Nejrozšířenějším typem trakčního motoru v elektromobilech je stejnosměrný synchronní s permanentním magnetem. Ten se ovšem vyrábí z neodymu, což je vzácná a drahá zemina, jejíž těžbu navíc z drtivé většiny kontroluje Čína. Proto některé automobilky, především Renault a BMW, sázejí na cizí buzení kotvy, které se bez neodymu obejde a navíc skýtá velkou výhodu v podobě možnosti regulovat buzení a tím podstatně zvýšit efektivitu ve vysokých otáčkách a při jízdě výběhem. Jenže slabým místem je kontaktní přenos napětí na rotor, který samozřejmě podléhá opotřebení a vytváří odpor. Ostatně elektromotory BMW pracují při otáčkách až 17 000/min.
Proto se hned několik společností už před časem pustilo do vývoje bezkontaktního, indukčního přenosu. Ten je teoreticky velmi jednoduchý, ovšem výzvou bylo navrhnout jej tak, aby feritový transformátor, sloužící k indukčnímu přenosu, byl dostatečně odolný vůči vibracím i teplu, účinný a levný. Společnosti ZF se podařilo takové řešení vytvořit v podobě elektromotoru I2SM, který výhledově dovolí zvýšit jmenovité otáčky až na optimální hranici 20 000/min, a to při zachování vysoké účinnosti. A také jej přihlásit do soutěže CLEPA za nejinovativnější a nejudržitelnější inovace v automobilovém průmyslu.
Právě Asociace dodavatelů automobilů (CLEPA) tuto soutěž každoročně vyhlašuje a letos si nejvyšší ocenění v kategorii Green přebrali v Bruseli zástupci ZF.
Na toto téma pan Vaculík ze světa motorů udělal 2 rozhovory.
1. S koordinátorem vývoje hardwaru elektrických pohonů firmy ZF v Plzni. To se najde i podle klíčových slov.
2. V české firmě která dělá pro BMW právě kontaktní kolečka a tvrdi že to vydrží klidně milion km.
Kdo chce kouknout tak na youtube hledat 3uIVPK_1k-0.