout uhlíkové neutrality.“ STLA Medium je první ze čtyř globálních elektrických platforem, které skupina oznámila na akci EV Day 2021 a které budou tvořit základ jejich budoucích produktů. Tyto čtyři platformy jsou klíčem k dosažení ambiciózních cílů strategického plánu Dare Forward 2030 skupiny Stellantis, zejména cíle dosáhnout toho, aby 100 % prodejů osobních automobilů v Evropě a 50 % prodejů osobních automobilů a pick-upů v USA tvořila do roku 2030 bateriová elektrická vozidla (BEV). Cílem plánu Dare Forward 2030 je snížit do roku 2030 emise CO2 na polovinu oproti roku 2021 a do roku 2038 dosáhnout uhlíkové neutrality s jednociferným procentem kompenzace zbývajících emisí.

STLA Medium je podle WLTP metodiky schopná nabídnout s paketem Performance dojezd více než 700 km, tady nejlepší ve své kategorii, zatímco standardní paket poskytne dojezd 500 km. S užitečným výkonem až 98 kWh je nejlepší ve své kategorii z hlediska využití energie. Novinka se opírá o 400voltovou elektrickou architekturu a nabídne bezkonkurenční energetickou účinnost a kompletní ekosystém dobíjení a služeb. V závislosti na způsobu použití může být spotřeba méně než 14 kWh na 100 km. Majitelé si budou moci dobít baterii z 20 % na 80 % za 27 minut, což představuje rychlost 2,4 kWh za minutu. Vozidla postavená na platformě STLA Medium se budou prodávat po celém světě a mají být k dispozici s pohonem předních i všech kol, a to díky přidání druhého modulu elektrického pohonu vzadu. Výkon BEV se bude pohybovat v rozmezí 160 až 285 kW. Z hlediska typu karoserie půjde o hatchbacky, crossovery a SUV.

Stellantis STLA Medium

Inženýři a výrobní odborníci skupiny Stellantis se zaměřili na co nejefektivnější umístění modulárního jednovrstvého akumulátoru s vysokou hustotou energie. Tím se maximalizoval prostor uvnitř vozidla, díky nízkému těžišti se zlepšily jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Součásti platformy, jako je systém vytápění/chlazení kabiny, řízení, brzdový asistent a pohon, jsou navrženy tak, aby minimalizovaly spotřebu energie. Toto úsilí spolu s použitím lehkých a tuhých materiálů umožnilo optimalizovat dojezd vozu a zajistit příkladnou ovladatelnost a jízdní stabilitu. STLA Medium nabídne nejlepší náklady na baterie ve své kategorii, což rovněž umožní zvýšit výrobní objemy. Rozměry bloku baterií jsou konstantní, tj. stejné pro všechny varianty ukládání energie, s jednotným designem zásobníku a chlazení.

Platformy pro budoucnost

Rodina platforem STLA (Small/Medium/Large/Frame) je navržena s ohledem na budoucnost, je modulární a ze své podstaty flexibilní, pokud jde o rozvor, šířku, převis, výšku sedadla a konstrukci odpružení. Schopnosti a výkonnost vozů založených na platformách STLA budou v průběhu času upravovány a vylepšovány díky použití architektury STLA Brain a platforem STLA SmartCockpit a STLA AutoDrive. Tyto platformy umožňují také OTA upgrade softwaru a vylepšení hardwaru. Flexibilita daná konstrukcí platformy zahrnuje jakýkoliv pohon – přední, zadní, všech kol i využívající různé druhy motorů – pokrytý řadou tří škálovatelných elektrických pohonných modulů. Platformy byly navrženy s rezervou pro vývoj budoucího chemického složení baterií, zejména baterií bez niklu nebo kobaltu a polovodičových baterií. To vše umožňuje značkám Stellantis přizpůsobit vozidla tak, aby bylo dosaženo ideální rovnováhy mezi náklady a výkonem.

Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 10. 7. 2023 20:43
Zase vymýšlejí neexistující jednotky. "2.4kWh za minutu" co to je za nesmysl? To je 144kW pokud se ne mylim. Doufám že to je průměrná rychlost dobíjení. Jinak to bude mizerná hodnota jak pro novou platformu.
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Ano je to malo, ale TM3 RWD není nová, má skoro 2x mensi baterku, než zmíněná v článku 98kWh. Na platformě která ještě se ani nevyrábí a už má rychlost nabíjení, kterou si musí chovat za marketingovým trikem.
Radek Skrbek
Radek Skrbek
--cut--
S užitečným výkonem až 98 kWh je nejlepší ve své kategorii z hlediska využití energie.
--cut--
Nevěděl jsem že výkon je v kWh :-)

Celý článek jsou jen marketingové kecy, možná to někdo zapomněl označit jako "PR" nebo je to přepis z nějakého hodně špatně uděleného propagačního materiálu.

To je tam samé slovo jako "nejlepší ve své kategorii", "nejvýkonnější", nejkratší dobíjení, nejlepší, samý "NEJ" ale přitom ani neví co je to kW vs kWh.

A bohužel to neví ani autor toho přepisu.

Vychloubat se výsledkem dlouholetého výzkumu a vývoje 400 V architekturou s rychlostí nabíjení 20-80 za půl hodiny je dneska dá se říct standard ale rozhodně ne žádný extra dobrý údaj za který bych se spíš styděl u nového auta.

Už bylo před 5 lety bylo jasné , že 400 V bude budoucna hrát druhé housle a že pokud chce automobilka opravdu rychle dobíjení musí použít 800V a výš.

Chlubit se dnes novým autem se 400 V s 30 min. dobíjením na 80% je jako chlubit se s tlačítkovým telefonem že vydrží 3 dny :-)

Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 nabíjí za 18 minut na 80%. Hádejte proč? Protože 800V. A to prosím se ty auta už dávno prodávají, tzn. vývoj byl tak před 5 lety!.

A tyhle systémy mají obrovský potenciál stáhnout nabíjecí čas pod 15 minut.

Takže vychloubat se dnes vývojem 400V a 30 min. Je opravdu směšný.....

Buď ten článek je naprostý blábol, nebo je to 5 let staré, nebo někdo si z nás dělá legraci. Buď ta automobilka, nebo autor článku....
Petr Basa
Petr Basa
Já tedy také netuším, co je to "užitečný výkon 98 kWh", ale předpokládám, že je to jen kostrbatě přeložená užitečná kapacita baterie. A pokud jde o tu rychlost nabíjení, mě ten současný standard 60% kapacity za 30 minut celkem vyhovuje. Netvrdím, že je to nějaký zázrak, ale žít se s tím dá. Mnohem důležitejší je zahušťovat nabíjecí místa. U stávajících dálničních benzinek by to mělo být dobrovolně povinné. Pro jeden stojan a dvě vyhrazená místa by se našel prostor všude.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze