ZF vytvořilo univerzální platformu. Každý si na ní postaví elektromobil, jaký chce

ZF vytvořilo univerzální platformu. Každý si na ní postaví elektromobil, jaký chce
Fotografie: ZF
  • ZF vytvořil stavebnicovou platformu elektrifikovaných aut Select
  • Ta nabízí mimořádně široké rozpětí různých pohonů, výkonů i konfigurací
  • Podporuje i nejnovější technologie

Cestu, kterou se budou muset vydat subdodavatelé automobilek, pokud chtějí přežít, prošlapává mezinárodní strojírenský gigant s německými kořeny ZF, který má výrobní a vývojové kapacity i v Česku a na Slovensku. Od subdodávek jednotlivých systémů, ať už převodovek, náprav, řízení či bezpečnostních systémů dorostla značka ZF de facto v regulérní automobilku. Sice vůz této značky nepotkáte, ale pokud jste dejme tomu začínající podnikatel ve výrobě elektromobilů, nebo potřebujete pro svou menší automobilku kompletní nový pohon, aniž byste si ho museli sami vyvíjet, je tu ZF a jeho nová značka Select. Z ní lze postavit nejen čistě bateriový elektromobil, ale i hybrid a koncekonců i spalovací model, pokud někdo potřebuje. Pak už stačí s trochou nadsázky „jen“ postavit karoserii, podvozek a celé to sladit, zhomologovat a prodávat.

Sám výrobce to celé nazývá modulární platformou, možná přesnější výraz by byla stavebnice. Z ní lze postavit pohon téměř pro jakékoliv osobní či lehké užitkové auto s tím, že hlavní důraz je pochopitelně kladen na čistou elektromobilitu. Proto ekosystém zahrnuje především elektrické hnací agregáty nejrůznějších typů, ale i příslušný ovládací software. Vše je připraveno na 800V architekturu, vybírat lze z několika rozměrů standardizovaného statoru s vlásenkovou technologií i průměrech od 180 do 270 mm a délkou 70–200 mm. Rotor pak lze podle přání nasadit asynchronní (ASM), synchronní s permanentním magnetem (PSM), totéž s karbonovým potahem pro vysokootáčkové aplikace či synchronní s cize buzenou kotvou (SESM). Nabízené výkony pohonné jednotky sahají od 75 do 750 koní.

Invertor s výkonovou hustotou přes 80 kW/l lze volit buď 400V Si či SiC, osmisetvoltový pak vždy SiC. Měnič pak v jediném celku integruje AC nabíjení, DC-DC převod pro nabíjení 800V aut na 400V stanicích, možnost vývodu vysokého, středního i nízkého napětí pro palubní síť a V2L. Jeho kompaktní provedení pak usnadňuje případnou integraci do systému X v 1. Optimalizovanou a velmi kompaktní konstrukci s vysokou hustotou točivého momentu nabízí vlastní reduktor s možností volby koaxiálního či paralelního designu a pochopitelně i převodového poměru. V prvním případě lze integrovat i diferenciál, odpojitelný pohon druhé nápravy či parkovací západku. Ve druhém pak je planetové soukolí nahrazeno konvenčním hypoidním s možností zástavby dvoustupňové převodovky či odpojitelného pohonu druhé nápravy. Celková WLTC účinnost pohonu z optimalizovaných komponent přesahuje 93 %.

Nechybí samozřejmě ani speciální software, plně integrovatelný do architektury vozidla. Rozhraní jsou plně standardizována s obvyklými bezpečnostními i komfortními systémy, software lze široce přizpůsobit podle přání zákazníka a přesně ladit kýžené vlastnosti auta.

tisková zpráva,
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze